Nippe, kuidas pühad peavaluta üle elada

 (3)

Noorte Hääle fotolavastused
Foto on illustratiivneFoto: Tiit Blaat

Aastavahetus võib tuua peavalude käes kannatajatele peavalude sagenemist ja rikkuda pühad kogu perel.

Pühadetoitudes leidub mitmeid peavalu vallandajaid ja on ka pühadega seotud stressi. Sa ei pea survestama ennast, et korraldada ideaalsed pühad, kirjutab Terviseuudiste portaalis terviseteaduse magister Egle Türk.

Enneta ja leevenda

  • Tasakaal - Säilita võimalikult tavapärane elurütm. Migreeni vallandab kas midagi liiga palju või liiga vähe.
  • Korrapärane unereziim – maga öösel 7-8 tundi. Ärka ja mine magama iga päev samal ajal.
  • Toitu regulaarselt – Söö sagedamini aga väiksemaid portsjone. Kui ei jõua süüa, võta vahepala.
  • Joo piisavalt vett - Organismi ööpäevane vedeliku vajadus on 28-35 ml/kg, mille sees on ka toiduga saadav vedelik.
  • Varajane alkoholist tingitud peavalu - asenda alkohol teiste jookidega nagu vesi, mahl, smuutid jne.
  • Enneta hilist alkoholist tingitud peavalu - Parim ravi on ennetamine vältides alkoholi või tarbides seda mõõdukalt. Joo alkoholi aeglaselt vaheldumisi veega. Väldid alkoholist tingitud veepuudust ja jood seda ka vähem. Riskifaktorid on alkoholitarbimine tühja kõhuga, suitsetamine, kiire joomine, tumedad joogid, perekonnas alkoholism, liiga suur alkoholi kogus.
  • Hilist alkoholist tingitud peavalu saab leevendada - Söö kergesti seeditavat toitu, tarbi piisavalt vett. Puuviljad, mahlad, kerged supid. Kui oled igapäevane kohvitarbija, võib peavalu tugevamaks teha, kui jätad hommikul kohvi joomata. Ennetamiseks joo väike tass kohvi. Proovi koos meega, kuna mesi sisaldab fruktoosi, mis viib alkoholi kiiremini organismist välja.
  • Puhka, maga. Mine dušši alla. Paar tilka värskendavat piparmündi või mentooliõli pesusvammil või šampooni sees toob meeldivama enesetunde. Värske õhk ja jahedam tuba. Vajadusel võta valuvaigistit. Kui ka midagi ei tee, ravib aeg ise terveks – peavalu leeveneb 72 tunni jooksul.
  • Ole füüsiliselt aktiivne - liikumine leevendab stressi, annab energiat, stimuleerib endorfiinide tootmist, mis leevendavad ka valu. American Migraine Foundation järgi vähendab aeroobne liikumine vähemalt 30 minutit kolmel päeval nädalas migreeni sagedust ja valu tugevust.
  • Õpi stressiga toime tulema – planeeri aega, jäta aega iseendale, delegeeri ülesandeid, stressi tundes katkesta seda tekitanud olukord, ära mõtle asjadele vaid tee vajalikke toimetusi, lihasrelaksatsioon, pühadeks mine ise külla, säästad ennast ettevalmistuste pingest.
  • Väldi või asenda vaid neid migreeni vallandavaid tegureid, mis sinul peavalu esile kutsuvad – näiteks vajadusel kanna päikeseprille, tumeda shokolaadi asemel valge shokolaad, lõhnavaba kosmeetika ja küünlad.
  • Kontrolli, kas valuvaigisteid jätkub pühadeks.
Millest peavalu vallanduda võib, loe juba Terviseuudistest.
Kingime koos kõigile Eesti vähihaigetele võimaluse elada!
Annetama

Maaleht loosib välja 40 piletit Itaalia muusika festivalile. Kui olete Maalehe tellija ja soovite sellest kõigest osa saada, siis pange end kohe kirja!
Kui te ei ole veel tellija, siis praegu on just õige aeg liituda Maalehe tellijate perega. Rohkem infot SIIT.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare