Kas valglinnastumine on rohevõrgustike säilimise mõttes üle-eestiline probleem?

Kaupo Kohv, Eestimaa Looduse Fondi metsaspetsialist


Need protsessid kipuvad olema stiihilisevõitu igal pool, aga ma ei ole kuulnud, et mujal, Tartus, Pärnus või Viljandis sellega probleemid nii suured oleks. Tallinn on nii suur, et selle ümber konfliktid teravduvad.

Mina olen uurinud rohevõrgustiku seisukorda Harku vallas, kus on teravdunud vastuolu arendajate ja elukeskkonna säilitajate vahel.

Asi on olnud ka selles, et maakondade rohevõrgustiku planeeringud on liiga üldised, omavalitsused ei leia neist piisavalt põhjendusi, miks peaks näiteks rohekoridori mingis konkreetses kohas säilitama. Selles mõttes on omavalitsuste planeeringud ja rohevõrgustiku planeeringud täiesti erinevatel alustel. Maakonna planeeringukaardile on võrgustik peale märgitud laia joonega, mis tihtipeale üldse ei järgigi konkreetset olukorda looduses.

Eestimaa Looduse Fondi töö on Harku vallas kindlasti arendajatele pinnuks silmas, sest see järgib tegelikkust, selles on selgitatud näiteks ka rohekoridoride vajalik laius jne. Eestis ei ole piisavalt uuritud valglinnastumise mõju loodusele, aga mõneti saame kasutada muu maailma kogemust. Näiteks - mis hetkest, mis liiklustihedusest alates muutuvad maanteed metsloomadele ületamatuks barjääriks või mis hetkest olemasolev rohekoridor pikas perspektiivis enam ei toimi.

Ehitustegevust planeerides tuleks rohevõrgustikku jälgida, sest hilisem taastamine on märksa keerulisem. Ka seetõttu, et maadel on palju eraomanikke, kellega tuleks siis kokkuleppeid teha.

Valglinnastuv Tallinn


• 1991–2006 kolis Tallinnast linna tagamaa 171 uusasumisse 17 500 inimest ehk 5589 peret. Harjumaa rahvastiku aina jätkuv juurdekasv toimub peamiselt Tallinna elanike arvelt. Planeeritavatest elamutest jääb suurim osa Viimsi valda, teisel pool Tallinna Kiili valda.


• Tallinna tagamaa on ka üks tihedamalt suvilatega kaetud piirkondi Eestis (148 suvilapiirkonda ja ligi 26 000 suvilat). Jätkub suvilate ümberehitus elamuteks. Harju maavalitsuse 2002. aasta prognoosi järgi on aastaks 2025 elamuteks ümber ehitatud 54% suvilatest.


Allikas: Mare Puusepa bakalaureusetöö


Tallinna sattunud metsloomad
 
2003
2004
2005
1006
2007
Põder
26
9
9
28
16
Metssiga
1
-
1
-
-
Metskits
6
19
24
16
16
Rebane
9
30
3
14
10
Kährik
2
1
4
2
1
Nugis
2
-
-
-
-
Jänes
3
1
1
4
1
Mink
1
-
-
1
1

Allikas: päästeameti andmed Mare Puusepa bakalaureusetöös



Õnnetused metsloomadega


2007. aastal laekus üle Eesti keskkonnainspektsiooni infotelefonile ligi 2400 teadet liiklusõnnetustest, milles hukkus või sai vigastada metsloom.


Põtradega juhtus 208 õnnetust, metskitsedega 1940, metssigadega 144, hirvedega 3.


Suurkiskjatest jäi auto ette 4 karu, 3 hunti ning 6 ilvest.


Tegelikkuses oli õnnetusi palju rohkem, sest väiksemate loomadega juhtunud õnnetustest enamasti ei teatata.


Omamoodi lõks on loomadele Tallinna 38 km pikkune ringtee, kus on kuus eriti ohtlikku lõiku metsloomade teele sattumise mõttes. Terve ringtee ulatuses ulukite spetsiaalseid läbipääse pole, samas on mitmel lõigul loomi teele suunavaid looduslikke ribastruktuure. Tallinna ringteel on kõige rohkem liiklusõnnetusi olnud metskitsedega, teisel kohal on põdrad. Samas ei tea taas keegi loomadega liiklusõnnetuste koguarvu, kuna paljud neist jäävad registreerimata.


Allikas: Mare Puusepa bakalaureusetöö