Kuigi tuge välisturgudele sisenemiseks pakutakse läbi mitmete riigi ja erasektori asutuste, ilmestab toidusektori eksporti siiski uute sihtturgude ja kaubavoogude ebastabiilsus, mida tingib peamiselt madala lisandväärtusega toodangu väljavedu.

Toidusektori ekspordi edendamise tegevuskava koostamise eesmärk on selgitada välja olemasolevate teenuste ja toetuste tõhusus, ajakohasus ja sobivus toidusektori eripärasid silmas pidades ning vajadusel käivitada uued lahendused Eesti toidu ekspordi hoogustamiseks.

„Eesti toidukaupade ekspordi kaks peamist probleemi on täna eksporditavate toodete madal lisandväärtus ja tugev sõltuvus lähiturgudele eksportimisest. Riik saab toidusektori ettevõtteid toetada, otsides võimalusi olemasolevate toetusmeetmete tõhustamiseks ja vajadusel kutsuda ellu uusi ekspordi edendamisele suunatud lahendusi,“ ütles Tamm.

Ekspordi edendamise tegevuskava hõlmab müügiedendustegevuste mahu laiendamist, Eesti toidusektori ettevõtetele avatud eksporditurgude arvu suurendamist ning toitu eksportivate ettevõtete spetsiifikat, vajadusi ning konkreetseid ekspordihuvisid arvestava müügi- ja turundusalase koolitusprogrammi ellukutsumist.

2016. aastal eksporditi Eesti päritolu põllumajandussaadusi ja toidukaupasid 778 miljoni euro väärtuses, mida on 8 protsenti vähem kui aasta varem. Ekspordikäibe poolest olid peamisteks sihtturgudeks Läti, Leedu ja Soome ning peamisteks ekspordiartikliteks nisu, oder ja toorpiim.