Veel 50 aastat tagasi tegutses Saue vallas ka kitsarööpaline raudtee
Kõigepealt ajaloost. I maailmasõja eel ja ajal (1912-1917) rajati Imperaator Peeter Suure Merekindluse teenindamiseks Tallinna ümbrusse kitsarööpmeline (750 mm) raudteevõrk - kokku u 245 kilomeetrit 38 jaamaga. Merekindluse raudtee peajaamaks oli Nõmme-Kindluse (hilisem Nõmme-Väike), seal asus ka suur ladude kompleks ja vedurite ringdepoo 70-le vedurile. Liiva jaama kaudu toimus ühendus pealiiniga - Tallinn-Pärnu raudteega. Eesti Vabariigi algusaastail (1919...1924) demonteeriti suurem osa sellest raudteest, jäi vaid Liiva ja Vääna jaamade vaheline 21,7 kilomeetrine lõik, mis esialgu nimetati Nõmme kindlusraudteeks, hiljem lihtsalt Vääna raudteeks. Alates 1919. aastast liikusid sellel liinil ka reisirongid. Aastatel 1928-1933 oli raudtee pioneerpataljoni õppepolügooniks - raudtee haldust ja reisijateliiklust korraldas Eesti sõjavägi. Enne ja pärast seda aga Eesti Vabariigi raudteevalitsus.
1959. aasta juunis osa raudteest suleti, kaubaliiklus jätkus Liiva ja Nõmme-Väikse vahelisel u 4 kilomeetrisel lõigul 1971. aastani. Seoses kitsarööpmeliste raudteede üldise likvideerimisega Eestis demonteeriti ka nimetatud tee. Liiva jaama läbinud Tallinn-Pärnu raudtee ehitati ümber laiarööpmeliseks (1524 mm).
Ning nüüd jõuame tänasesse päeva. Endisel raudteetrassil kulgeb kuni kunagise Nõmme-Väike jaamani kergliiklustee, aga edasi - kuni Vääna jaamahooneni, saab sõita ka autoga. Tee läbib praegust Nõmme linnaosa, Saue ja Harku valda. