Mis värk selle rasvaga siis on? Süüa või mitte süüa?

 (9)
Grillitest
Foto: Ilmar Saabas

Briti toitumisspetsialistid ja rahvatervise eksperdid vaidlevad hiljuti avaldatud raporti üle, mis räägib sellest, et rasva söömine on kasulik.

Esimesed väidavad, et rasva (ka või, juustu ja liha) söömine aitab kehakaalu alandada ja II tüüpi diabeeti vältida ning kuultavad ametlikud toitumissoovitused lausvaleks.

On päevselge, et koosneme sellest, mida sööme, kuid teadlastel on asjade lõpliku selgitamisega raskusi. Kõnealune vaidlust, mille käigus kohati lausa taldrikud lendama hakkavad, kui köögiterminoloogiat kasutada, näitab siiski peamiselt seda, kui keeruline teema on toitumine ning kui raske on leida ühtainust ja lihtsat tõde.

Dieediuuringuid on raske läbi viia, sest nendes osalejad langevad sageli kiusatusse ja söövad toiduaineid, mida nad ei peaks sööma, unustades seda hiljem uurijatele mainida.

Kõnealusel raportil ei ole teadusliku dokumendi kaalu, see on kümnepunktiline kampaaniadokument, mille on üllitanud üheskoos mitmete riikide edumeelsed toitumisspetsialistid. Näiteks sellised arstid nagu dr Robert Lustig, dr Aseem Malhotra, dr Kailash Chand, dr David Cavan jt.

Raport väidab, et rasva söömine ei tee paksuks, küllastunud rasvad pole südamele halvad ning soovitused vere kolesteroolitaseme langetamiseks on valed. Viidaatkse USAS-s läbi viidud uuringule, mis näitas, et toidu rasvasisalduse vähendamine ei vähendanud uuritavate hulgas südame- ja ajuatakkide hulka. 2014. aastal teostatud ulatuslik analüüs tuvastas, et küllastunud rasvade tarbimise vähendamine ei vähendanud surmasid, südamehaigusi, insulte ega haigestumist II tüüpi diabeeti.

Seotud lood:

Oxfordi ülikooli professor Susan Jebb aga süüdistab raporti koostajaid selles, et nad on tulemustega manipuleerinud, valides aluseks sellised uuringud, mis nende väiteid toetavad ning ignoreerinud vastupidiseid.

Ka kaloritelugemise lõpetamise soovitusse suhtub Jebb kriitiliselt. "Kehakaal ei lange pelgalt sellest, kui te tervislikult toitute," selgitab Jebb. "Energiahulka, mida te endale suu kaudu manustate, on vaja kontrollida. See tähendab muu hulgas ka toiduhulga piiramist. Ja sellepärast ongi kaalulangetamine nii raske."

Ühes on aga kõik ühel meelel: transrasvad on pahad. Ja et oliivõli ning seemned-pähklid head. Nende kahe vahepeal aga seisavad küllastatud rasvad, mille üle vaidlus käibki.

Piimatodete osas ei olda päriselt ühesugusel seisukohal, kuid neid ei soovitata ametlikes toitumissoovitustes enam ka vältida. Punast ja töödeldud liha peavad toitumisoovituste koostajad aga siiski kahjulikuks.

Allikas: theguardian.com

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare