Järjekordse õppeaasta saabumine, septembris tööd alustavad uue arengukava koostamise töögrupid ja SWOT analüüsi teostamine just auväärse ajalooga Sindi Gümnaasiumi aulas koondavad paratamatult hetkemõtted eelkõige Sindi hariduselu võimekusele. Kuna Sindi Linnavalitsus on asunud koostama toimivat arengukava, siis oleks paslik ja õigeaegne linna arengu seisukohalt vaadelda väikese kogukonna haridusliku tasandi positsiooni tervikliku perspektiivi koosluses.

Tagasivaade Sindi Gümnaasiumi viimasele õppeaastale, aga ka varajasema perioodi saavutustele peaks lubama etepoole vaadates teha märksa julgemaid panuseid.

Eelmise õppeaasta 9. klassi lõpueksamite tulemustelt oli Sindi Gümnaasium Pärnumaa maapiirkonna põhikoolide arvestuses 1. kohal keskmisega 4,2, järgnesid Jõõpre Põhikool 4,1, Paikuse Põhikool 4,0, Kihnu Põhikool 4,0, Tihemetsa Põhikool 4,0. Kuigi vahe viie võrreldava kooli seas oli kõigest 0,2 punkti, osutus Sindi kool ikkagi pingsas pingereas parimaks. 12. klassi lõpueksamite tulemuselt tõusis Sindi Gümnaasium koolide pingereas 221. kohalt 56 punktiga 182. kohale. Õppeedukuse paranemine ühe aasta jooksul on olnud märgatav. Kui tulemus olnuks paari punkti võrra kõrgem, võinuks tabeli seis olla oluliselt veelgi kõrgem. Aastaid on vaieldud, kas on ikka õige koole pingeritta seada. Sindi Gümnaasiumi arendusjuht Sigrid Jamnes on seisukohal, et kui võrrelda, siis tuleb laste arengut vaadelda kooli tulemisest kuni lõpetamiseni välja.

Koolis antava hariduse võimekusest annavad tunnistust ka maakonna ainealastest üritustest ja olümpiaadidest osavõtlikkus. 2009/2010 õppeaastal osales matemaatika, keemia, eesti keele, geograafia, saksa keele, majanduse, inglise keele, vene keele ja ajaloo aineolümpiaadidel 116 Sindi Gümnaasiumi õpilast. Lisaks osaleti maakondlikel ainealastel üritustel: Väike Canto, Koidulaulik, õpioskused, füüsika, vene keel, inimeseõpetus, ühiskonnaõpetus, kunst- ja käsitöö nuputa, sudoku ning varia.

Kes on need, kes Sindi Gümnaasiumile nime teevad? Eelmisel õppeaastal saavutasid erinevatel aineolümpiaadidel 9 õpilast maakonnas 1. koha.
Alar Liivson, 11. kl saksa keele piirkondlikul ja 9.-12. kl saksa keele olümpiaadil, juhendaja Tiia Reiksaar; Aleks Rjabtsov, gümnaasiumi majandusolümpiaadil, juhendaja Kristi Suppi; Dajana Raab, 9. kl ajaloo-olümpiaadil, juhendaja Lembit Roosimäe; Helen Lehtmets, Joosep Roots, Mihkel Šorin, Rasmus Retpap, 6.-7. kl vene keele viktoriinil, juhendaja Tatjana Grigorjeva; Siiri Univer, 10.-12. kl arvestuses, vene keele olümpiaadil, juhendaja Tatjana Grigorjeva; Kardo Kase gümnaasiumi ajaloo-olümpiaadil jagas I-II kohta, juhendaja Lembit Roosimäe.

4 õpilast tulid teisele kohale. Angelina Divonina, 8. kl keemiaolümpiaadil, juhendaja Heli Salundi; Lisette Kandima, 8. kl emakeele olümpiaadil, lisaks osales ta ka vabariiklikul emakeele olümpiaadil Tartus, juhendaja Kersti Jürgenson ja 8.-9. kl vene keele oümpiaadil, juhendaja Tatjana Grigorjeva; Viktoria Januškevitš, gümnaasiumi majandusolümpiaadil, juhendaja Kristi Suppi; Leana Langus, jagas 12. kl emakeele olümpiaadil II-III kohta, juhendaja Raili Juss.
7. õpilast said tunnustamist vääriva 3. koha. Ailar Malõgin, Dajana Raab, Lisette Kandima, Marvin Käige, Mihkel Šorin, 5.-9. kl varia, Alex Feldmann, 9. kl ajaloo-olümpiaad, juhendaja Lembit Roosimäe; Leana Langus, gümnaasiumi majandusolümpiaadil, juhendaja Kristi Suppi.

