Esimene koorem turvast langeb põrandale; mulla proov

Täna avati Pärnu Sadamas 1,3 miljoni eurose maksumusega betoonist ja plastist valmistatud 20 tuhande kantmeetrise mahutavusega puistekauba angaar, mis võimaldab edaspidi hoida turvast enne laevade lossimist keskkonda kahjustamata vahelaos.

Mati Einmann; vikerkaar veekardinas

Suuruselt jalgpalliväljakuga võrreldava angaari valmimisega on tehtud lõpp aastaid pahandust tekitavale turbatolmu levimisele Pärnu jõe vasakkaldale, supelranda või kesklinna. Puistekauba angaari pidulikul avamisel sõna võtnud Pärnu maavanem Andres Metsoja, Pärnu linnapea Toomas Kivimägi, Pärnu Sadama nõukogu esimees Rein Kilk ja juhatuse liige Mati Einmann rõhutasid ühiselt selle ettevõtmise peamise eesmärgina keskkonasäästlikku hoiakut. Kivimägi sõnul väärib sadam tunnustamist seepärast, et dividendide omanike taskusse kantimise asemel on otsustatud investeerida keskkonna hoidmisesse, mis tegelikult ei tooda firmale mingit rahalist kasumit.

Einmann ütles, et tolmu jääb nüüdsest tunduvalt vähemaks, mis toob kasu keskkonnale. Plastist materjal valiti seepärast, et plekist hallide puhul pole täielik tolmupidavus saavutatav. „Tänasest alates liigub turvas laevadele läbi halli,“ kinnitas Einman ja andis loa seejärel vurada esimesel kalluril ühest angaari otsast sisse, et lasta esimene koorem maha. Kalluri lahkumise järel suleti värav ja näpu vajutusega Einmanni käes olevale puldi nupule avanesid angaari jõe poolsed väravad. Kai ääres ootaski juba lossimist Gotland. Järgmisena sammus Einmann jõe ääres oleva elektrikilbi juurde ja lülitas tööle veekardina. Kilk rääkis, et selline veekardin peab tuulisema ilmaga aitama täiendavalt peatada vähest tolmu, mis turba transpordil angaarist laevale võiks muidu linna kohale lenduda. Kilk nimetas Pärnu sadama veekardinat üheks vähesteks ja leidis, et see peaks saama teistele Euroopa sadamatele eeskujuks.

Pärnu sadamale kuuenda lao ehitaja oli AS Transcom ja A&O ning moodsaima lahendusega ladu jäetakse tasuta kaubaga opereerivate firmade kasutusse üksnes turba ladustamiseks, selgitas Einmann. Operaatoritele manööverdamisruumi võimaldamiseks on angaari rajamisel arvestatud suurusega, mis mahutab korraga turvast kahele alusele.

Endiselt on probleemiks hakkpuit Jannseni tänava äärses sadamas, kuid ettevalmistustööd selle toomiseks Vana-Pärnu sadamasse on võetud eelseisvatesse järgmistesse tegemistesse.