Importauto on luksus

Korealane eelistab koreamaist autot. Õieti on riik tema eest valiku teinud ja importautodele kõrged tollimaksud kehtestanud. Sestap ongi harvad välismaised masinad enamasti kallimat sorti - kui juba, siis juba.

Peale selle eelistab korealane n-ö värvitut autot - 95% neist on mustad, valged või hallid. Punaseid, siniseid või rohelisi sõidukeid näeb harva. Nelja ja poole Koreas viibitud päeva jooksul trehvatud kollaseid sõiduautosid võisin aga lausa sõrmedel kokku lugeda. Kui keegi usub, et Koreas liigeldakse põhiliselt pisikeste autodega, siis see on äärmiselt vale arvamus. Sŏuli keskmine auto on tublisti suurem kui Tallinna keskmine. Ülitihedat asustust arvestades pole see küll eriti praktiline. Sŏuli vanades kvartalites võib näha mõnd Hyundai Equusi või Ssangyong Chairmani pargituna paika, kuhu kohale sõitmine ise on omaette kunsttükk.

Et mis need Equus ja Chairman veel on? Need on Koreas levinud luksusautod, mida Euroopas suurt ei tunta. Esimene valmib Mitsubishi, teine Mercedese litsentsiga. Sisseveotollide tõttu saavad Mercedest või Lexust endale lubada väga vähesed, ent tänavapildi põhjal otsustades ajavad kohalikud tooted asja sama hästi ära.

Autod odavad, bensiin kallis

Lõuna-Koreas on üldse viis autotootjat. Meile hästi tuntud Hyundai ja Kia (turuosa kokku 77%), natuke vähem tuntud Ssangyong, meil Chevrolet'na tuntud GM Daewoo ning hoopis muult alalt tuntud Samsung. Õigemini Samsung Motors, mis kuulub Renault' kontsernile. See firma toodab nelja mudelit: QM5 (meil Renault Koleos), SM3 (Nissan Almera) ning SM5 ja SM7 (Nissan Teana).

Autode hinnad ajavad ärevile. Näiteks pisikese Kia Picanto (Koreas kannab nime Morning) hind algab 69 000 Eesti kroonist. 3,5-liitrise V6-mootoriga Samsung SM7 aga maksab umbes 340 000 krooni. Pole siis ime, et autod ära ei taha mahtuda.

Kütusehind on Koreas enam-vähem sama mis meil. Teed on head ning kuna kõik liiklusmärgid ja viidad on ka ingliskeelsete kirjadega varustatud, pole eurooplaselgi orienteerumisega probleeme.

Kia kutsus külla

Koreasse sattusin ma Kia Motorsi kutsel. Nimelt valmis Kial hiljuti esimene elustiiliauto - Soul - ning 40 Euroopa tippautoajakirjanikku (umbes pooled neist aasta auto žürii liikmed) kutsuti seda proovima.

Programmi mahtus ka külaskäik Hyundai ja Kia (need kuuluvad samasse kontserni) arenduskeskusse. Keskus avaldas tõesti muljet. Kui kellelgi peaks veel olema kahtlusi, kas korealased ikka oskavad autosid teha, siis arenduskeskuses nähtu põhjal võib öelda, et oskavad. Sama hästi kui eurooplased või jaapanlased.

Areng on olnud uskumatult kiire. Hyundai alustas autotootmist aastal 1976. Pikka aega kasutati Mitsubishi jõuallikaid, esimene päris oma mootor konstrueeriti alles 1991 (põhjalikult uuendatuna püsib see siiani tootmises).

Praegusest tasemest räägib mootorimeeste värskeim looming: kolmeliitrine V6 diisel (250 hj) ja 4,6-liitrine otsepritsega V8-bensiinimootor (380 hj). Viimane võimaldab juba Lexuse ja Infiniti jälgedes astuda ning luksusmargiga Genesis Ameerika turgu vallutama hakata.

Nendesse plaanidesse kuulub ka uue imago kujundamine. Hyundaist peaks saama soliidne ja alalhoidlik (à la Volkswagen), Kiast aga dünaamiline ja nooruslik (à la Seat) bränd. Kia Souli võibki pidada selle plaani elluviimise esimeseks sammuks.


Kui kiiresti saab auto kätte

Auto    Ooteaeg
Ferrari 599 GTB Fiorano    kuni 2 aastat
Porsche 911 GT2    12-18 kuud
Aston Martin DBS    12 kuud
Bugatti Veyron    12 kuud
Koenigsegg CCX    10 kuud
Lamborghini Gallardo LP560    7 kuud
Caparo T1    vähemalt 6 kuud
Mercedes-Benz SLR    6 kuud
Audi R8    6 kuud