Liites ja lahutades kokkuvõtet tehes on tähelepanuväärne, et võrreldes teise ja kolmanda kohaga saavutati kõige rohkem just esikohti. Aga Sindi Gümnaasiumis korraldati maakondlik vene keele üritus ja tähistati vene keele päeva õpetaja Tatjana Grigorjeva eestvedamisel. Samuti toimus ühiskonnaõpetuse maakondlik viktoriin Lembit Roosimäe ettevõtmisel.

Paljud koolid ei oma arendusjuhti, aga Sindi Gümnaasiumi õpilased on saanud sellest ilmset kasu. Ülevaade eelmise õppeaasta projektide loetelus peaks seda tõendama.

Sügisel toimusid koostöös Eesti Koolispordi Liiduga projekt “Reipalt koolipinki” tervisespordipäev Urumarjal, kus osalesid õpilased 1.-12. klassidest ja üleriigiline kodanikuhariduse ning integratsiooniprogrammi projekt “Minu riik”. Koostöö 9.-10. klassidele, milles osalesid Rahvastikuministri büroo, Vabariigi Presidendi Kantselei, Riigikogu Kantselei, Riigikantselei. Suurt abi projektide elluviimisel on paaril viimasel õppeaastal osutanud Fein-Elast Estonia OÜ, kes toetab transporditoetuse kaudu Sindi Gümnaasiumi õpilaste osalemist maakondlikel ja vabariiklikel spordivõistlustel.

Koos Sindi Lasteaia kooliminejate ja õpetajatega toimus jätkuprojekt “Sõbra kõrval kooli”. Sindi Gümnaasiumist osales projektis 4. a klass koos klassijuhataja Eneli Arusaarega. Koostöös Sindi muuseumiga lõppes teine etapp käsitööprojektist „Teeme koos“, milles osalesid Sindi kooli 4.a ja 1.-4.c klassi õpilased ja klassijuhatajad.

Juba teist aastat järjest viisid 10. klassi projektõppeõpilased Sindi lasteaias ellu projekte „Volbripäev Sindi Lasteaias“ ja „Mardipäev lasteaias“.
Eelmise õppeaastaga lõppes Archimedese Sihtasutuse, Comenius – üldharidus programmi mitmepoolne projekt “Kogukonna tähendus tänapäeva maailmas”, mis vältas aastatel 2008 – 2010 7.-8. klassi õpilastele. Algas kahepoolne projekt “Inimese ja looduse suhe muusikas, kujutavas kunstis ja kirjanduslikes traditsioonides”, mis kestab 2011 õppeaasta lõpuni 9.-12. klassidele. Käidi külas Vilsi põhikoolil Austrias. Projektikohtumistega Itaalias, Saksamaal, Türgis, Austrias osales 21Sindi Gümnaasiumi õpilast 6.-11. klassidest, 11 Sindi Gümnaasiumi ja 2 Sindi Muusikakooli õpetajat. Projektitöö tulemusel valmis kogumik “Kogukonna tähendus tänapäeva maailmas”, Itaalia-Eesti kontsertprogramm ning terve rida muid väiksemaid ettevõtmisi ja kodutöid.

Eelmise õppeaasta üks suurimaid ja tähtsamaid ettevõtmisi igapäevase õppe- ja kasvatustöö kõrval oli kahtlemata Sindi kooli vilistlaskogu loomine ja juhatuse valimine. Lõpuks ometi sai kool endale ka oma laulu „Sindi kooli laul“, mille kinkisid koolile vilistlased Ene Michelis ja Kristel Reinsalu. Laul on oma koha koolielus leidnud ning kõlab igal pidulikumal kooli üritusel.

