Audru ringraja joonis

„Kolmapäeval (18. 07.) tegin autoga valminud esimesel asfaldikihil esimesed kiiremad ringid. Lühidalt öeldes olen rajaga väga rahul, eriti meeldivad kaks tehnilist kohta: esimene Spin'i kurv ja sellele järgnevad suure kaldega kurvid (sh Enos Motorspordi kurv), milles tundub olevat mitu trajektoori; teine stardile järgnev negatiivse kaldega lauge parem, mille keskel on pidurduskoht,“ kõneleb Audru ringraja arendaja, A2 Racing MTÜ juhatuse liige Andres Hall soojaku seinal asuva kaardi juures seistes ja joonlauaga raja skeemi tutvustades.

Möödunud aastal korraldas A2 Racing Audru ringraja rekonstrueerimishanke ja selle võitis ca 3,5 miljoni eurose pakkumisega Lemminkäinen Eesti OÜ. Novembri teisel nädalal tõi Lemminkäinen tehnika ehitusplatsile ja kohe alustati jõudsalt edeneva tööga. Praeguseks ajaks on ringraja ehitustööde eelarve kasvanud ligemale 4,8 miljoni euroni, millest EAS-i osa moodustab 3,2 miljonit.

Hall iseloomustab tee aluskonstruktsioone ehitavaid ehitusmehi ülivõrdes: „Nad teevad väga pikki tööpäevi ja mitte mingisugust molutamist pole ma nende puhul märganud!“ Esimese tööna alustati mulla koorimist ringraja uuelt teelõigult ja rallikrossirajalt. Aluspõhi tuli tõsta vajalikule kõrgusele. Suur töö tehti ära sadevete ärajuhtimiseks. Selleks planeeriti kaldpindasid, rajati uusi kraave ja puhastati vanu. Sauga jõkke pidi juhtima ka kõrval asuvatelt kruntidelt valguvat vett. Ehitati veevarustuse ja kanalisatsiooni välisvõrgud, paigaldati reservtorusid, samuti elektrivarustuse välisvõrgud. Rajati uusi mullavalle ja korrastatakse vanu, kuhu tulevad pealtvaatajate alad.

Stardisirge ja boksitee vahele on pandud püsti betoonsein, kus abilised saavad võidusõitjaid ohutult jälgida. Terrtitoorium saab ümbritsetud aiaga. Pealtvaatajate ohutuse tagamiseks rajatakse põrkepiirded. Suuremad parklad pealtvaatajate autodele asuvad Lihula maanteega külgneval alal ja endisel bokside kohal.

Juunikuu alguses alustasid tee-ehitajad Audru auto-motoringraja asfaltimist. 12 meetri laiune ringrada kaetakse teise ja lõpliku kihiga võimlaikult väheste pikivuukidega. Asfalteerimine ei tähenda siiski veel raja lõplikku valmimist. Ohutuse tagamiseks paigaldatakse kurvidesse äärekivid ja kõik servad tuleb hoolikalt tasandada.

Rekonstrueerimise järel saab võistelda neljal eri pikkuse ja kujuga rajal, millest pikim on 3,2kilomeetrine. Peale selle tuleb kompleksi rallikrossirada, teenindushooned statsionaarsete garaažide ja muu tarvilikuga. Ringraja hoonetekompleksi ehitushanke võitis YIT, kes praegu ehitab vundamenti. Ehitustööde eeldatavaks kestuseks on viis kuud. Halli selgitusest ilmneb, et hoonete mahtu on tulnud raha nappusest ning kallinenud ehitushindadest tulenevalt korduvalt vähendada. Praeguse lõplikku kava järgi tuleb hoone 235 m pikk ja selles saab olema 23 boksi mõõtmetega a’ 8 X 9 meetrit. Statsionaarseid tribüüne ei ehitata, aga katusele oleks võimalik paigaldada teisaldatavaid istekohti. Administratiivhoone osal on 3 korrust. Sinna tuleb ka vaatlusplatvorm.

Hall usub, et ehituse lõpetamise järel peaks Audruringist saama Põhja-Euroopa moodsaim ringrajakompleks ja ringrada hakkab vastama rahvusvahelise autospordiliidu turvalisuse nõuetele. Halli sõnul on praegu nende käsutuses koos reservmaaga ca 76 hektarit, mis võimaldab tulevikus ringraja arendamist jätkata. Kuna nende krundi piir ulatub Sauga jõeni, siis plaanitakse selle kalda äärde ka laste mänguväljakut.

Jutuajamise lõpetuseks palus Hall istuda korraks oma Audruringi rajaauto ehitamiseks soetatud BMW-sse, et proovida kõrvalistujana raja häid võimalusi. Endisest rajast on säilitatud kaks kurvi: vana stardijärgne ja tiigikurv. „Ka tiigikurvi trajektoor on varasemaga võrreldes muutunud - ei pea väljudes enam mõtlema raja keskele saamisele, vaid võib rahulikult jääda vasakusse tee äärde. Stardieelne vana on vähenenud põikikalde tõttu selliseks, et sissepööramise koht saabub hiljem, Velt Motorspordi kurv (vana „kiire kurv”) on muutunud laugemaks ja laiemaks, aga ka kiiremaks, mistõttu on vanal Nurme sirgel (Autolehe sirge) sirgelt sõidetavat osa ca 100 meetrit. See tähendab seda, et Velt Motorspordi kurvi läbimise järel on vaid hetk enne pidurdamist sirgelt sõitmise maad,“ selgitab Hall vana sõidukit hoogsalt kiirendades ja samas jalaga tugevalt piduripedaali tallates. Milline saab olema mõne kiirema lõigu maksimaalseks kiiruseks, see oleneb muidugi sõiduki tüübist, aga üle paarisaja kilomeetrise tunnikiiruse võtavad masinad küll sisse, arvab Hall.

Selgitustes tabas kõrv erinevaid uusi nimetusi rajal. Halli seisukohalt peavad kõigil eeskujulikel radadel olema kurvidel ja sirgetel oma nimetused. „Me pole mingit nimekonkurssi selleks puhuks korraldanud nagu varem on eksitavalt ajakirjanduses öeldud. Tegelikult on kurvidele ja sirgetele antud nimed nende omanikele müüdud, ehk kui keegi soovib oma kaubamärki rajal näha, siis saab selles alati kokku leppida,“ selgitab Hall, kes kiidab enne sõidu lõpetamist head kiirust. „Rehviks BMW 325 sarjas kasutatav Kumho ja vana tänavakonditsioonis täiesti olematu amordiga E36 325 liigub rahuliku sõidu ja pika ülekandega peaaegu neljanda käigu lõppu välja.“