Mitmete rahvusvaheliste uuringute tulemused näitavad, et Lääne-Euroopas, kus tehakse 70% Euroopa e-kaubanduse käibest, on kasvamas uue põlvkonna ostjate teadlik soov iga ostuga keskkonnale aina vähem mõju avaldada. Nii soovitakse ostuotsuse tegemisel teada toote komponentide koostist, kauba saatmise (lennuk, laev, kuller) ökoloogilise jalajälje suurust ja võimalusel eelistatakse taaskasutatavat pakendit. Aina rohkem ostetakse missiooni, abi, “lugu”, näiteks “Meie tuludest läheb x osa ...”, “Toetame iga ostuga ...”, “Kasutame taastuvenergiat” jne. Neid trende ja tarbija kasvavat meelestatust, mis jõuab lähiajal ka Eestisse, tasub silmas pidada ning vastavalt tegutseda.

Ligipääsetavuse ja vähemustega arvestamine

Alates 2012. aastast kehtivad Euroopa Liidus avaliku sektori veebilehtedele WCAG nõuded ehk lehed peavad olema ligipääsetavad ka puuetega inimestele. Euroopa Liit on otsustanud kehtestada alates 2025. aastast samad nõuded ka e-poodidele. Mõistagi ei tähenda see seda, et kõik Euroopa e-poed peavad üleöö ette võtma tohutud arendustööd. Siiski tasub juba praegu sellele mõelda ja selle või järgmise aasta arendusplaani lisada ka järgmised punktid: parendada fondi suurust, vaadata, kas iga pildi juures on piisav kirjeldus jm. Sarnaselt eelmise punktiga toovad tarbijad üle Euroopa tagasisideküsitlustes välja, et neile lähevad korda e-poed, kes mõtlevad ka haavatavatele sihtgruppidele ja arvestavad ühiskonna nõrgemate liikmetega.

Mitte mobile first, vaid mobile only

Erinevad uuringud ennustavad, et mobiiltelefonide kaudu e-ostlemise osakaal on aastal 2022 juba 70 protsenti kogu e-kaubanduse mahust. Võib-olla on see pisut optimistlik, aga on selge, et mobiiltelefone kasutatakse nii e-ostude tegemisel kui ka mistahes info tarbimisel rohkem kui arvuteid. Oluline on siinkohal klienditeekond, mis algab internetist ja mobiiltelefonist, olgu see kasvõi pelgalt info/toote/ettevõtte otsing. Seega peab mõtlema mitte ainult e-poe, vaid ka mistahes ettevõtte kodulehe, mis on kui visiitkaart, mobiilivaate peale. Samas on kuni 1/3 ettevõtete ja e-poodide veebidest mobiilivaates not responsive ehk vajaks kiiret parendust.

Personaliseerimine

Inimesed ei taha enam kõike, vaid endale sobivat. Personaliseeritud sõnumid ja kliendile lähenemine muutub lähiaastatel kliendirahulolu ja klienditeekonna disainimise võtmeks. Mitmete uuringute tulemuste järgi nõustub umbes 50% tarbijatest väitega, et personaliseeritud pakkumine või e-poe lähenemine muutis tema ostuotsust ehk pani ostlema. Siinkohal tasub välja tuua meili- ja sotsiaalmeediaturundus, mis on jätkuvalt ühed kuluefektiivsemad ja otsesed kliendibaasi kasvatamise ning kasutoomise vahendid automaatturunduses. Jaga soovitusi ostetud toote hooldamise, personaalsete soodustuste ja tootesoovituste, trendide ja lugude kohta – tarbija tahab üha enam näha personaliseeritud sõnumeid, mis lähtuvad tema võimalikest vajadusest.

Häälostlemine, AI, AR – ei ole enam raketiteadus

Üks suuremaid ennustusi peale omnichannel-lahenduste arenemise (mis on loomulik e-evolutsiooni protsess) on hääljuhtimised. Tarbijate sõnul on e-ostlemise suurimad plussid aeg, raha ja valik. Samas järjest suurema kaubavaliku ning ajasäästu soovi tõttu ongi arenduses pilgumaksed (AliExpress) ja Amazon Echo (tark rääkija). Amazon on isegi ennustanud, et suisa 50–60 protsenti kogu ostjaskonnast kasutab lähema viie aasta jooksul ostude tegemisel häälotsinguid ja juhendeid.

