Foto: Wikipedia, vabakasutuseks

Pooleteise aasta eest 23 särasilmse noorega kaheaastasest Comenius*-projektist kokkuvõtet tehes oli selge - me teeme selle uuesti läbi. Elurõõmus energia, mis neist noortest kiirgas, ja usk, et ka järgmised õpilased väärivad sellist kogemust, innustas meie õpetajate meeskonda (Hegi Soosaar, Evelin Tiiter, Kristi Aimla, Merike Sikk) tegutsema. Lõppeval aastal saidki Palermos kokku Itaalia, Iirimaa ja Eesti õpetajad, et kirjutada valmis uus projektitaotlus.

Et Itaalias oli suureks probleemiks tõusnud laevapõgenike vool Aafrikast, tuli mõte teema siduda merega. Ajurünnakute käigus jõudsime praeguse projekti teemani „Voices from the sea" (Hääled merelt). Kõigil projektipartneritel on merepiir ja kuigi kõik koolid ei asu sugugi mere ääres, on merel meie rahvaste jaoks olnud läbi aastasadade oluline roll alates toidulauast kuni sotsiaalsete probleemideni.

Esimene projektikohtumine toimus Iirimaal, Limericki linnas 6.-11. novembril. Igal kohtumisel on oma teema - seekord oli selleks „Migratsioon 21. sajandil".

Kõik õpilased olid ette valmistanud slaidiesitluse oma maa kohta. Oli üllatav, kui erinevad meie probleemid on. Kui enamus meie partneritest ( eriti Itaalia) muretseb liigse sisserände pärast, siis Eesti suureks probleemiks on väljaränne. Meiega veidi sarnases olukorras on Prantsusmaa, kust samuti arstid ja insenerid lahkuvad - nende siht on USA. Õpilased pidid probleemidele ka ise lahendusi pakkuma: näiteks soovitati Eestile püüda rohkem noori siia meelitada.

Meie võõrustajaks oli Limericki Ülikooli vahetus läheduses asuv, vaid 10 aastat tegutsenud Castletroy College, millega ka lähemalt tutvust tegime.

Õpetaja Hegi Soosaar:

"See kool on meie mõistes progümnaasium (7.-12 klass) ja seal on 1200 õpilast ja 85 õpetajat ning kooli tase on väga kõrge. Kõigepealt hakkas silma kohustuslik koolivorm ja eriti üllatas see, et tüdrukute vormi juurde kuulusid maani seelikud, mis alguses tundus harjumatu, aga tegelikult on see Iirimaa kliimas väga praktiline. Umbes neljal reedel aastas on õpilastel lubatud kooli tulla tavalises riietuses, aga selle eest nad maksavad - igaüks 3 eurot, mis läheb heategevuseks.

Meie jaoks oli uudne nn üleminekuaasta pärast põhikooli lõppu ja enne gümnaasiumi algust, mis on vabatahtlik, kuid mida pakuvad kõik koolid. Selle aasta jooksul ei toimu tavalisi õppetunde, tegeletakse rohkem kutsevalikuga ja isiksuse arendamisega - õpilased käivad töökohtades praktikal, osalevad mitmetes projektides ning saavad selguse oma edasise kutsevaliku asjades.

Sport on Iiri koolis au sees ja igal koolil on palju meeskondi. Külastatud koolis oli eriti populaarsed ragby , jalgpall, maahoki ja korvpall ning nende harrastamiseks väga head tingimused.

Meie suur eelis on see, et õpilased saavad tasuta koolilõunat, mida Iirimaal ei ole. Igaüks võtab söögi-joogi ise kaasa."

Saime aega ka smaragdrohelisel saarel veidi ringi sõita ja kaunist Iiri loodust imetleda. Bunratty kindlus ja rahvapark olid kui Rocca-al-Mare vabaõhumuuseum, Rakvere linnus ja 19. sajandi linnatänav - ühte muuseumikülakesse kokku pandud. Unustamatud olid Moheri kaljud - üle 200 m merepinnast kõrguvad paekaljud otse Atlandi ookeani kohal - üks Iirimaa võimsamaid looduspilte. Mis aga vaimustab meie külalisi Eestis ja Kadrinas, see selgub uuel aastal.

Merike SIKK
Kadrina Keskkooli õpetaja ja Comenius- projekti koordinaator

*

Comenius on Euroopa koolidevaheline koostööprojekt, mille toetusel toimuvad õpetajate- ja õpilasvahetused