Kui mõnele lugejale jääb mulje, et oma raamatu kirjutasin eesmärgil suunata valijat kellegi poolt otsustama, siis nii see kindlasti pole.

Vastupidi ma ei anna soovitusi keda valida, kuid loodan, et raamatus sisalduvaga tutvumise järel saab teha suhteliselt kergelt otsuse - keda mitte valida, kelle libekeelne jutt erineb diametraalselt tema tegudest ja kellega seotud seltskonna poolt häält andes ja nende valla juhtimise juurde aitamisel on garanteeritud järjekordsed suured segadused.

Muidugi on valik ikka valija oma, kuid loodan väga, et see valik saab tehtud stabiilsuse ja arengu nimel, mitte mõne kibestumisel põhineva inimsuhte lahendamiseks ja/või kellelegi millegi eest kättemaksmiseks.

Niisuguseid madalaid tundeid ei saa ega tohi lasta juhtima protsesse, millest sõltub terve valla heaolu ja tulevik.

Olulised teemad, millele raamatus ruumi jagub.

Oluliste teemadena olen püüdnud kajastada just neid, millised olid kaks aastat tagasi pidevaks kõneaineks - Võsu-Käsmu kergliiklustee; Võsu sadam; ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni renoveerimine.

Lisaks neile olen põhjalikumalt püüdnud kajastada Võsu, tema arenguvõimaluste temaatikat ja ranna osa selles; päästekomando ära viimist vallast; inimese elu võimalikkust rahvuspargi tingimustes ning ka seda miks ikkagi on ühel mereäärsel vallal nii vähe väikesadamaid. Aga on muudki - natuke kaugemat ja lähemat ajalugu ja vaade eelarvele ning tema distsipliinile.

Samuti mõned lood valdade võimekusest ja selle alusel pingeridade tegemisest ning ka haldusreformist.

Alati huvitav küsimus - milline oli raamatu välja andmise kulu?

Pole need kulud mingi saladus. Kuivõrd koostasin selle aruande ise, siis see ei tekitanud mingit kulu, välja arvatud mõni pikem öine tund arvuti taga. Reaalne kulu oli raamatu vormistamine raamatuks - toimetamine, küljendamine, trükkimine.

Suurusjärk kokku jäi 2000 euro ringi. Eksemplare on tellitud 300 ja igas neist on lehekülgi ca 180. Raamatu valmimisse pole kaasatud mitte sentigi valla eelarvest.

Esialgu püüdsime saada toetust kohaliku omaalgatuse programmist, kahjuks „sai raha otsa" ja meie küsimine küsimiseks jäigi.

Raamatu valmimisesse panustasid Vihula vallaga seotud ja vallas tegutsevad neli tunnustatud ettevõtjat, kellele oluline teada, mis vallas tegelikult on toimunud.

Need on pragmaatilised inimesed, kes oma otsuseid ei langeta emotsioonipõhiselt ja kes kindlasti oma raha ei pillu laiali ilma eesmärgita. Täpselt sama soovitan ka teistele käitumisel oma „hääle" andmisel - analüüsida enne otsustamist, mitte käituda emotsioonidest või kellegi ilusast, kuid faktivabast jutust aetuna.

Võrrelda dokumentaalselt tõestatut sellega, mida hea jutuga oraatorid püüavad kuulajatele „maha müüa" ja alles seejärel langetada otsuseid.

Ainult nii saab olla kindel, et hääl pole kingitud kergekäeliselt.

Kas raamatu avalik tutvustamine ka tulemas on?

Ilmselt küll. Täna on plaanitud üks raamatu tutvustus Võsul. Täpse aja anname teada valla kodulehel. Samuti on need raamatud saadavad peagi valla raamatukogudes ning kindlasti internetis.

Mis edasi?

Edasi on vaja veel kuni oktoobri kolmanda pühapäevani valda juhtida. Sealt edasi sõltub kõik igas mõttes kahekümnendal oktoobril juhtuvast. Mulle isiklikult on Vihula vald saanud omaseks.

Loodan, et mina ka vallale, vähemasti sellele osale, kes näeb vallas oma kodu, aga mitte ei püüa iga hinna eest vallale „käppa peale" panna.

Edaspidine sõltub erinevatest asjaoludest ja nende kokkusobivusest. Mulle endale meeldiks jätkata ka Vihulas, sest huvitav oleks algatatud tegevusi näha ka valmimas. See jätkamine polegi ju täiesti võimatu, lihtsalt kõik asjaolud peavad omavahel kenasti kokku sobima.

Miks on raamatu pealkirjas kirjutatud „100 000 kilomeetrit hiljem"?

Lihtne, umbes sellises koguses kilomeetreid olen Vihula vallas töötamise ajal läbi sõitnud.