Esialgu hinnaeelis

Lääne-Virumaal tegutsev AS Ferrel on metsakärude tootmisega tegelnud juba kümmekond aastat, kuid suurema osa sellest ajast alltöövõtjana Farmi-Forestile ja Palmse masinatootjaile. Paari aasta eest otsustati välja töötada oma tooted.

“Kärude tase on ju eri tootjatel enam-vähem sama,” rääkis maamessil Ferreli metsahaagise juures tootmisjuht Kaupo Einmann. “Erisustest võiks ehk märkida, et meie tõstuki pöörderaadius on 415 kraadi – keerab üle surnud punkti. Paljudel on see raadius vaid 360 kraadi.”

Oma tootmist alustas Ferrel 12tonnise haagisega, mille turg on Einmanni sõnul peamiselt Soomes ja Saksamaal. “Eesti meestele jääb 12 tonni liiga suureks, kuna siin pole nii võimsaid traktoreid. Sel aastal tõime aga välja väiksema, üheksatonnise mudeli, mida ka näiteks Belaruss tõmmata jõuab,” rääkis Kaupo Einmann.

Välismaiste analoogidega võrreldes on Ferreli haagis Einmanni sõnul 30% odavam ja see annab Euroopa turul konkurentsieelist. “Praegu veel on hinnavahe, aga meil ju ka palgad tõusevad ja seda muidugi ei tea, mis on viie aasta pärast. Võib-olla siis on meie hinnad hoopis kõrgemad,” naeris mees.

Vähemalt neli tootjat

Kui üritasime Kaupo Einmanniga Eesti metsahaagiste tootjaid kokku arvata, saime neid Ferrelile lisaks veel vähemalt kolm: Sauel tegutsev ettevõte AS Fors MW, Palmse külje all töötav Palmse Mehaanikakoda ja Viljandimaa ettevõte AS Ramsi Turvas.

Palmse Mehaanikakoja koduleht ütleb, et tegu on masinaehitusettevõttega, mis toodab ka metsatõstukeid ja -haagiseid (7–14 t), need kannavad registreeritud kaubamärki Palms. Haagiseid müüakse Euroopasse koostööpartnerite kaudu.

Ferreli väikese, juba Saksamaale maha müüdud metsakäru kõrval seisis messil puulõhkumismasin, mis, nagu selgus, oli samuti Eestis toodetud. Tegijad olid Ferreli alltöövõtjad firmast Lemate.

“Arvan, et siin messiplatsil oleme ainukesed, kellel on bensiinimootoriga puulõhkuja,” rääkis kolme mehe ettevõtet esindav Marko Luts. “Tavaliselt töötavad puulõhkujad elektrimootoriga või käivitatakse neid traktorimootoriga. Igas majapidamises pole traktorit või tööstusvoolu, nii et siis on bensiinimootor ainuke variant.”

“Eesti metsatööstus on koondunud juba suuremate tegijate kätte ja väiksemate kärude ostjad on veel vaid talunikud,” arutles Pärnumaa ettevõtja, Metsise kaubamärki kandvate kokkuveo- ja langetustraktorite tootja Ivo Jürgenson. “Aga näiteks Poolas ollakse praegu hobuvankritelt traktoritele üle minemas.”

Poolakate huvi

Poolakad, kes kuuldavasti on Eestist juba palju metsakärusid ostnud, olid Tartu maamessil kohal ja tundsid huvi ka OÜ Metsise masinate järele.

Seni on Metsise kokkuveo- ja langetustraktoreid toodetud 21, neist kõige rohkem Eestisse. “Teisel kohal on Venemaa viie-kuue masinaga, aga kaks masinat oleme teinud ka Lätti ja ühe nii Leetu kui Valgevenesse,” rääkis Jürgenson.

Toodangumaht on viimaste aastatega tõusnud. 2008 ja 2009 toodeti OÜ Metsises kaks masinat aastas, kuid mullu juba neli ja tänavu võib see arv veel suuremaks kujuneda.

Kokkuveotraktoriga juba rohkem tuntust kogunud OÜ Metsise jaoks on suhteliselt uus asi harvester, mis, nagu Ivo Jürgenson ütles, täiustub veel iga tootega. “Harvesteri väiksem mudel, mis on välja töötatud ja mida me kodulehel reklaamime, on veel ka üldse tootmata,” märkis mees.

Tartu messiplatsil nägi tänavu esimest korda Metsise kokkuveo- ja langetustraktorit üheaegselt.