Esimene parim nõustaja on alati perearst, kes teab oma nimistusse kuuluvate patsientide tervise ajalugu ja oskab soovitada kõige sobivamat ravi. Teine väga hea võimalus saada tervisealast nõu kiirelt ja mugavalt on helistada perearsti nõuandetelefonile 1220, kus pikaajalise kogemustega meditsiinitöötajad aitavad 24 tundi ööpäevas – ka nädalavahetustel ja riigipühadel.

Kui tervisemure tundub eluohtlik või tekib kahtlus haiguse kiirele süvenemisele, pöördu erakorralise meditsiini osakonda (edaspidi EMO).

Kui te pole päris kindel, kas tervisehädaga peaks pöörduma kohe haiglasse või tasub oodata perearstile pääsemist või küsida nõu apteegist, aitab alati nõuandetelefon 1220 ja nõustab edasiste sammude osas.

Sama kehtib kiirabi puhul, kui pole eluohtlikku olukorda. Eluohtlikus olukorras helistage alati 112. Kui te ei vaja kohest kiirabi, helistage 1220. Nõustaja aitab selgusele jõuda, kui kiiret abi tervisemure vajab ja mida on kõige otstarbekam ette võtta. Kui helistate numbrile 1220 ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne edasi numbrile 112, kust saadetakse vajadusel välja kiirabi.

Nõuandetelefonile helistades ole kirjeldusega võimalikult täpne, sest nõustaja ei seisa sinu kõrval ja füüsilist abi telefoni teel pakkuda ei saa. Küll aga võid ise võimalikult täpse nõu saamiseks mõndagi ära teha.

1. Kraadi eelnevalt ennast või abivajajat, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda. (NB! Eriti oluline väikelaste puhul.)

2. Vajadusel mõõda vererõhku (ja pulsisagedust) ning pane paberile kirja.

3. Vaata, milliseid ravimeid võtad. Pane need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks küsida toimeaine kohta.

4. Pane paber ja pliiats valmis, et saaksid juhised kirja panna.

Milliste muredega võib pöörduda?

Tervisemuresid on mitmeid. Kui puudub kindlus õigesti käituda, tasub alati nõu küsida. Isegi teadlikel inimestel läheb ärevates olukordades meelest, mida põletuse korral teha või milliste õigete vahenditega lapse palavikku leevendada. Nõuandetelefoni töötajad tegelevad iga päev ka ravimeid puudutavate küsimustega. Kui näiteks ununeb, mitu korda päevas ravimit manustada. Sel juhul on kindlasti vaja teada täpset ravimi toimeainet. Vaata see enne nõuandetelefonile helistamist järele.

Oluline teada

Õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearstid pole kättesaadavad. Sel ajal arvesta, et helistajate rohkusel suunatakse kõne ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, helista ootamise asemel mõne aja pärast uuesti. Helistades kuuled esmalt sissejuhatavat teksti, alles seejärel saad ühenduse kõnekeskusega. Helistaja kulud piirduvad kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

Perearsti nõuandeliin 1220

n Välismaalt helistades valige +372 634 6630.
n Helistaja isik jääb anonüümseks.
n Nõu antakse eesti ja vene keeles.
n Helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust või selle puudumisest.
n Lauatelefonilt helistades on esimesed viis minutit tasuta (v.a Starmani ja Tele2 võrgust). Pärast seda tasutakse kõne eest kohaliku kõneminuti hinna alusel.
n Mobiiltelefonilt helistades tasub helistaja kõne eest alates esimesest minutist telefonioperaatorite hinnakirjade alusel: Telia – 0,2278 €/min, Tele2 – 0,23 €/min, Elisa – 0,21 €/min (seisuga 1.01.2016).