Linna juhid aga kinnitavad, et tegemist on vaid ühe sammuga keerulisest kombinatsioonist, mis viib prügi hinnad märkimisväärselt allapoole. „Meie kava on prügiteenuse hinda alandada 30–50 protsendi võrra,” väitis Sarapuu.

Ostetakse prügila

Samal ajal soovib Tallinn omandada oma pikaajaliselt partnerilt Veolialt 65-protsendilist osalust Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuses ehk Tallinna prügilas, et tõusta selle ettevõtte ainuomanikuks.

„Praegu pakub Eesti Energia poolt Irusse rajatav prügipõletusjaam päris head hinda ning me tahame garanteerida, et neile säilib Tallinna prügila näol konkurent, mis sunnib hinda ka tulevikus madalal hoidma,” põhjendas oma kavatsusi Sarapuu. „Eraettevõtja puhul ei saa kunagi lõpuni kindel olla, kellele ettevõte edasi müüakse.”

Kui varem oli prügiveo konkurssidel eelis firmadel, kellele kuuluvad prügilad või käitlustehased, siis Sarapuu sõnul pääsevad nüüd löögile ka need, kes saavad Tallinnas välja tulla vaid veoteenusega.

Sellises olukorras on Ida-Virumaa prügivedude valitseja Nikolai Ossipenko, kelle ettevõte Ekovir tegi viie Tallinna linnaosa prügiveokonkursil kõige madalama hinnaga pakkumise.

Prügila ainuomanikuna ja prügiveo otsese korraldajana omandab linn selles ärivaldkonnas nii suure mõjuvõimu, millest varem keegi unistadagi ei osanud.

Praegu, kui pooleli oleva konkursiga on jagamisel viie linnaosa prügivedu, asub keskusesse tööle kaks-kolm inimest. Kui aga rajatava keskusega ühinevad kõik linnaosad, suureneb töötajate arv seitsme-kaheksani. Tegemist on klienditeenindajatega, kes hakkavad sõlmima lepinguid ja igal kuul välja saatma prügiveo arveid.

„Vabastame linnaelanikud prügifirmade omavolist, kes lisaks linnaga kokku lepitud tariifile kipuvad omalt poolt arvetele juurde kirjutama värava- ja tühisõidutasusid,” selgitas Sarapuu. „Elanikule muutub teenus kindlamaks, sest kui tema prügivedaja mingil põhjusel ära kukub, on partneriks linn, kes vastutab teenuse kestmise eest.”

Prügi käitlejatele ja vedajatele jääb endiselt konkursse korraldama linn. Kuid ootamatult tekkivaid olukordi saab linn nüüd hakata lahendama otsustuskorras. Uus jäätmekorralduskeskus hakkab tööle keskkonnaameti koosseisus ja tõenäoliselt ametiga samades ruumides.

Varjatud ohud

Koduomanike esindajad eeldavad, et linn soovib siiralt prügi hinda alla viia, kuid tõdevad, et nüüd rajatav süsteem peidab endas võimalust hinda hoopiski üles kruvima asuda. „Uude süsteemi on peidetud ohu märk, sest linna poolt loodav vahekehand nõuab enda ülalpidamiseks vahendeid ning tekitab kiusatust hinnaga mängima hakata,” ütles omanike keskliidu projektijuht Priit Värk. „Võib tekkida olukord, kus hankeid hakatakse mängima ühele kindlale tegijale ning varjatud kokkulepetega hakatakse sisse tooma varjatud lisateenuseid.”

Korteriühistutele jääb vaheüksuse loomine arusaamatuks, sest nende jaoks ei muutu prügimajanduses midagi. „Ühistud ei saa ka praegu prügivedajat valida, sest linna hanke võitnud ettevõtjaga tuleb leping sundkorras sõlmida,” lausus Sõpruse puiestee 202 korteriühistu esimees Anvar Kiva. „Kui linn võtab lepingute sõlmimise enda kätte, siis meile valikuvõimalust sellest juurde ei teki.”

Keskkonnaameti ametnikud avasid 30. augustil linna viie prügiveopiirkonna vedajate leidmiseks korraldatud konkursile saabunud ümbrikud. Seni pealinna prügivedamist korraldanud ettevõtted said ebameeldiva üllatuse osaliseks, sest Ida-Virumaa kroonimata kuninga Nikolai Ossipenko firma Ekovir tegi uustulnukana odavaima pakkumise.KommentaarLinna kava toetab valimiskampaaniat ja täidab kukrut

Agu Remmelg
Ragn-Sellsi ärijuht

Tundub, et uued ja huvitavad mõtted pealinna jäätmemajanduses saavad allikaks, mis toetab valimiskampaaniaid või täidab linnakassat. On raske uskuda, et kohustustega üle koormatud ja samas alafinantseeritud omavalitsused endale niisama lihtsalt lisaülesandeid võtta sooviksid. Ka on raske uskuda, et sellise ümberkorralduse tegemise eesmärgiks on lihtsalt ninanipsu tegemine senistele jäätmekäitlejatele. Linnavalitsuse turuletulekuga on tekkimas monopol, kus mängureeglid kõikidele osapooltele dikteerib linn. Konkurentsi ja vaba turumajanduse asendamine otsustuskorras hinnakujundusega oli vaevalt jäätmeseaduse algne mõte.

Tõsi, Tallinn on meedia vahendusel teatanud, et tänu Ossipenko juhitud firma veohankel tehtud ülimadalale pakkumisele langevad jäätmekäitlusteenuse hinnad 20–30 protsenti. Vähem on olnud juttu sellest, et need hinnad ei rakendu otse tarbijale, vaid alles täiendavate administreerimiskulude ja linna vahendustasu lisamise järel kujuneb kodanikule tegelik hind. Linnas kehtestatud reeglite järgi saab ka konkursi teel jäätmekäitleja poolt linnale pakutud hindu hiljem linna poolt otsustuskorras tõsta.