Mantlid Foto: Andres Putting

40 töötajaga ettevõte toodab talvemantleid meestele ja naistele. Kuni 15 protsenti toodangust läheb Eestisse, klientide hulgas on näiteks Stockmann ja Kaubamaja.

Viis aastat tagasi oli AS Year raskes seisus. Hooajakaupade tootmisega tegeleval firmal oli vaja laenu, kuid Eesti pangad keeldusid seda andmast. 2009. aasta kevadel müüs Raivo Holm ettevõtte enamusosaluse Soome firmale Portnoi Finland OY, et keerulisest olukorrast pääseda. Hiljem laenusoov siiski rahuldati ning ettevõte sai enamusosaluse möödunud suvel tagasi osta. Eesti pankade laenu abil toodetakse mantleid kolmandat hooaega.

„Kuna rahastamine tuli Eesti poolele üle, oli loogiline, et ka enamusosalus oleks siin. Meile kuulub nüüd 51 protsenti ettevõttest,“ ütles Raivo Holm.

Alates 1995. aastast, kui AS Year alustas, oleme investeerinud kaubamärgi arendamisse 500 000 eurot. See on aastatepikkune protsess, et kaubamärk saaks tuntuks ja tunnustatuks,“ ütles ettevõtte juht.

Ettevõtte müümine soomlastele aitas firmajuhi sõnul jalad alla saada: „Soomlastega saime lihtsalt laenu, kolm kuni neli aastat oli rahastamine täiesti mureta ja keskendusime tootmisele. Soomlased said väga hästi aru, et kliendibaas ning turud on kaubamärgi garantii. Eestlased läksid 1990. aastatel kiire rikastumise teed ega panustanud püsiväärtustesse.“

Soomes ootas ettevõtte juht veelgi suuremat tähelendu: „Oli majanduskasvu aeg ning lootsime, et kasum suureneb iga aastaga. Seejärel tuli aga langus ning ootused ei täitunud. Soomlased ei suutnud meid enam rahastada ning ettevõtte tagasiostmine oli loogiline samm.“

Soomes laienes ettevõtte klientide hulk – lisaks Baltikumile tekkisid uued turud Soomes, Šveitsis, Venemaal, Rootsis. Omatoodangu maht kasvas kolmandiku võrra.

Paar aastat tagasi hakkas ettevõte tootma mantleid ka naistele: „Mõtlesime, kuidas saaks toodangu mahtu suurendada. Stiilis ei saa hüppeid teha. Klassika vahetamine retrostiili vastu pole enam sama kaubamärk. Kui oled end ühte auku sisse söönud, siis sealt välja ei saa. Naistemantlid oli riskiga hüpe, kuid tundub, et saame hakkama.“

Mantlite disainimise on Raivo Holm võtnud ettevõttes enda kanda: „Lisaks loomingulisele tööle on see suuresti strateegiline planeerimine. Peab vaatama, mida on poel vaja. Kaks korda aastas käin toodangut müümas, sellele eelneb aga mitu aastat jälgimist. Kui lähen müüma, tean täpselt, mida pood vajab, ning seda peab neile müüma. Ka siis, kui nad seda kohe osta ei taha.“

Sügisel plaanib ta minna kollektsiooniga moedisaini võistlusele Kuldnõel. Osaleda tahab nime all Year by Raivo Holm.

„Konkurss toob firmale rohkem tuntust, disaineri nime lisamine toob isikliku aspekti ehk tootega on rohkem vaeva nähtud,“ kirjeldab Raivo Holm.

Loe pikemalt Sõnumitoojast ning vaata, milliseid mantleid toodab Year.