Kui planeering oleks valmis ja raha olemas, valmiks Haapsalu raudtee juba mõne aasta pärast
TTÜ majandus-teaduskonna õppejõud ja Haapsalu raudtee taastamise planeeringu ekspert Rein Riisalu rääkis täna Haapsalu linnavolinikele, kui kaugel on raudtee taastamise planeering. Vastates küsimusele, kui kiiresti oleks võimalik projekt valmis teha, vastas Riisalu, et umbes aastaga. Kui euroliidult ja riigilt oleks raha olemas, siis võiks raudtee valmida 2017–2018.
Riisalu sõnul suudavad praegused rongid sõita kuni 160 km/h, seepärast tuleb raudtee projekteerida seda kiirust arvestades, kirjutab portaal Läänlane. Mõnes paigas tuleb tee trajektoori muuta nii, et kurved oleks laugemad kui praegu. Samas märkis ta, et praegune raudteetrass jääks umbes 99 protsendi ulatuses samaks. “Räägime mõnest sajast meetrist,” selgitas ta trassi trajektoori muutmise ulatust.
Riisalu andis ka ülevaate, kui kiiresti jõuaks rong Tallinnast Haapsallu. Laagrist ehk Tallinna piirist jõuaks kiirrong Haapsalu jaamahoone ette 60 minutiga. Kui rong peatuks teele jäävates asulates, siis kuluks samale teekonnale 70 minutit. Balti jaamast kuluks rongil Haapsallu jõudmiseks 1 tund ja 20 minutit.
Raudtee planeerimise üks vaidluskohti on see, kus rong Haapsalus peatuma hakkaks ja kuidas see liiguks edasi Rohukülla. Riisalu sõnul on välja pakutud kolm varianti.
Üks variant on see, kui raudteetamm oleks pikendatud Õhtu kalda tänavale peaaegu Wiedemanni tänava otsani. Seal asuks peatus, kust rong pärast rahva mahapanekut ja pealevõtmist võtab suuna Rohuküla poole, kasutades umbes sama trassi nagu see vanast ajas alles on. Võimalik on ka trassi mõningane muutmine.
Teise variandina on välja pakutud, et rong sõidab raudteejaama ja paneb reisijad maha ning võtab uued peale ja tagurdab natuke maad tagasi, keerates siis vasakule Rohuküla poole suunduvale trassile. See trass läbiks arendajate käes olevaid maid ja nõuaks läbirääkimisi, ilmselt tuleks maksta kompensatsiooni jne.
On ka variant, et trass ei lähe mitte nii terava kurvena, vaid suurema kaarega mere poolt. Siis ei puudutaks planeering eraomandis olevaid maid, aga läbiks mõningal määral Paralepa parkmetsa.
“See on kompromisside teema, kus tuua ohvreid,” rääkis Riisalu. “Tuleb arutada, rääkida omanikega läbi.”
Riisalu sõnul tuleb raudteed planeerida nii, et trass oleks ehituse alguseks valmis ka 5, 10 või 15 aasta pärast.
Raudtee ehituse hind jääks umbes samaks, nagu see oli Türi-Viljandi raudteelõigul või oleks natuke odavam. “Pigem oleks hind 35 miljoni, mitte 70 miljoni euro ligidal,” sõnas ta.
Planeerimine jätkub
Kuigi levivad sõnumid, et Haapsalu raudtee taastamiseks lootust pole, jätkab Lääne maavalitsus raudtee planeeringut, teatas Lääne maavalitsuse arengu-ja planeeringuosakonna juhataja, maavalitsuse raudteekomisjoni tehniline koordinaator Merle Mäesalu hiljuti ajakirjandusele.
“Riigikogu menetluses olevas riiklikus transpordi arengukavas on Riisipere-Haapsalu raudteelõik nimetatud võimaliku uue suunana ja maavalitsus jätkab raudtee planeerimist,” kirjutas Merle Mäesalu. “Riisipere-Haapsalu-Rohuküla raudteeplaneeringu on algatanud Lääne maavanem 2012. aastal ja ajakava järgi kehtestab ta selle hiljemalt 2016.”
Planeeringu raames on maavalitsus tellinud Sweco Projekt AS-ilt hinnangu, kas ja kuivõrd peab muutma olemasolevat raudteetrassi, et rongid saaksid sõita kiirusega kuni 160 km/h. Raudteetrassi koridori erinevate asukohtade esmased eskiisid ja hinnangulised maksumused valmivad märtsis 2014.
Eskiislahendusi tutvustatakse kõikidele osapooltele ja huvilistele, selle toimumisest teavitatakse maavalitsuse kodulehel ja kohalikus meedias, teatas Merle Mäesalu.