Alates käesolevast aastast muutis aga SEB hinnakirja ja nüüd tuleb ka pensionäridel postipangast raha välja võtmise eest maksta pangale 0,4% summast, minimaalselt 30 krooni.

Jarkova kuulis sellest uuendusest alles mõni päev tagasi postipanka sularaha järele minnes. Esimese ropsuga ei uskunud ta oma kõrvu. “Nii kaob ju panga vastu usaldus ära!” hüüatab naine.

Kuna sularahaautomaate on maal hõredalt, andis Eesti Posti ja SEB koostöö postipanga näol ka maapensionäridele võimaluse arvele laekunud pension jaokaupa sularahas välja võtta.

“Inimesed elavad väikse pensioni eest ja vahel abistavad oma lapsigi,” märgib Valentina Jarkova. “Nüüd nad nutavad lausa. Kolmkümmend krooni on ju suur raha!”

Teavitamine oli kulukas

Ka praegu on SEB veebilehel kirjas, et seeniorklientidele on kõik põhilised pangatehingud tasuta nii pangakontorites kui kõigis postkontorites üle Eesti.

Seetõttu tuli aastavahetusest jõustunud teenustasude kehtestamine pensionäridele nagu välk selgest taevast. Seda enam et SEB ei saatnud neile selle kohta ka mingit infot koju.

Postkontori seinal on küll väikeses kirjas silt teenustasu tõstmise koha, kuid kõik seda ei märka.

SEB kommunikatsioonijuht Silver Vohu põhjendab teenustasu kehtestamist sellega, et sularaha vedamine ja turvamine on väga kallis. “Pangal ei olnud võimalik jätkata soodustuse pakkumist sularaha väljavõtmisel. Hind peab vastama kuludele,” märgib Vohu.

Hinnakirjamuudatuse kohta seeniorklientidele info koju saatmist pidas pank Vohu sõnul liialt kulukas. Ka teenustasude tulu on kokku kuivamas, mullu üheksa kuuga laekus seda SEB-le 427,1 mln kr. Seetõttu saadeti teavitamiseks laiali pressiteade.

Vohu märgib, et linnades ei ole sularaha kättesaamine probleemiks ja 84% SEB seeniorklientidest kasutabki sularaha saamiseks just automaate. Postipanga võrgustikku kasutab kõigest ligi 5% seenioridest.

SEB kommunikatsioonijuht soovitab neil seenioridel, kes elavad hajaasustuses, kus sularahaautomaate ei ole, ühe lahendusena teha volitus lapsele või lapselapsele. Sel juhul saaks lähikondne vajalikul hulgal sularaha automaadist välja võtta ja külla tulles ära tuua. Või kui kohapeal on kaks poodi, millest ühes saab kaardiga maksta ja teises mitte, siis valida neist esimene.

Pensioniamet üllatunud

“Pankadel on kohustus teavitada tüüptingimuste ja hindade muudatustest,” ütleb tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski. Üldjuhul teavitatakse ajakirjanduses, pankade veebilehekülgedel ning pangakontorites.

“Pank on pidanud kinni miinimumnõuetest, kuigi peab tõdema, et see ei ole sageli piisav ega jõua kõikide klientideni,” möönab Turetski. Lähiajal on tulemas muudatus, millega pannakse pankadele kohustus teavitada kliente vähemalt kaks kuud personaalselt ette toimuvatest muudatustest tüüptingimustes ja hinnakirjas.

Pensionide maksmisega tegeleva sotsiaalkindlustusameti avalike suhete juht Elve Tonts tunnistab, et ka nemad said SEB hinnakirja muudatustest teada ajakirjanduse vahendusel. “Olime sellest ebameeldivalt üllatunud,” märgib ta, kuid lisab, et sotsiaalkindlustusamet ei saa panga otsuseid mõjutada.

Postipanka enam ei lähe

SEB klient, Nina küla elanik Valentina Jarkova lubab edaspidi Tartusse arsti juurde või muid asju ajama minnes kogu pensioni korraga automaadist välja võtta.

Kui kellelgi on aga nende kandist asja Kallastele, pakitakse auto pensionäre täis, et nad saaksid SEB sularahaautomaadist oma arve tühjaks teha.

Ka Jõgevamaal Tabiveres elav Sirje Kõrsmaa (63) laseb edaspidi pojal linnas käies automaadist raha välja võtta. Või teeb seda koos pojaga, sest üksi ei julge – järsku sööb masin kaardi ära. Poes maksab ta küll vahel kaardiga ja Interneti-pangast vaatab kontojääki, kuid muud tehingud tunduvad keerulised.

Teisel Eesti suuremal pangal – Swedbankil – puudub postipangataoline võrgustik maal, kuid mööda Eestit tiirutab ringi kaks pangabussi. Seal olevatest automaatidest saavad kõik kliendid sularaha välja võtta teenustasuta. Swedbanki pangabussist raha välja võtmine läheb SEB klientidele maksma 9 krooni.