Personaliseerimise ja kliendikogemuse arendamise tulemusena tulevad järjest rohkem pilti AI- ja AR-lahendused. Need uuenduslikud tehnoloogilised võimalused on tuttavad juba aastaid, kuid seoses COVID-19 tuleku, tarbimis- ja ostukeskkonna arenduste ning klienditeeninduse kiiruse kasvuga on jutubotid, chat box’id jm kiired vestlus- ja tagasisidelahendused juba tavapäraseks saamas. Lisandunud on võimalused teha automaatturunduse rakenduste kaudu ajalisi pakkumisi, personaliseerida ja optimeerida kliendibaasi huvidest ja kliendiajaloost lähtuvalt. Samamoodi on lähiaastate jooksul koostööst teadusasutustega oodata tarbijate käitumismudeldamise automaatikat jm lahendusi e-poodidele.

AR ja kõikvõimalikud virtuaalreaalsuse lahendused on teine suund – et tarbija saaks endast, kodust või lemmikloomast pildi üles laadida ja veenduda, kuidas riideese seljas passib või kuidas tapeet tuppa sobib. Ning seejärel saab tellida e-poest valitud toote lähimasse brändi kauplusesse või pakiautomaati.

Sotsiaalmeedia tähtsust on raske alahinnata

Rahvusvahelised e-ostlemise trendiuuringud toovad välja, et 50–60 protsenti ostjatest on klienditeekonda alustanud reaktsioonina brändi sotsiaalmeediapostitusele. Plahvatuslikult on suurenenud influencer’ite mõju – mõne uuringu tulemused väidavad, et koguni 70 protsenti Eesti inimestest teeb ostu jälgitava mõjuisiku soovituste peale. Ning fookuses on pildimaterjal! Märksõna kaudu internetis tooteotsingut tehes vaadatakse neljal juhul viiest pilti, mille järel liigutakse edasi muu info juurde. Seega kvaliteetsed pildid, videod ja postitused on olulised.

Omnichannel ehk e-kaubandus toetagu sinu füüsilist äri

Järjest rohkem suuri rahvusvahelisi brände kaasab uute füüsiliste poodide planeerimise protsessi e-kaubanduse kogemusega spetsialiste, kuna poodi tulnud klient on tõenäoliselt brändi e-poes käinud ja digitaalse tarbimisharjumusega. Seega tasuks mõelda e- ja füüsilise äri kokkusobitamisele, kus mõlemad suunaks ostma. Nii tasub märkida e-poes toote juurde info, kui selle võib leida ka füüsilisest poest.

Näiteks Nike tosse saab New Yorgis soetada järgnevalt: valid e-poest tossud, tellid need spetsiaalsesse automaati, mille juures saad neid sobival ajal proovida. Kui tossud sobivad, maksad ja võtad jalatsid kaasa, kui ei, paned kappi tagasi. Sarnast Click and Collect lahendust pakub Eestis juba ka Weekend! Telia pakub uudset lahendust koostöös Cleveroniga ehk iseteeninduskapsleid, mis on Cleveroni pakiautomaadi sisuga, iseteenindusekraani ja futuristliku välimusega. Kapsleid annab paigutada pea kõikjale ja tarbija saab sealt kätte mistahes tooteid talle sobival hetkel. Mitmed auto- ja tehnikakaupu müüvad ettevõtted on hakanud panema ettevõtete ja teeninduste ette nutikappe, mis toimivad ööpäevaringse teenindusjaamana. Saad jätta/võtta autovõtmed, tellitud tehnikavidina või varuosa kasvõi öösel. Kasvav trend on Buy Online, Pick Up In Store ehk BOPIS, kus inimesed valivad toote e-poes välja, uurivad tausta, tehnilisi andmeid, panevad selle sama toote seejärel kõrvale ja lähevad füüsilisse poodi täpselt selle sama tootega tutvuma ning sobivusel ostavad selle ära. Mitmedki suuremad kaupmehed, kel on nii e-pood kui ka füüsilised poed, tõdevad, et juba 90 protsenti inimestest teeb enne füüsilisse poodi tulekut teadliku valiku või taustauuringu internetis või e-poes. Seda olulisemaks muutub kogu ahel füüsilise ja e-poe või kodulehe vahel ning hea nähtavus, tooteinfo, pildid ja kvaliteet.

Jaga
Kommentaarid