“Minu suurim soov on võimalikult paljudele inimestele teada anda, et nad selle Bakkeri firma õnge ei läheks,” ütleb Võrus elav Agu Tani (72).

Ühel ilusal päeval möödunud sügisel potsatas tema postkasti lillesibulaid, istikuid ja seemneid müüva Hollandi ettevõtte Bakkeri kataloog. “Ma vaatasin seda ja mõtlesin, et valmistan naisele õige rõõmu ja tellin ühe pundi lillesibulaid ning teen talle peenra − suvel ilus vaadata,” räägib Tani.

Tellimust vormistades pakkus kataloog talle ka kingitust. “Minu ostusummast sõltus see, millise kingituse firma mulle saadab,” meenutab Tani.

Nüüd on tema kodus kingitus nimega “Linnuparadiis”, mida hallipäine mees järjekindlat, kuid tulutult kokku proovib panna. “Ilma eraldi töötlemata neid detaile omavahel kokku ei saa,” tõdeb ta ja lisab: “See on hea näide sellest, et inimest tahetakse igasugu tühja-tähja nänniga lihtsalt tellima meelitada.”

See pole tema ainuke kingitus. Firma on saatnud talle ka “huvitava oksakujulise lambi”, mis ei põle. Loetelu lõpetuseks toob Tani kapist lagedale kümneosalise kausikomplekti, kus on üksteise sees viis plekk-kaussi ühes kaantega.

Lisaks kingitustele pakkus kataloogifirma vanahärrale “kuldkliendiks” hakkamise korral peaauhinda 50 000 eurot.

Hasart tõmbas lõksu

Tani tegi kõik nii nagu vaja. Saadetised ümbrikutes kütsid kirgi. Ava üks ja hõõru − leia võidunumber. Vaata, kas see sobib unikaalse õnnenumbriga, mille on just selle kliendi jaoks välja valinud Bakkeri firma vannutatud advokaadi juuresolekul.

Uskumatu − numbrid klappisidki. Tuli vaid selgitada, milline on võiduraha.

Summad jäid 1000 ja 50 000 euro vahemikku. Loomulikult sai Tani jackpot’i. Nüüd oli vaja hõbedasi kleepekaid ühest kohast teise kleepida ja need kõik Bakkerile tagasi saata.

Aeg tiksus. Pinge kasvas. Tani tegi juba plaane. Vaja lapsi aidata, uus autogi kuluks ära, naisele saaks rõõmu valmistada... Eks mõtted lähe ikka rändama. Mida aga ei tulnud, oli lubatud raha. Ja mitte lihtsalt lubatud, vaid lausa garanteeritud.

“Ma hakkasin vahepeal juba enda hariduses kahtlema, aga siis sain aru, et tegelikult on mind alatusse ja lihtsameelsetele mõeldud lõksu tõmmatud,” räägib Tani.

Pärast paberite lähemat lugemist sai ta aru, millest need tegelikult räägivad. “Seal oli kirjas, et minu võit garanteeritakse juhul, kui ma “osutun valituks”,” konstateerib Tani.

“Ma ei mõistnud, kuidas ma saan “osutuda valituks”, kui mind on kirjade järgi juba välja valitud,” küsib Tani hämmastunult. “Kui mulle saadetakse garantiikiri, pitser ja allkiri all, siis see on ju lõplik, aga nüüd otsustas Bakker ühtäkki, et paneb need garantiikirjad loosi, ja seda veel 11 Euroopa riigis.”

“Ma vihastasin,” ütleb Tani lühidalt. “Hakkasin alles siis mõtlema − aga kui selle sama jama teeb ka mõni nõrgema tervisega inimene läbi ja kui ta siis kuuleb, et polegi võitnud. Minul tõusis igatahes pulss nii kõrgele, et arvasin endal juba infarktieelse seisundi olevat,” räägib Tani kirglikult. “Ma saan aru, et see on pettus ja kõik, aga see vihastab ikkagi.”

Pettunuid üle Eesti

Tani pole kaugeltki ainuke oma murega. Põhimõtteliselt võib võtta tema jutu ja täies mahus panna Tallinnas elava Elve Miralda Mäe (82) suhu.

