Põllumajandusettevõtjatele suunatud toetuseid haldavad ja maksavad välja riiklikud või piirkondlikud makseasutused, kes annavad aru komisjonile. Liikmesriikide määratud sõltumatud sertifitseerimisasutused esitavad komisjonile kontrollitõendid makseasutuste raamatupidamise aastaaruannete ja asutuste kohaldatavate kontrollisüsteemide kvaliteedi kohta.

Makseasutus teeb toetustaotluste halduskontrolle, et veenduda nende toetuskõlblikkuses. Samuti kontrollivad nad taotlejate valimit kohapeal. Nimetatud kontrollide kaudu avastatud vead on aluseks toetusetaotleja taotletava summa vähendamisele. Liikmesriigid esitavad komisjonile iga-aastased statistilised aruanded oma kontrollide tulemuste kohta. Liikmesriikide statistiliste aruannete alusel hinnatakse allesjäänud veamäära, mis näitab eeskirjade eiramise finantsmõju ja mida väljendatakse protsendina maksete kogusummast. Määr väljendab tehtud maksetesse jäänud eeskirjade eiramiste ulatust pärast seda, kui kõik kontrollid on tehtud.

Kontrollikoda järeldas, et liikmesriikide statistilised aruanded ei ole usaldusväärsed, põhjuseks on koostamisvead ning asjaolu, et haldus- ja kohapealsete kontrollide jaoks kasutatavad süsteemid olid vaid osaliselt mõjusad eeskirjade vastaste kulude avastamisel.

Serfitseerimisasutuste töö ei anna samuti piisavat kindlust kohapealsete kontrollide kvaliteedi ega statistiliste aruannete usaldusväärsuse kohta. Samuti on kontrollikoda seisukohal, et komisjoni poolt aruannete alusel tehtud veamäärade kohandamised ei ole statistilised õiged.

Euroopa Kontrollikoda avaldab kogu aasta vältel eriaruandeid, milles esitatakse erinevate ELi eelarvevaldkondade või juhtimisega seotud teemade auditite tulemused.

Kõnealune eriaruanne (nr 18/2013) kannab pealkirja: „Liikmesriikide poolt tehtud põllumajanduskulutuste kontrollide tulemuste usaldusväärsus”. Kontrollikoda hindas haldus- ja kohapealsete kontrollide tulemusi sisaldavate liikmesriikide statistiliste aruannete usaldusväärsust ning seda, kas komisjoni nende aruannete alusel arvutatud allesjäänud veamäär on statistiselt õige.

Kontrollikoja auditid ning ka komisjoni enda auditid näitavad, et haldus- ja kohapealsete kontrollide tegemiseks kasutatavad süsteemid olid vaid osaliselt mõjusad ning seega vähendasid oluliselt liikmesriikide poolt komisjonile esitatava teabe usaldusväärsust.