HOMSES MAALEHES: Kolkakülade elanikud peavad hakkama liinibussi telefoni teel tellima
Tegu on n-ö liiniotstega, mis lõpevad kusagil kolkakülas, kus iga päev keegi liinibussiga sõita ei taha. Kui see vajadus aga tekib, saab enne – päev või kaks ette – bussifirmasse helistada ja bussi ka sellesse liiniosasse kohale tellida. Ettetellimisena mõjub ka näiteks internetist kindlaks ajaks ostetud pilet. Kui aga teel sellise liinijupi poole astub bussi reisija, kes soovib just selle liini kaugemasse ossa sõita, peab bussijuht ta sinna ka viima.
Asja mõte on selles, et vähendada bussifirmade niigi kasinat kasumit kärpivaid tühisõite, kui ühissõidukis polegi reisijaid. Juhul kui bussipeatus on sõiduplaanis tähistatud nõudepeatusena, sõidab buss sellesse peatusesse, kui sinna on pileti ostnud vähemalt üks reisija. Mõnel liinil on ka ettetellitavad nõudepeatused – sõidusoovi korral peab reisija peatusesse bussi ette tellima sõidule eelneval päeval.
Et selline busside tellimise süsteem tõhusalt töötada saaks, on loomulikult tarvis, et kõikidel bussifirmadel oleks toimiv dispetšiteenistus ja veebipõhine piletiostu võimalus. Praegu paljudel, enamasti just vaid maapiirkondades opereerivatel ettevõtetel, seda paraku veel pole, küll aga hakkab uue seaduse valguses kehtima kohustus, et bussiveohangete korraldajad peavad need nõuded hanketingimustesse edaspidi sisse kirjutama.
Millistes maakondades enamus nn nõudellinidest tööle hakkab, sellest loe homsest Maalehest.