Alustati kooliga seotud ajalooliste persoonide tutvustamist minevikust ja olevikust. Tuntud Pärnu kunstniku Vello Paluoja abiga valmisid portreed Kaarel Liidakust seoses tema 120. sünniaastapäevaga ja Julius Seljamaaga seoses Tartu rahu 90. aastapäevaga. Valmimas on portree Eesti metsanduse suurmehest Andres Mathiesenist seoses tema 120. sünniaastapäevaga. Õpilastega kohtusid vilistlased: ehtekunstnik Jaan Pärn ja õigusteaduse emeriitprofessor Heino Siigur.

Sindi Gümnaasium lävib aktiivselt sõpruskoolidega terves Euroopas, mis avab nii õpetajatele kui õpilastele rahvusvahelises suhtluses maailma praktiliste kogemuste ja teadmistepagasi.

„Vils, Tirooli maakond, Austria, Vilsi põhikool, Istanbul, Türgi, Dr. Haydar Aslan Ilkögretimi kool München, Saksamaa, Hauptschule an der Fernpass str.41, Eilenburg, Saksamaa, Eilenburgi Gümnaasium, Banstead, Inglismaa, Banstead Community Junior School, Larino, Itaalia, Instituto Di Istruzione Secondaria Superiore “F.D´OVIDIO”, Anjalankoski, Soome, Anjalankoski Gümnaasium, Läti, Grobina, Grobinas Gimnazijas, Leedu, Skuodas, Skuodo Bartuvos Vidurines Mokyklos,“ nimetas Sigrid Jamnes pikka nimekirja, millest iga nimetuse taga on konkreetne lugu ja võimalus kirjutada pikki sisukaid ülevaateid. Mõnda sellest on kirjutatud ka Pärnumaa uudiste märkmiku veergudel. Sellel õppeaastal toimub Eesti-Itaalia ühiskontsert Sindis, praeguse kava kohaselt aprillis. Kindlasti väärib seegi taas suuremat meedia tähelepanu.

Paikuse vallas, mis jääb kahe linna vahele, ei näe arengukava ette vähemalt kuni 2024. aastani gümnaasiumi tasemel õppe korraldamist. „Valla seisukohalt on hea, et meil on läheduses nii suur gümnaasiumide valik ja hea logistiline võrk nende vahel ning Paikuse Põhikooli baasilt saadav hariduse kvaliteet tagab edasi õppimise võimalused,“ on Paikuse vallavanem Kuno Erkmann rahul, et täna asuvad Pärnus ja Sindis gümnaasiumid, mis pakuvad süvendatud valdkondadega gümnaasiumi haridust.

„Mis puutub Sindi Gümnaasiumi arengusse ja jätkusuutlikusse, siis selle otsustab ära hariduse andmise suundumus riigis, demograafiline situatsioon, majandusklikud võimalused ja antava hariduse kvaliteet ning süvendatud valdkonna populaarsus õpilaste seas,“ ütles Erkmann, kes lisas, et valiku teevad ikkagi õpilased ise, millisesse gümnaasiumisse otsustatakse astuda.

Arvan, et pikkade kogemustega vallavanema arvamus sisaldab palju olulist infot, millega tuleb Sindi Gümnaasiumil edaspidi arvestada, kui soovitakse konkureerida nii Pärnu linna kui ka teiste maakonna koolidega.

Ülevaade eelmise õppeaasta lõikes ei anna muidugi veel täit pilti Sindi Gümnaasiumi võimalustest ja arengu võimekusest. Kindlasti oleks pidanud peatuma pikalt majanduskoolitusel, mis sai alguse Mari Suurväli innukal ettevõtmisel. Samuti võiks rääkida palju meedia erialade algõpetusest, hispaania keele õppimise võimalusest ja paljust muust. Kuid käesoleva kirjutise eesmärgiks pole seatud ega saagi olla kõigest korraga rääkida. Sooviks oli vaid osundada mõtteainele, millele ootaks meelsasti kaasa mõtlevaid kommentaare, repliike, seiskoha kujundamisi, miks mitte ka pikemaid arvamusartikleid kohalikus ajalehes Sindi Sõnumid, maakonna lehes Pärnu Postimees või ka selles tagasihoidlikus Maalehe märkmikus.