Tõesti, ka asja kasutades ei jää tarbija ilma oma 14-päevasest taganemisõigusest. Siin on aga konks – kui kaupa on kasutatud rohkem, kui see on vajalik kauba olemuses, omadustes ja toimimises veendumiseks, vastutab inimene kauba väärtuse vähenemise eest. See tähendab, et ostjal ei ole enam õigust kogu summat tagasi saada. Ostja ja müüja arusaam võivad suurel määral erineda selles osas, kui palju on väärtus paaripäevase kasutamise järel vähenenud, ja vaidlus venib pikaks.

Tarbijavaidluste komisjon on näiteks lugenud mobiiltelefoni väärtuse vähenenuks 25% seetõttu, et ostja oli sinna SIM-kaardi sisestanud. Kui aga isik on asja mingil moel muutnud, võib väärtus olla vähenenud koguni nullini.

Tasub aga teada veel üht seaduse nüket – kui müüja on jätnud taganemisõiguse oma tingimustes välja toomata, siis tarbija ei vastuta väärtuse vähenemise eest ka siis, kui ta kasutab asja ülemääraselt ja seejärel tagastab.

Kõik, mis hiilgab, pole kuld

Toode lubab imelisi tulemusi? – Säilita oma kriitiline meel!

Näiteks tõestas Tallinna Tehnikaülikool, et elektrienergiat säästa lubanud toode elektriarveid ei vähenda, vaid tegelikult hoopis suurendab kahe dioodlambikese võrra, mis aparaadis säravad.

Uutest imelistest ravimitest ja seadmetest, mis ka tegelikult taastavad langenud kuulmise, tervendavad kroonilistest liigesehädadest või põletikust, ei peaks reklaamlehest lugema – neid soovitaks arst.

Kui veebilehelt fantastiliste pakkumiste esitaja infot ei leia või on see puudulik, jäta parem kaup katki.

Kui aga inimene ei ole kaupa kasutusse võtnud, vaid proovinud seda üksnes nii, nagu tal lubatakse seda teha tavapoes, on tal õigus asi tagastada ja kogu raha koos saatekuluga tagasi saada.

Näited: ostja võib kohvimasina pakendist välja võtta, seda vaadata ja katsuda, isegi kui täpselt sama moodi ei ole võimalik pärast pakendada. Aga mitte kohvi valmistada – seda ei lubataks ka poes. Pluusi võib selga proovida nagu kaupluseski, aga sellelt ei tohi silte eemaldada ega seda määrida.

Tagastamise kulu tohib kaupleja jätta tarbija kanda, kui ta selle nii oma tingimustesse kirja paneb.

Siiski on olemas juhud, mil kaupa tagastada ei saa:

  • avatud pakendiga audio- ja videosalvestised;
  • arvutitarkvara ja -mängud;
  • kiiresti riknevaid tooted, nagu lühikese säilimistähtajaga toiduained ja lilled;
  • tooted, mis on valmistatud tarbija esitatud nõuete järgi või kohandatud vastavalt tarbija vajadustele.

Tagastada ei saa ka kaupu, mille pakendi on tarbija avanud ja seda kaupa ei ole enam üldse võimalik tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel turustada, näiteks huulepulki ja kreeme. Hügieenilisuse küsimus kerkib ka pardlite ja epilaatorite puhul, aga kuna need on puhastatavad ja desinfitseeritavad, saab neid ikkagi tagastada. Küll aga loetakse pardli või epilaatori kasutamist olukorraks, millega väärtus väheneb ja ostja kogu raha enam tagasi ei saa.

Head teadlikku tutvumist!

Jaga
Kommentaarid