Tehasenumber on aga löödud raami peale sellesse kohta, mis jääb tõstuki kinnituskoha alla.

Ülevaatajad on rangemaks muutunud

Kord on kord, aga talupidajale tundub jabur, et kõik varasemad aastad on ta saanud oma frontaallaaduriga traktorile ülevaatuse tehtud. Enda sõnul paigaldas ta sellele tõstuki kohe, kui traktori ostis, s.t kümne aasta eest. “Arvan, et terve Eesti on neid täis ja jama palju,” arvab Padumäe, kelle hinnangul saaks numbri lüüa ka mujale raamile või masinale.

Ta osutab traktori tagaküljele, kuhu on kinnitatud ülejäänud numbrid – traktorinumber, mootorinumber, käigukastinumber.

“Mul on põllud maja ligidal, aga ikka on vaja aeg-ajalt suure tee peal käia, tõsta silorulle, tuua heina... See on korralik ja töökindel asi, eestlased on hea asja valmis teinud,” ütleb talumees.

Kui Padumäe Krabi laaduri ostis, valmistas neid Viljandimaa ettevõte ET Mõisaküla AS. 2010. aastal lõpetas ettevõte pankrotiga ja varad ostis üles ettevõte, mis jätkas laadurite tootmist firmana Mõisaküla Masinatehas.

Lisaraamile tuleb teha sisselõige

Ettevõtte tootmisjuht Enno Lilleste ütles, et on probleemist teadlik. “Ilmselt on ülevaatajatele antud korraldus, et kõike kontrollitakse üksipulgi ja enam ei vaadata läbi sõrmede millelegi,” arvab ta.

Lilleste sõnul käib praegu koostöös Belarusside maaletoojaga masinate kaardistamine, et saada selge pilt sellest, millisel mudelil millises kohas tehasenumbrid paiknevad. Edaspidi toodetakse kinnituskohad nii, et number pärast paigaldamist näha jääks. Talupidajatel-traktoriomanikel aga soovitab Lilleste teha laaduri küljekinnitusse sisselõige, et number välja tuleks.

Maanteeameti avalike suhete osakonna nõuniku Timo Vijari kinnitusel ei ole alates 2006. aastast seadusandluses seoses traktorite tehasetähisega muudatusi olnud. “Tehasetähis peab olema kantud traktori šassiile, kabiinile või muule samalaadsele konstruktsioonile ning alates 2003. aasta 1. jaanuarist esmaregistreeritud traktoril ka valmistaja andmesildile,” märgib Vijar. “Et oleks täidetud eelmainitud nõue, on läbi aegade nõutud lisaraamide paigaldamisel tehasetähise kohale sisselõike tegemist.”

Illustreerimiseks toob ta näite, kus üks ülevaataja oli 2011. aastal kontrollinud 721 masinat keskmise vanusega 18 aastat, ja avastanud sealjuures 17 viga.

2012. aastal kontrollis maan-teeamet ülevaataja tööd ühe päeva jooksul ning 14 kontrollitud masinal avastati 37 puudust, kahel juhul oli tegu eriti ohtliku veaga.