Kuidas sattusite manageriks sellisele rallile?

2013. a ühel suveõhtul tuli kõne Monaco konsulilt, kes tegi pakkumise. Mitu esimest päeva kratsisin kukalt ja mõtlesin, millele ma jah sõna andsin. Kui keegi ütleb sulle, et tee ralli, mis algab Sankt-Peterburist ja lõppeb Monte Carlos, algab ja lõpeb kindlal kuupäeval jne, siis esimestel päevadel oli küll palju peavalu, et mida teha ja kust alustada. Rallist tehti dokumentaalfilm ja selle finiš oli ülemaailmse rahu ja spordi foorumi avalöök Monte Carlos. Samas, mis saab olla parim tunnustus sinu tööle, kui prints tuleb ja tänab isiklikult!

On öeldud, et elektriautode ralli on ajaloolise ralli taaselustamine kaasaegses formaadis. Milline on selle ralli ajalugu, kas tegu on sama võistlusega, mis startis kunagi Tallinnast?

Jah, elektriautode ralli on ajaloolise ralli taaselustamine. Ralli Tallinn – Monte Carlo toimus juba 1930. aastatel. Esimest korda oli eestlastel kontakt ralliga 1929, mil Julius Johanson startis Riiast Monte Carlo suunal. Aasta hiljem algas start juba Tallinnast. 28 meeskonnast oli ainult üks Eestist. Sel ajal tunti seda võidusõitu „Tähtede sõidu“ nime all. Võidusõitudest võttis osa ka kuulus sakslane Rudolf Caracciola, kelle kuulsust sel ajal võiks võrrelda Michael Schumacheri staatusega tänapäeval. Sõitjaid oli paljudest Euroopa riikidest. Ralli algas alati Estonia Rahvusooperi maja eest. 1938. aastal tegi rallile lõpu lähenev maailmasõda. Eestlastele oli tähtis 1937. aasta, mil Karl Siitan ja August Zimmermann naasesid Monte Carlost koju karikaga, mis anti kõige sihikindlamale meeskonnale. See trofee on siiani veel kasutusel Karl Siitani karikana, mis antakse iga aasta lõpus Eesti rallimeeskonnale, kes on saavutanud parimaid tulemusi välismaal.

Miks valiti seekord stardikohaks Kiiev ja kuidas Ukraina pealinn ralli vastu võttis?

Ralli patroon on olnud aastaid legendaarne atleet ja Ukraina Olümpiakomitee president Sergei Bubka. Samuti on ralli direktor ja Monaco aukonsul kahekordne olümpiamedalist vasaraheites Jüri Tamm, kes on ka Ukraina Olümpiakomitee direktor. Kiievi linn eesotsas linnapea Vitali Klõtškoga, kes on endine profipoksi maailmameister raskekaalus, näitasid üles suurt huvi olla sel aastal ralli stardipaigaks. Hiljem kirjutas Vitali Klõtško alla juba koostöö memorandumile ja oli 3. juunil ka isiklikult stardis. Vastuvõtt oli võimas ja suurepärane! Rahvast oli nii palju, et raske oli liikuda.

Palju oli seekord osavõtjaid ja kuivõrd nad korduvad sellel rallil?

Osavõtjaid oli üle 50. Mõned võidusõitjad korduvad. Kahjuks eelmisel aastal tiitli võitnud norralane Carl Barlev sellel aastal tulla ei saanud, kuna kolis ära Uus-Meremaale. Neljandat korda oli stardis eestlaste poolt elektriautoks ümber ehitatud Pobeda (1958. a väljalase!). Samuti tegi kogu ralli kaasa ukrainlaste meeskond elektriautoks ümberehitatud Zaporožetsil.

Ralli on aastaid olnud Monaco prints Albert II projekt. Kas sellegi ralli finiš ja autasustamistseremoonia lõppes tema palee esisel väljakul?

Printsi Albert II-le on see ralli väga tähtis. Eelmistel kordadel oli finiš samal kohal, kus algab ja lõpeb vormel 1 GP Monacos. Viimased kaks aastat on olnud finiš Albert II palee esisel väljakul, mis on ainulaadne, sest mäe otsa, kus palee asub, muidu autosid ei lubata.

Palju põnevust pakkus uus marsruut, seda vähemalt ralli esimeses osas?

Väga palju. Kõige rohkem kardeti maanteede seisukorda. Olin positiivselt üllatunud, et maanteed on Ukrainas vägagi korralikud. Eriti ilus linn oli Lviv. Sõitsime läbi pisikeste külade, kus sai näha vaatepilti, mida just tavapäraselt ei näe – inimesi, kelle põhiline liiklusvahend oli hobune ja vanker. Sõit maanteedel oli vaheldusrikas igas mõttes. Meenutused Ukrainast on väga head.

Kas ralliautod on tavaliikluseks lubatud elektriautod või oli ka põnevaid automarke ja -mudeleid?

Enamus on tavaliikluse autod. Samas oli eriti põnev vaadata elektriautosid, mis olid ehitatud fanaatikute enda poolt nullist alates. Nende automarkide ja -mudelite kohapealt ei oska aimatagi, mis need võisid olla. Minu jaoks oli põnev Horvaatia elektriauto, mis maksab kuni miljon eurot ja saavutab kahe sekundiga kiiruse 100 km/h.

Kuidas oli lahendatud autode laadimine, kõiki korraga laadida polnud ilmselt kerge ülesanne?

Näiteks 2013. aastal oli finiš ja start iga päev neljas linnas. Nendes linnades toimusid linnapea vastuvõtud ja üritused ning autasustamistseremooniad iga linna etapi võitjatele. Samal ajal sai ligi kol tundi autosid laadida. Kõik linnavalitused tegid meiega tihedat koostööd ja garanteerisid vajaliku elektrivõimsuse. Samuti olid kahe saatebussi taga kärud koos laadimisseadmetega ning elektrikutest koosnev meeskond igas bussis, kes vastutasid, et autod saaksid laetud.

Maratoni võistlusmoment on varasematel kordadel olnud täpselt ettenähtud ajal finišisse jõudmine. Kes seekord võitsid?

Kui võistlus oleks kiiruse peale , siis seda rallilt üldse ei toimukski. Ükski linnapea ei laseks teadlikult sellist rallilt linna, mis võiks olla ohtlik linnakodanikele. Samuti ei saa lubada, et Monaco printsi soositud ralli põhjustaks kõiki kiiruspiiranguid vältides mõne raske liiklusõnnetuse. Ralli eesmärgid on teised. Lisaks on olnud mitmel korral meil politsei eskort. Sellel aasta võitis Eesti meeskond Jüri Pruulmann ja Toomas Arike Tesla model S-il. Võitja selgus alles viimasel etapil Cuneo – Monte Carlo.

Millised olid eredamad hetked rallil?

Minu jaoks oli kõige eredam hetk see, kui Tšehhis olles pakkus kohalik võidusõitja välja ühe etapi sõita neil, kes soovivad samuti ralli tunnet tunda. Ukrainlane oli piloot, mina olin kaardilugeja ja auto Opel Ampera. Üks vale pööre võis maksma minna minuteid ja seega tuli hoolikalt kaarti lugeda. Kõigile üllatuseks võitsime meie just Itaalia etapi!

Kuivõrd tegelete jätkuvalt jalgpalliga?

Tegutsen endiselt jalgpallurite vahendajana. Alles hiljuti sõlmis 17aastane Eesti poiss Inglise suurklubiga profilepingu.