Ka tema tellis 2012. aastal kirgliku aednikuna tulbisibulaid. Ka tema sai kirjad ja kleepsud. Ka tema auhinnarahaks osutus 50 000 eurot. Ka tema sai garantiikirja pitserite ja allkirjadega. Ja ka tema ei näinud lubatud rahast punast pennigi.

“Ma pole saanud rahalist kahju, sest ma ise ju tellisin need sibulad, ise panin mulda, ise ootan õisi, aga see vahepealne käik pole ilus,” räägib Mäe. “See on mulle psühholoogiliselt raske olnud ja minu probleem on see, et üle Euroopa kui mitte üleilmselt tuntud firma teeb halba nalja.”

“Ma olen 82 aastat vana pensionär, ja kui ma saan sellise kirja, ilusalt kujundatud paberil, pitsatite ja allkirjadega selle kauba eest vastutava asedirektori poolt ja veel garantiikirja, siis see tundub usaldusväärne,” tunnistab Mäe. “Tellin ma neid sibulaid ja seemneid sealt ju nagunii, selle jaoks pole vaja rahvast valedega eksitada.”

Nagu Tanigi, soovib ka Mäe “Eesti rahvale teada anda ja hoiatada Hollandi Bakkeri eest”. “Kui teil ka selline asi juhtub, siis ärge uskuge neid − pange lihtsalt sibulad maha ja oodake õisi,” soovitab Mäe.

Proua Mäe seisukohti jagab ka võrulanna Ene Sibul.

“Mind ärritab õudselt see, et nad peavad meid, eestlasi, ikka väga lollideks,” ütleb pahane naishääl telefonis. “Nad saadavad igasugu peibutusi, et te olete võitnud nii ja nii palju − see pole ju loogiline, et üks suurfirma pakub mulle äkki 50 000 eurot,” on Sibul kategooriline.

Ta märgib, et ettevõte on “väga kavalalt paberitele ära peitnud” tagurpidi kirjas lühikese sõnumi, et kui te tellite, siis osalete loosmises.

“Kui olla kaupmees ja firmajuht, siis minu arvates seda nii ikka ei tehta. See on inimeste üle irvitamine. See teeb kõige rohkem haiget,” on Sibul nördinud.

Need pole ainsad inimesed, kes Bakkeris pettunud. Aialeht.ee foorumist võib leida lehekülgede viisi kaebusi Bakkeri ja tema tegevuse kohta. Kes pole rahul toodetega, kes saadud kingitustega. Kõige enam ärritab inimesi aga selge sõnumi saatmine sellest, et nad on võitnud raha.

Tarbijakaitse ei saa keelata

Tegelikkus on seega järgmine. Inimesed saavad sõnumi, et nad on võitnud uskumatult suure summa raha, kuid märkeid, et raha võitmiseks nad alles osalevad loosimises, pole.

Loosimine aga tõepoolest ka toimub. Seda tervelt Euroopa 11 riigi klientide vahel.

2012. aasta peaauhind,
50 000 eurot, läks Saksamaale. Aga ega eestlasedki tühjade kätega jäänud. Mustvees elav Olesja Safronova võitis 1000 €.

Telefonile vastab venelanna ning kinnitab Bakkeri kodulehel olevat infot. “Tänage minu poolt kõiki neid inimesi, tänu kellele ma selle raha sain,” ütleb ta lühidalt.

Lisaks temale võitis auhinna, Boschi töörista, ka Jõgeval elav Endla Leiten.

Tema eriti õnnelik pole. “Ühesõnaga on see üks tühine asi, millega mul midagi teha pole. Üleüldse on mul Bakkerilt veel üks pakk saamata,” teatab pahane vanema naise hääl telefonis.

Kokkuvõtteks on segadust, süüdistusi ja emotsioone palju. Nii Mäe kui Tani on oma murega pöördunud tarbijakaitsesse. Neile öeldi nii, nagu ütles tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ka Maalehele: “Ettevõttele tehti umbes kuu aega tagasi ettekirjutus − põhjuseks just seesama ebaausa kauplemisvõtte kasutamine ehk lubatud on auhindu, mida tegelikkuses inimesed kätte ei saa.”

