Kas taimeõli on ikka tervisele kasulik?

 (11)
Oliiv-3
Foto: Ilmar Saabas

Taimsete õlide kasutamine toitude valmistamisel vähendab vere kolesteroolisisaldust, kuid ei pruugi langetada südamehaiguste riski ega pikendada eluiga, väidavad USA teadlased.

Paljud varasemad uuringud on vaadelnud taimsetes õlides, pähklites ja seemnetes sisalduvate polüküllastumata rasvade ja südamehaiguste seost. Avaldatud tulemuste põhjal on inimestele rutiinselt soovitama hakatud, et loomne rasv - näiteks või, koor, searasv - toidus tuleks asendada taimsega, mis saadud sojaubadest, oliividest ja maisist.

Kuid varem pole kuidagiviisi uuritud ega tõestatud, kas ja kuidas erinevaid rasvu sisaldavad dieedid tervist ja eluiga mõjutavad, selgitas dr Christopher Ramsden Reutersile.

Ramsdeni meeskond võttis ette 9400 inimest ja leidis, et taimsete rasvade tarbimise tagajärjel langenud vere kolesteroolisisaldus ei tähendagi pikemat eluiga.

"Tegelikult nägime hoopis vastupidist - nendel, kelle vere kolesteroolisisaldus langes rohkem, oli surmarisk hoopis suurem," selgitas teadlane.

Nad määrasid Minnesota haiglate ja hooldekodude 20-97aastaste kilentidele juhusliku valiku alusel küllastumata rasvu (kas maisiõli või margariini) või palju loomseid rasvu sisaldavad menüüd.

Pärast üleminekut taimsetele õlidele langes klientide vere kolesteroolisisaldus peaaegu 14%, kuid sellest polnud tervise seisukohalt suurt abi.

Seotud lood:

Iga 30 mg/dL languse kohta suurenes surmarisk neil inimestel 22%. Ka ei vähendanud ainult taimsete rasvade söömine ateroskleroosi teket.

Eksperimentaalne dieet sisaldas peaaegu kaks korda nii palju linoleenhapet (peamine polüküllastumata rasvhape taimsetes õlides, pähklites ja seemnetes) kui tüüpilise ameeriklase toidulaud. Kuna kasutati kontsentreeritud linoleenhapet, ei pruugi olla tulemused samad, kui süüa vaid pähkleid ja seemneid.

Kuid isegi sel juhul, arvavad teadlased, ei mõjuta see südametervist piisavalt ning teemat tuleb edasi uurida.

"Inimesed peaksid keskenduma neile soovitustele, mille osas pole mingit kahtlust. Ärge tarvitage transrasvu, suhkrut ja soola. Sööge mitmekesiselt, sööge palju puu- ja köögivlju, täisteraviljatooteid, mereelukaid, mune, läätsesid, seemneid ja pähkleid," soovitab Queenslandi ülikooli teadlane, rahvatervise spetsialist dr Lennert Veerman.

Mis aga puutub taimsetesse õlidesse, siis need ei pruugi veresoontele sugugi paremini mõjuda kui küllastunud rasvhapped. Samas pole ka tõendatud teavet taimsete rasvade otseselt kahjustavast toime kohta - seega tarvitage, kui soovite, ütlevad teadlased.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare