“Tegu on ühega vähestest näidetest, kus toimub investeeringute vool teises suunas,” kinnitab Eesti Kalurite Liidu juht Mart Undrest. “Eestlased on seda teinud just viimasel paaril-kolmel aastal.”

Eestlased täidavad tühiku

Undrest toob välja mitu põhjust: püügikvoodid vähenevad ja Eesti kalatööstustel on vaja rohkem toorainet.

Lisaks on Soomes kaluritena tööl vanad mehed ja noori pole peale tulemas. Eesti kalurid on nüüd selle naabritest jäänud tühiku täitnud.

Peale selle on Undresti sõnul mängus veel mõned nüansid, mida eestlased oskavad põhjanaabritest paremini. Lisaks läheb siinpool lahte asuvates tööstustes toodetud kala ikka inimeste toidulauale.

“Soomes on kalatööstusi, aga teise suunitlusega,” nendib ta. “Seal on suur osa loomasöödaks mineval kalal, näiteks kalajahul minkidele.”

Nii ongi neli-viis Eesti traallaevaettevõtet ostnud ära kümmekond Soome kalalaevade registris olevat laeva. “Kvooti ei ole, sellepärast tuli lihtsalt osta,” tunnistab OÜ Morobell tegevjuht ja suuromanik Raivo Baum.

Baum nendib, et soomlastele see eriti ei meeldi. “Nad on palju seadusi vastu võtnud, et oma tööstusi kaitsta,” kõneleb ta. “Näiteks pooled lossimised tuleb teha Soomes.”

Morobellil on kolm nn Soome laeva, nad kõik püüavad Soome vetes. Neist ühe peal on tööl eestlased, teisel ainult soomlased ja kolmandal nii eestlased kui ka soomlased.

“Soome laevade püütud saak moodustab meie püügist päris suure osa, kuid annab siiski alla poole kalast,” hindab Baum. “Eks tulevik näitab, kas see investeering tasus ära, aga praegu oleme rahul.”

Pankadel on usku

Väidetavalt on seni Soome ettevõtetelt laevu ostnud Morobelli kõrval ka OÜ Saare Fishexport – firma esindaja Arne Salong ei soovinud aga ajakirjandusega sellel teemal suhelda – ning AS Hiiu Kalur.

Enamasti on sellised suured ostud tehtud pangalaenu abil, mis tähendab omakorda, et äriplaanid on vettpidavad ja pankadel on sellistesse investeeringutesse usku.

Soome laevadega püütud kala Eestisse toimetamine polegi väga lihtne, kuna põhjanaabritel on täpselt reguleeritud, kui palju võib kala mujal ja kui palju Soomes lossida. Nii et osa eestlastele kuuluvate Soome laevadega püütud kala tuuakse maale Soomes ja sealt autokoormas praamiga üle lahe Eestisse.

“Seal on hulk tõkkeid ja see on väga keeruline,” hindab Soome kalalaevade soetamist Mart Undrest. “Aga järelikult ettevõtjad usuvad, et sellel tegevusel on perspektiivi.