Lapsed siiski kooli viimata ei jää. Vallavalitsus paneb 1. septembrist sõitma kohaliku bussi. Eeskätt küll õpilaste kooli ja koju sõidutamiseks, kuid  bussi saavad kasutada ka teised vallaelanikud. Kihelkonna valla Tagamõisa poolsaarel elab umbes 80 inimest, kelle elu suvine Go Busi liinikärbe vähemal või rohkemal määral häiris.

Kohalik buss on odavam

Vallavalitsus tegi vallaliini käimapanemiseks pakkumise viiele kohalikule ettevõtjale ja firmale. Pakkumisele vastas neist kaks, kellest vallavanem Jüri Saare sõnul valiti välja AS Metra. Selle firma üks bussidest tegi juba varemgi Kihelkonna vallas tellimussõite, ka bussijuht elab Kihelkonnal.

"Buss hakkab sõitma kolmel päeval nädalas - siis, kui Go Bus ei sõida," rääkis Saar. Kuna buss peab tooma Kihelkonnale viis õpilast ja ühe lasteaialapse, jääb 8 istekohaga sõidukis paar kohta veel ka täiskasvanutele.  Saare sõnul peaks sellest piisama, sest bussi vajavad eeskätt pensionärid, nooremad inimesed sõidavad peamiselt oma autoga.

Buss jõuab hommikul Veerelt Kihelkonnale ajaks, mil saab Go Busi liinibussiga edasi Kuressaarde sõita. Kuressaarest tagasi Kihelkonnale jõuab liinibuss õhtul selleks ajaks, mil nn koolibuss hakkab uuesti Tagamõisa sõitma.

Suured bussid, väiksed bussid

Lisaks sellele, et valla käimapandud buss lahendab kaugema kandi elanike liikumisvajaduse, on see ka ökonoomsem suurtest Go Busi bussidest. "Metra sõidab Go Busist kaks korda odavamalt," ütles Saar, tahtmata enne lepingu allkirjastamist siiski veel täpsetest arvudest kõnelda.

Kuna Saare maakond saab järgmisel aastal riigilt ühistranspordi jaoks ilmselt sama suure toetussumma kui tänavu, saab kütuse jm kulude kallinemise tõttu selle raha eest sõita läbi poole vähem kilomeetreid kui seni, ütles Saare maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Mika Männik. Seetõttu kaalutakse sarnaselt Kihelkonnale panna teisteski valdades käima vallasisesed bussid. Sel juhul jääks maakonnasisene liinibuss sõitma ainult maakonnakeskuse - Kuressaare linna - ja vallakeskuste vahel. Vallakeskusesse ja sealt tagasi toimetaks rahva juba vallabuss.

"Riigi rahaga ei ole võimalik enam läbi sõita nurgataguseid külasid," põhjendas Männik muudatuse vajalikkust. Männiku sõnul ei ole otstarbekaski sõita suure 50kohalise bussiga väikestest küladest läbi, kui bussis on ainult paar reisijat. "See on ilmselge laristamine," sõnas maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juht. Positiivse näitena tõi ta Pöide valla, kus valla käimapandud buss viib oma rahva ka naabervalda Orissaarde. Käib ju osa Pöide lapsi Orissaares koolis.    

Tänuväärne töö

Vallasisesed bussiliinid, rahvasuus tuntud ka õpilasliinide nime all, toimivad väga paljudes valdades üle Eesti, enamasti ikka seal, kust maakonna bussid enam läbi ei sõida. Paljud bussijuhid on tavaliselt kohalikud elanikud või pidanud seda ametit juba aastaid ning seetõttu esmaspäeval kooliteed alustavatele õpilastele tuttavad.

Viljandimaa Vastemõisa valla bussijuhil Vladimir Šefferil on ladus suuvärk ja sõbralik loomus. Küllap just sellepärast ongi vallas asuva Kildu põhikooli õpilased mehe igati omaks võtnud ning kui Šeffer neid päevast päeva kodu ja kooli vahet sõidutab, võib ta kindel olla - bussipõrand jääb kommipaberitest puhtaks, ka seintele ei teki ainsatki sodikirja.

"Meie valla lapsed on väga tublid," kiitis Vladimir Šeffer. "Toovad mulle kommi ja lilli, räägivad koolielust ja muustki."

Šeffer ei mäletagi, mitu aastat on Kildu põhikooli lapsed valla tellitud ja kinnimakstud bussiga hommikuti kodust kooli ning pärast tunde tagasi koju sõitnud. "Ooh, kaua," kostis mees. Tema ise osutab koolibussijuhi teenust FIEna koos oma partneri ning vajadusel veel ühe mehega.

Igal koolipäeval võtab bussijuht esimese õpilase peale kell 7.25 ning teeb enne kooli juurde jõudmist
30 km pikkuse ringi. Kaugeim elukoht koolist asub 15 km kaugusel.

"Lapsed saavad meil ikka väga hästi kooli," kiitis Šeffer. "Iga ukse ees, kus vaja, teen peatuse."

Kui hommikul piisab ühest sõidukorrast, siis pärast tunde tuleb teha kolm ringi - buss stardib koolimaja juurest kell pool üks, seejärel 15.20 ning kõige viimased lapsed saavad kodu poole sõitma hakata kell viis õhtul. Kui koolis toimub klassiõhtu või mõni muu pidu, tuleb hiljem veel mõni tiir teha, et peolisedki turvaliselt ja kiiresti koju jõuaksid.

Lapsed ei pea sõidu eest maksma sentigi, tasuta saab koolibussiga sõita ka kogu ülejäänud vallarahvas, kelle käimistega bussi liikumistrajektoor vähegi kokku klapib.

"Selline koolibuss on hädavajalik liiklusvahend," tõdes Vladimir Šeffer.

Pärnumaal Saarde vallas on koguni kolm koolibussi. Ka koole on vallas kolm: Tihemetsas ja Talil põhikoolid ning Kilingi-Nõmmel gümnaasium. Abivallavanema Andres Kuke sõnul teenindatakse peamiselt kahe kooli õpilasi, Tali lapsed saavad kooli ja koju maakonna liinibussiga.

Saarde vallas kuuluvad bussid vallale endale ja teenust osutab osaühing Saarde Kommunaal, mis on 100%-liselt valla ettevõte.

Bussisõit tasuta

Nii nagu mujal valdades, kasutavad ka Saarde valla koolibussi teisedki vallaelanikud. "Näiteks Läti piiri lähedase Jäärja küla elanikel polegi muud võimalust kodust välja pääseda kui oma auto või vallabussiga," ütles Kukk.  Buss on vallaelanikele tasuta. Vallale läheb kolme bussi ülalpidamine aastas maksma ligemale 900 000 krooni. "Nii et summad, mis vald bussiliiklusele kulutab, on päris suured," nentis Kukk. Siiski tuleb ka Kuke sõnul oma buss vallale odavam kui maakonnaliin. "Meie busside kilomeetri hind on seni piirdunud 13 krooniga, maakonnaliine sõitvad bussid küsivad aga 15 krooni kilomeetrist," ütles Kukk.

Ehkki oma busside käimapanek oli ka Saarde vallas maakonna bussiliinide juba aastate eest toimunud vähendamise tõttu paratamatu, on üle 80% vallabusside kasutajaist koolilapsed.