IT välisturgudele

Tänavu oma viiendat sünnipäeva tähistava tarkvaraarendusfirma teeb Maripuu sõnul eriliseks viis, kuidas klientidega tegeletakse ja mil moel visualiseeritakse võimalikud lahendused. „Koodi kirjuta- ma asume alles pärast seda, kui parim lahendus on valmis disainitud,“ selgitas firma juht. See aitab kaasa ka äriprotsesside optimeerimisele ja niiviisi kliendile väärtust luues on võimalik välisturule pürgida. Täna on Brightsparki enamik kliente väljastpoolt Eestit ja nii moodustas ettevõtte ekspordikäive mullu 75% nende kogukäibest. „Tundub, et see käive on kasvutrendiga ja võib arvata, et mingil hetkel jõuame ekspordi osakaaluga käibest 90 protsendini,“ rääkis Maripuu, nentides, et ülekaalukas väliskliendibaas tähendab nende jaoks ka paraku ettevõtte vähest tuntust Eesti turul, mille suunas ei olegi täna turundustööd tehtud.

Nii on ettevõttes välja arendatud suurima kasutajaskonnaga tooteks logistika infosüsteem, mida kasutavad kümned suurkorporatsioonid Ameerikas. Algselt allhankena Inglise koostööpartnerile arendatud toote kvaliteet tõi Brightsparkile kindla koostöö arenduse tellinud firmas, mis on nüüdseks usaldanud eestlastele uurimis-arendusüksuse. Praegu töötabki ettevõttes üks toatäis inimesi sellel suunal. Hiljuti omandas Brightspark kaheksa protsenti ühest Norra tarkvaraarendusettevõttest, kellega koos töötatakse välja andmehaldustarkvara.

„Nad pakkusid meile välja võimaluse omandada ettevõttes osalus, et oleks esindatud ka meie strateegilised ärihuvid,“ selgitas Maripuu tehingu tagamaid, mida peab oma ettevõttele suureks privileegiks.

Osalus Norra ettevõttes teenib firma maailmaturule liikumise huve, sest Maripuu hinnangul on maailma mastaabist vaadatuna Norra siiski kordades parem referents kui Eesti: „Ükskõik kui kõrgelt me oma Eestit kui IT-maad ka hindame, Oslo on täpsemalt teada-tuntud koht kui Tallinn.“ Eesti klientidele on Brightspark loonud mitmeid e-poode, teiste seas näiteks automaailm.ee või pizzakiosk.ee, samuti on firma loodud e-maksete kogumise lahendus – tehniline platvorm, mis on kõikide pankade ja maksevahenditega seotud ning mille kaudu saab e-pood oma makseid koguda.

Firma kasvuvõimalus

Välisturgudele hakkas ettevõte pürgima peale kaht esimest üsna keerulist tegevusaastat, misjärel otsustasid Maripuu, kellel on ettevõttes lisaks üldjuhtimisele ka müügimehe roll, ning firma teine asutaja, süsteemiarhitekt Markko Legonkov, kes oli kahel algusaastal ettevõtte peamine arendaja, teha suurem muutus oma ärikontseptsioonis ning võtta eesmärgiks eksport.

Isikliku töö ja erinevate ettevõtlust edendavate programmide kaudu, mida on pakkunud näiteks EAS ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, loodigi huvitatud osapooltega kontakte eri paigus üle maailma ning need kontaktid on osutunud viljakateks. Maripuu sõnul on ettevõte ära kasutanud kõik ekspordivõimalused, mis neile on antud, ja mitmed neist on ka realiseerunud.

Arengud köidavad töötajaid

Põnevad arengud ja projektid on ettevõtte juhi hinnangul ühtlasi ka nende üheks trumbiks, mis aitab kollektiivi koos hoida: „Tänases IT-maailmas, kus häid arendajaid ostetakse üle ja palgafond kasvab spiraalina, on peamiseks väljakutseks tagada kollektiivile pidevalt huvitavat tööd. Kolleegid peavad tunnetama ettevõtte kasvu ja saama osa huvitavatest arengutest. Vaid nii on võimalik tehnoloogiakeskset ettevõtet ühtsena hoida.“

Maripuu hindab tööjõuturul valitsevat olukorda võimatuks ja seepärast peab ettevõte olema leidlik uute kolleegide leidmisel. Mitmeid spetsialiste koolitab ettevõte endale ise, samuti on kolleege leitud koostööst Töötukassaga, Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskusest ja renditööjõudu Ukrainast. Enamik nende endi välja koolitatud spetsialiste on siiani kollektiivi edukad ja lojaalsed liikmed. Parima tulemuse on aga andnud eesti- ja venekeelse kollektiivi sidumine. Brightsparki juhataja sõnul on igale töökuulutusele vastajatest umbes 3/5 vene ja 2/5 eesti keelt kõnelevad spetsialistid.

„Püüame hoida kollektiivis tasakaalu paigas ja ise vene keelt vallates ei teki ka venekeelsetel töötajatel meie firmas keelebarjääri. Rasketel hetkedel annab see meile võimaluse valida inimesi, kes küll oskavad oma tööd väga hästi, ent kes jääksid mõnes teises ettevõttes lihtsalt keeleoskuse puudumise tõttu ukse taha,“ rääkis Maripuu ettevõtte värbamispõhimõtetest, mis töötajate rahulolu nähes on hästi toiminud. „Venelastega on nii, et kui sa neid hoiad, hoiavad nad ka sind,“ on Maripuu valikuga rahul, seda enam, et venelaste matemaatiline kompetents on tarkvaraarenduses väga vajalik.

Vähem eestlaslikku tagasihoidlikkust

Oma teenuste edukaks eksportimiseks soovitab Maripuu, kes on ka EASi alustavate ettevõtete mentor ja programmi Junior Achievement Eesti aasta mentor 2015, inimestega rääkida. „Olles osalenud kahes ettevõtlusega seotud välisdelegatsioonis, näen kõrvalt seda, kui passiivsed on Eesti ettevõtjad tegema välisturgudel avatud ettepanekuid välispartneritele,“ nentis Euroopa ettevõtluskonkursi ekspordiauhinna poole püüdlev ettevõtja. Tema sõnul küll käiakse, kuulatakse, noogutatakse kaasa, võib-olla vahepeal küsitakse üht-teist, aga edasiseks koostööks kokkuleppeid sõlmima ollakse passiivsed ja tagasihoidlikud. Erinevate programmide võimalused realiseeruvad paraku üksnes siis, kui neid ka ise aktiivselt kasutada. Brightspark on aga juba käivitanud intensiivse töö Inglise turu suunas, sest olenemata lõplikust tulemusest Euroopa ettevõtluskonkursil, on ettevõte Maripuu hinnangul juba võitnud, seda just tulevaste potentsiaalsete koostööpartnerite näol.