TTÜ teadlased töötavad välja meetodit laevade merejääs navigeerimise hõlbustamiseks
TTÜ Meresüsteemide Instituudis konstrueeritud spetsiaalse, laeva külge kinnitatava mõõtesüsteemi abil registreeritakse ja tuuakse reaalajas kasutajani laeva jäätakistus.
Hägusloogikal põhinev prognoosimudel võimaldab jääolude muutumist ette ennustada järgmiseks 48 tunniks, mida saab sama veebirakenduse vahendusel jälgida. Laeva jäätakistus muutub suurtes piirides ja selle prognoosiga arvestamine võimaldab olulisel määral säästa kütust, hinnanguliselt kuni 30-40% ja muuta talvist laevaliiklust jääs sujuvamaks ning ohutumaks.
Jääolusid uuritakse 29. veebruarist kuni 10. märtsini jääekspeditsioonil Soome uurimislaevaga Aranda Botnia lahes, kus merejääd on ka pehmel talvel rohkem kui mujal Läänemeres. Jääekspeditsiooni juhib Soome Meteoroloogia Instituut ja pardal on Soome, Rootsi, Eesti ja Lõuna-Aafrika Vabariigi teadlased. Uurimistöö hõlmab nii merejää füüsikaliste omaduste mõõdistamist, jääolude mõju laeva liikumisele kui ka merebioloogiat ja -keemiat.
TTÜ Meresüsteemide Instituudi töötajad Kaimo Vahter, Sander Rikka ja Siim Pärt tegelevad jääekspeditsioonil merejää füüsika ning jää ja laeva vastasmõju uurimisega. “Botnia lahes on jääolud hetkel rasked ja väga rasked: jää paksus on 30-40 cm, kohati on tuul üles ajanud kuni meetriseid rüsivalle, millest on isegi Antarktika rannikumere uuringuteks ehitatud uurimislaeval Arandal väga raske läbi minna,” kinnitas Kaimo Vahter.