Electric iOn

Kuigi Peugeot demonstreeris ka mitmesuguseid sisepõlemismootoriga autode viimaseid mudeleid, näis inimestele enim huvi pakkuvat uue põlvkonna 100% elektriauto iOn. Suvetuuril kasutati elektriauto laadimiseks Schneider Electricu EVlink laadimispunkti.

Schneider Electric Eesti projektide ja teenuste juht Indrek Ulmas tutvustas samaaegselt nii oma firma poolt väljaarendatud elektriautode tava- ja kiirlaadimise lahenduseid kui ka Peugeot toodetavat miniatuurset sõidukit iOn.

Ümarate vormidega väikese kumera kapotiga esiosa läheb üle suure aknapinnaga esiklaasiks. Indrek Ulmas avas tillukese kapoti ja laiutas naljatamisi käsi kui ütles, et siit mootorit ja õlivarrast ei leia. Pisike elektrimootor asub tagasilla peal. Mootori tööd toitvad pikalt vastu pidavad liitiumioonakud on laotatud kahe silla vahele auto põhja alla. Laetud täis akud võimaldavad sõita kuni 150 km. „Kuna 60% igapäevastest sõitudest jääb alla 100 km, siis peaks sellest linnasõitudeks täiesti jätkuma,“ leidis Ulmas.

Elektriautode mugavaks laadimiseks paigaldatakse juba lähema aasta jooksul üle riigi ligemale veerandtuhat kiirlaadijat, mis võimaldavad poole tunniga täita tühja aku 80 protsendi ulatuses. Taristu arendamisega plaanitakse valmis saada järgmise aasta lõpuks.

Kiirlaadijate võrk hakkab katma peamisi maanteid ja transpordisõlmesid, samuti asulaid või tiheda asustusega piirkondi, kus elanike arv on vähemalt 5 tuhat inimest. „Näiteks Sindis on küll 4300 elanikku, aga bensiinitankla asub riigimaantee ääres ja linnapiiri taga vahetult üle tänava algab Paikuse alev. Seepärast tuleb laadimispunkt ka sellesse väikesesse linna, kuigi administratiivpiirides pole piisavalt elanikke,“ selgitas Ulmas, kes tutvustas veel mitmeid muid laadimise võimalusi, nagu näiteks pikaajalist tavalaadimist kodus.

Autosse istudes peatus pilk kohe harjumuspärasel käigukangil. „Just sellepärast käigukang ongi autosse paigutatud, et juht end harjumuspärasemalt tunneks, sest tegelikult on kangi all vaid imepisike lüliti, mis võimaldab edasi liikuda, peatuda või tagurdada,“ rääkis Ulmas. Ka ülejäänud juhtimisseadmed asuvad klassikalisel viisil juhikoha suhtes bensiini- või diiselmootoriga autoga sarnaselt samadel kohtadel. Näidikuplokis on muidugi ka üht-teist uut. Olemas on aku pinge taseme näidik ja energia tarbimise ning taastamise näidik, mis annab teada energiakulust antud hetkel või energiatootmisest.

Kõrge salong ja 2,5 meetrine telgede vahe võimaldavad neljal täiskasvanul end hästi tunda. Linnaliikluses tulevad aga kasuks väikesed mõõtmed: pikkus 3,48 m ja laius 1,47. Kiire paigaltvõtt ei jäta teda teistele autodele ette ka näiteks foori lubava tule alt ära minekul. Maanteel suudab ta kiirust arendada kuni 130 km/h, mida on Eesti teedel sõites rohkem, kui siinsed parimad võimalused lubaksid ära kasutada.

Küsimusi tekitas sõiduhind, mida kujundab elektrienergia tarbimise kogus ja kas lõpptulemusena saab ikka sisepõlemismootoriga autost odavamalt läbi. Ulmase tehtud kiire peast arvutus andis tulemuseks 4 korda odavama hinna, kui võrrelda praeguseid bensiini ja elektri hindasid. Kuid nutikamad auto uudistajad küsisid kohe juurde ka aegunud akude väljavahetamise hinda, millele päris täpset vastust ei saadud. Ulmas ütles, et akul kehtib viie aastane garantii ja milline saab hind siis olema, oleks raske ennustada. Siiski võib praegu arvestada kuni kolmandikuga auto hinnast, mis ikkagi on ainult oletuslik.

Ent peamine elektrienergia maagia seisneb siiski CO2 ja heitgaaside puudumises. Müra piirneb üksnes sõiduga kaasneva aerodünaamilise heliga. Vibratsioongi on peaaegu olematu.

Elektriautode kasutuselevõtu soodustamiseks on riigis loodud toetusskeem, milleks kasutatavad rahad saadakse saastekvootide müügist. Toetust antakse SA Kredex’i vahendusel. Käesoleval kuul alustas Kredex 18. septembrini kestvat reklaamkampaaniat, mille eesmärgiks on elektriauto toetusskeemi ja kasutuselevõtu tutvustamine Eesti elanike seas.

Toetust võivad taotleda era- ja juriidilised isikud ja toetusmäär on kuni pool elektriauto soetamise hinnast või liisingu esmasest sissemaksest, kuid mitte rohkem kui 18 000 eurot. Taotlusi võetakse vastu järgmise aasta 30. novembrini või kuni vahendite lõppemiseni.

Ulmas teadis öelda, et praegu toodetakse maailmas umbes sadakond erinevat elektriauto mudelit ja lähiaastatel peaks see arv kahekordistuma. Norras hakkasid inimesed endile elektriautot muretsema kümmekond aastat tagasi, Rootsis veidi hiljem. Eestis pakutakse praegu lisaks Peugeot’le teisigi mudeleid. KredExi eluasemedivisjoni juht Mirja Adler on kinnitanud, et praegu Eesti turul saada olevate mitmete erinevate elektriautode mudelite valik kasvab kindlasti juba lähema aasta jooksul.

Samal teemal: