Uut tüüpi traktorid võtavad vähem kütust
Maailma ühe juhtivama põllumajandus- ja metsandusmasinate tootja John Deere'i 8030 seeria traktor sai hiljuti Euroopa suurmessil Agritechnica kuldmedali kütusekulu ja saasteainete vähenemise eest.
Ometi ei pruugi neist näitajatest juba mõne aasta pärast kehtima hakkavate uute standardite tõttu turul läbi löömiseks enam piisata. Eelkõige tuleb tunduvalt vähendada mootorist väljuvate lämmastikoksiidide ja tolmuosakeste hulka.
Müstiline sinine vedelik
Selles valguses tundub Massey Fergusoni plaan hakata oma diiselmootoritel kasutama peagi turule tulevat selektiivset heitgaaside vähendamise tehnoloogiat (SCR), mis vastaks ka kõige rangematele heitgaasiemissioonide nõuetele, igati hädavajalik ning ajakohane.
Lisaks heitgaaside vähenemisele tagab uue põlvkonna traktoritele paigaldatud SCR-tehnoloogia ka 5protsendilise kütuse kokkuhoiu. Sama tehnoloogiat kasutatakse juba Volvo ja Mercedese veoautode tootmises.
Uus tehnoloogia seisneb mootorist väljunud heitgaaside töötlemises. Selleks on
uutel traktoritel kabiiniastmete kõrval mahuti, kus hoitakse heitgaasidesse lisamiseks karbamiidi vesilahust AdBlue.
Seda müstilist sinist vedelikku mõõdetakse paaki erilise täpsusega ning juhitakse kasutatud kütusesse kolm protsenti. Toimuva reaktsiooni tulemusena tekib kahjulikest ühenditest lämmastik ja veeaur. Erinevalt lämmastik-
oksiididest on need igati ohutud komponendid.
John Deere Power Systems, mis valmistab mootoreid ka näiteks Claasi traktoritele, plaanib mootoreid täiendada diisliosakeste filtriga. See aitab vähendada heitgaaside süsinikusisaldust. Samuti hakatakse intensiivsemalt kasutama teist uuenduslikku tehnoloogiat, mille korral juhitakse osa heitgaase tagasi läbi põlemiskambri, vähendamaks põlemise temperatuuri ning lämmastikoksiidide teket.
Isejuhtimissüsteemid sõidavad paremini
Kuna diisli hind tõusis viimase aasta jooksul ligikaudu 40% ning kütuse osakaal moodustab põllumajandusettevõtete kuludest järjest suurema osa, on kõik kütusekoguste vähendamise ideed teretulnud.
Hea lahendus on Case IH isejuhtimissüsteem. Kui inimenene juhib traktorit, tekib tal tahes-tahtmata kattuvaid teelõike, isejuhtimissüsteemiga on neid väga vähe.
USA põllumajandusministeeriumis tehtud arvutuste kohaselt hoitakse aastas kokku 61 miljonit liitrit kütust, kui 10 protsendil põldudest kasutatakse isejuhtimissüsteemiga traktoreid.
Austraalia viljakasvataja Brian Smith kasutab isejuhtimissüsteemi nii traktori kui kombainiga töötades. Viimase nelja aasta jooksul on ta iga töökäigu pealt kokku hoidnud keskmiselt 10 protsenti kütust. Rahasse arvutatult on see 87 000 dollarit.
Algselt võeti uus tehnoloogia kasutusele vaid töö täpsuse suurendamiseks, kuid kütuseteema esiletõusmisega on kokkuhoid rahas iga aastaga järjest oluli
sem. Case IH esindajad lubavad peagi turule ka uut mootorivõimsuse haldamise süsteemi, mis tagab mootori ühtlasema töötamise ning hoiab samuti kütust kokku.
Mõistagi valib enamik põllumehi endale traktori pigem kütusekulu kui masinast eralduvate saasteainetejärgi. Seda enam, kui keskkonda vähem saastava traktori eest hulga rohkem raha küsitakse.