Turetski kinnitab, et kõnealune ettekirjutus pole Bakkeril esimene. Eelmise aasta alguses tehti ettevõttele lausa väärteomenetlus ebaausate kauplemisvõtete pärast. Samuti on Turetski sõnul viimasel ajal olnud suhteliselt palju pöördumisi seoses 2012. aasta kampaaniaga.

“Samas tuleb aga tõdeda, et Bakker Holland OÜ on teinud meiega koostööd, et oma teenusprotsesse ja lepingutingimusi inimestele paremini arusaadavaks teha,” räägib Turetski. Siiski nendib ta, et ebaausaid kauplemisvõtted ilmneb ikkagi.

Ta möönab, et tegelikkuses pole tarbijakaitsel võimalik ära keelata kataloogide saatmist ja müügikõnesid.

“Tarbijatel tuleb endil olla tähelepanelik ning kindlasti tuleb arvestada sellega, et seaduste järgi on ka telefoni teel sõlmitud suuline leping kehtiv,” ütleb Turetski. Ta lisab, et paraku saab tarbijakaitse tegelda ainult asjade tagajärgedega.

Tõde peenikeses kirjas

Bakker Holland OÜ juhatuse liige ja ametlik esindaja Eestis Svetlana Elson iseloomustab käesoleva aasta kampaaniat nii: “See on sarnane eelmise aasta kampaaniaga, kust saavad osa võtta kõik Bakkeri kliendid ja sellega ei kaasne mingeid kohustusi.” Ta märgib, et kampaania tingimused on eraldi välja toodud kataloogis. Siinkirjutaja neid sealt ei leidnud.

Miks siis inimesed ikkagi nii pahased on?

“Ma võin teile eelnevast kogemusest öelda, et inimesed ei loe kampaania tingimusi läbi,” vastab Elson seepeale. “Kataloogi reklaamlehtedel on ühel lehel suht suure kirjaga välja toodud auhinna loosimise tingimused,” ütleb ta. Tema suurem mure on hoopis see, et “selliseid auhinnamänge pole Eestis keegi korraldanud ning nüüd tuleb neil õppida ja proovida neid kliendile suht selgeks teha”.

Seega tuleks inimestel nüüd eriti tähelepanelik olla, sest käesoleva aasta kampaania on juba lahti läinud ning loosis on peadpööritavad 55 000 eurot. Esimesed on oma pakkumised saanud ja igatahes Agu Tanil on lootust saada 55 000 tuhande euro võrra rikkamaks. Seda muidugi juhul, kui “pärast õigeaegset (see on 14 päeva jooksul) dokumentide saatmist selgub, et tema õnnenumber langeb kokku varem kindlaks määratud võidunumbriga selle summa jaoks”.


PIKA AJALOOGA ETTEVÕTE

Bakker Holland OÜ

- Hollandi ettevõte, mis kuulub kahele omanikule − rootslasele ja hollandlasele.

- Firma on tegutsenud üle 65 aasta.

- Tütarettevõtted 19 Euroopa riigis.

- Eestis tegutseb alates 2006. aastast Bakker Holland OÜ.

- Firma andmebaasis on 70 000 klienti ainuüksi Eestis.

- Kõik kataloogides pakutavad tooted tuuakse Hollandist.

- Firma üks asutajaid on üle 70 a vana Jaques Bakker, kes on ühtlasi alla kirjutanud ka inimestele saadetud garantiikirjadele, et nad on võitnud suure summa.

Allikas: Bakker Holland OÜ



ETTEVAATUST

Tarbijakaitse soovitused tarbijatele

- Kui teile pakutakse tasuta kaupu/proovipakki, küsige üle selle pakkumisega kaasnevad tingimused. Ärge nõustuge kunagi kergekäeliselt ja mõtlematult!

- Kui olete saanud tasuta proovipaki, lugege selle kättesaamisel tähelepanelikult läbi kõik kaasa pandud materjalid.

- Kui te edaspidi tasulisi pakke ei taha, helistage või kirjutage paki saatnud firmasse kohe ja andke oma keeldumissoovist teada.

- Kui siiski juhtub, et järgmine pakk jõuab teieni, tuleb see kohe tagastada (mõned ettevõtted võimaldavad tagastada tasuta, teiste puhul tuleb maksta postikulu eest).

Allikas: tarbijakaitseamet