Hiidlastele on see aga sõda põhimõtete pärast. Nimelt tegid Väinamere Liinid juba mais ettepaneku jätta sügisest Heltermaa–Rohuküla liinile sõitma ainult üks parvlaev.

Pealegi seda laeva alles ehitatakse. Hiidlastele see mõte ei meeldinud. “Kaks laeva!” on nende kindel nõue.

Laeva pole nähtudki

Mõneti on nüüd hiidlaste poole asunud ka majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, teatades, et liinile jääb kaks laeva. Nagu varemgi.

“Vedaja võib ju igasuguseid asju tahta,” lausus Parts. “Aga kujutage ette, kui ta tuleb välja ettepanekuga, et Hiiumaa liinile ei jää ühtegi laeva — las inimesed ujuvad! Mis me siis teeme?”

Hiidlaste edu võib olla aga ajutine. Ministeeriumi otsus võib muutuda, kui uus laev juba valmis on. Muidugi pole hiidlastelgi uue laeva vastu midagi. Paraku kaasneb uue laevaga ka hõredam sõidugraafik.

Kui seni sõitsid kaks praami tippaegadel kahe- ja muul ajal neljatunniste intervallidega, siis uus laev väljuks kummastki sadamast iga kolme tunni järel. See tähendaks aga harjumuspäraste väljumisaegade muutumist.

Esimene laev väljuks Heltermaa sadamast praeguse kella 6.30 asemel juba 5.00. “Andke andeks, aga hiidlane ei ole ori,” ütles Hiiu maavanem Hannes Maasel, kes praegu peab esimesele praamile jõudmiseks tõusma kell pool viis, uue graafiku järgi aga juba kell kolm.

Eelkõige ei sobi graafik kaubaautodele. “Kella viiese laevaga minnes jõuavad autod Tallinna nii vara, et kõik laod ja firmad on veel kinni, kella kaheksase praamiga sõites ei jõua aga enam koormat Tallinnas täis korjata,” võtab OÜ Hiiu Auto-trans logistikadirektor Viljar Lillemäe kokku kaubavedudega tegelevate firmade seisukoha.

Muutuks ka kooliõpilaste elu. Liinibuss, mis praegu viib rahva sadamasse 8.30 praamile, korjab tagasiteel ka õpilased peale ja viib kooli. “Siis tuleks mitte ainult bussiliiklus ümber korraldada, vaid ka kool teisel ajal käima panna,” nendib Hiiumaa Ettevõtjate Liidu esimees Tanel Malk.

Üks on sama hea kui kaks

Saaremaa Laevakompanii ja selle tütarettevõtte Väinamere Liinid juhid põhjendasid kahe praami asendamist uue ja suurema laevaga väitega, et riik kavatseb tuleval aastal reiside arvu 10% kärpida.

“Meie käest tahetakse intensiivsust ja seda on võimalik anda ühe suurema ja kiirema laevaga, mille täituvus on parem,” ütles Saaremaa Laevakompanii tegevdirektor Tõnis Rihvk. “Küsimus on ju selles, kas me kärutame kahte laeva pooltühjana või ühte rohkem täis olevana,” arutles Rihvk. Tema sõnul suudab 160 sõiduautot ja 700 reisijat mahutav uus laev ühe reisiga vedada üle sama palju autosid kui praegused kaks praami kokku.

Hiidlased väidavad vastu, et St Ola üksinda mahutab üle 120 sõiduauto. Samuti ei usu nad, et uus laev suudab läbida kahe sadama vahe ühtviisi tunni ajaga nii suvel kui talvistes jääoludes. Talvel võib ühendus mandriga niiviisi sootuks katkeda.

“Ma küsiksin kohe vastu, kas need teised laevad on talvel graafikus püsinud?” vihastas sellise jutu peale Saaremaa Laevakompanii ja Väinamere Liinide omanik Vjatšeslav Leedo, lisades, et tal on piisavalt laevu, mida ekstreemoludes kohe liinile tuua.

Väinamere kuningaks nimetatud Leedo ei imesta hiidlaste umbusklikkuse üle. “Täpselt sama ärevil olid nad ka siis, kui liinile tuli Ofelia,” meenutas ta, olles kindel, et saja-aastase kogemusega norralaste ehitatav laev rahuldab hiidlaste vajadused ja on talvel ka jääs kindel.

Sõnade kinnituseks pakub Leedo Maalehe vahendusel Hiiu maavanemale kihlvedu. “Kui uus praam ei suuda Hiiumaad teenindada või kui tase langeb, kingin selle praami maavanemale. Kui on vastupidi, peab maavanem töötama oma elu lõpuni sel praamil koristajana,” vaimutses Leedo.

Saaremaa Laevakompanii tegevjuhi Tõnis Rihvki sõnul pole aga üldse veel kindel, et Hiiumaa liinile jääb kaks laeva. “Nii uuele laevale, reisijatele kui ka laevakompaniile anti üleminekuaeg,” ütles Rihvk. Ehk siis, kui laev on end juba tõestanud, võib hakata liinil sõitma ka ainult uus laev.

Münchhauseni sõda võib jätkuda

Reiside arvu kärpimisest ei pääse hiidlased aga ka kahe laeva allesjäämisel. Graafiku pärast võib Rihvki hinnangul seega minna veel ragistamiseks.

Ehkki riigieelarvest eraldatakse tuleval aastal Väinamere Liinidele dotatsiooniks sama palju raha kui tänavu (170 mln kr), tuleb reise vähendada, esiteks Väinamere Liinidele makstavate lepingutasude (perioodi- ja reisitasude) suurenemise tõttu, mistõttu sama raha eest saab osta vähem reise, teiseks on vähenenud piletitulu, mistõttu riigieelarvest makstavat toetust tuleb tõsta.

Parvlaevad Heltermaa–Rohuküla ja Kuivastu–Virtsu liinil

Saaremaa Laevakompanii toob Väinamerre kolm uut laeva, hiidlased saavad uue laeva 2010. a jaanuaris ning saarlased-muhulased 2010. a mais ja 2011. a mais.

Uued laevad

- Ehitaja Fiskerstrand Verf BLRT.

- Liinimeetreid 870, mahutavad 160 sõidu- ja 20 veoautot.

- Reisijakohti suvel 700.

- Laeval kauplus, bistroo, baar, VIP-baar.

- Ülesõidu aeg Hiiumaa liinil 1 tund ja 15 min, Kuivastu–Virtsu liinil 20 min.

- Jääklass Ice Class DNV 1 A.

- Kolme laeva maksumus 1,5 miljardit kr.

Praegused laevad

- Mahutavad sõltuvalt laevast 80–100 (topituna 120) autot.

- Reisijakohti 400–480.

- Ülesõidu aeg Hiiumaa liinil 1 tund ja 40 min.

Allikas: Väinamere Liinid