"Loodame, et eesti toit ei jää tänavu tähelepanu keskmesse mitte üksnes hinnatõusuga, vaid ka tervislikkusega, uudse ja huvitava maitsega," ütles Potisepp.

 Võidavad tervislikkus ja huvitav maitse

"Tootearendamine ja uudsuse otsimine on väga oluline, sest põllumehe jaoks toob turult raha vaid töötlev tööstus," tunnustas ka põllumajandusminister Helir-Valdor Seeder "Parima toiduaine" konkursil osalenud 50 ettevõtet, kes esitasid konkursile kokku 144 toiduainet.

Parimaid toite maitses ja hindas komisjon, kuhu kuulusid toitumisteadlased, peakokad, riigiametnikud, toiduajakirjanikud ja kaubanduse esindajad.

2008. a parima toiduaine tiitli võitis Talleggi täidetud ahjukana õunte ja ploomidega, parim toit tervisele on Dr Helluse keefir ASilt Tere, parim mittealkohoolne jook Cappy mahlaseeria Coca-Cola Hellenicult ja parim alkohoolne jook A.Le Coq Special ASilt A.Le Coq. Kõik neli peavõitjat said kuldmärgi.

"Võitsime tänavu otsekui olümpialt kuldmedali, varem on Tallegg saanud ainult hõbemärke," rõõmustas AS Talleggi tootmisjuht Krista Kalbin, kes on võidukana retsepti välja töötanud koos tootearendaja Aljona Kastjušinaga.

Peavõidu tõid täidetud ahjukanale õunte ja ploomide hõrgud maitsed, mida pole harjutud tavapäraselt koos maitsma. Lisaks on kana tervislik väherasvane pooltoode.

"Kuna tegu on jõulutootega, siis lisasime kanale kaneeli ja nelki, mida me pole varem lihatoodete juures koos kasutanud," rääkis Kastjušina.

Paraku poelettidelt võidukana praegu ei leia, sest tegu on jõulu- ehk talvetootega. Aprillikuuni müügis olnud toodet müüdi üle 76 tonni.

 Talleggi võidukana praegu poeletilt ei leia

"Uuesti peaks see kana müüki tulema alles oktoobrist," teatas Kalbin, soovitades seni osta suvetooteid, näiteks kanalihast šašlõkivorsti punase veini marinaadis.

Parimaks tervisetooteks tunnistatud Dr Helluse keefirit on juba mitu aastat müüdud, kuid võit tuli alles tänavu. AS Tere juhataja Ülo Kivine põhjendas seda sellega, et Dr Helluse tervisetoodete sari on saanud rahva seas tuntuks alles viimasel ajal.

"Sel keefiril on mitmeid tervislikke omadusi: parandab seedimist ja organismi kaitsevõimet ning sobib eriti suurepäraselt pärast antibiootikumikuuri," ütles Kivine.

Ta rõhutas, et selles tootesarjas kasutatakse Tartu ülikooli teadlaste avastatud piimhappebakterit ME-3, mille kasulikkus on teaduslikult tõestatud, lisaks ka oomega-3 rasvhappeid.

Helluse sarjaga on aktsiaseltsil Tere väga ambitsioonikad plaanid, sarja tooted on juba Lätis ja Leedus hästi vastu võetud, müügipiirkonda tahetakse veelgi laiendada.

Parima mittealkohoolse joogi tiitli võitnud Cappy mahlaseeriat on Coca-Cola Hellenic Baltikumi avalike suhete osakonna juhataja Annela Laaneotsa sõnul seni toodetud Saksamaal, kuna spetsiaalseid liine Baltikumis veel ei ole. Ka õunad, mida mahlades kasutatakse, pole kodumaised.

"Cappy on meie rahvusvahelise grupi üks parimaid viimase aja tooteid, tahtsime seda kiiresti pakkuda ka Eesti tarbijatele," ütles Annela Laaneots.

Looduslikult hägus õunamahl on värske õuna maitsega, tänu spetsiaalsele pressimisprotsessile on seal rohkem kasulikke fütoühendeid, mis aitavad ennetada kroonilisi haigusi, selgitas Laaneots ja lisas, et Cappy apelsinimahlas on viljaliha tunduvalt rohkem kui selgetes mahlades.

Tootegrupi võitjatele jagati 8 hõbemärki, 20 äramärgitud toodet said diplomi. Kuna tänavu korraldati esimest korda ka regionaalsed konkursid väikeettevõtjatele, siis piirkondade võitjaid tunnustati esmakordselt pronksmärkidega. Lõuna-Eestist said pronksmärgi talunikud Tiit ja Vilve Niilo Nopri talumeieri mädarõikavõide eest ja Talupidajate Keskliidu esimees Arvo Veidenberg Pajumäe talu maheda astelpajukastmes vanillikreemi eest. Virumaale viis pronksmärgi ASi Hallik Ciabatta kukli eest tootejuht Kaja Hallik.

 Põnevad tooted väiketööstustelt

Kõrvuti suurte tööstustega pakkusidki tänavu põnevaid tooteid väiksemad. Nii võitis tootekonkursil diplomi mesi astelpajuga Magus Suudlus, mille on valmistanud Sireli mesindustalu peremees Peep Martverk Hiiumaalt. "Tahtsin mee maitset muuta natuke vürtsikamaks ja toodet tervislikumaks," selgitas Sireli talu peremees. Magus Suudlus on praegu müügil Selveris ja ETK poodides.

Ehkki mesi tuleb peamiselt Hiiumaa talust, ostetakse seda ka mujalt kokku ning segatakse ja pakendatakse praegu Tallinnas. "Hiiumaal läheks logistika niivõrd kalliks, et kasulikum on suurlinnas toota," tunnistas Martverk.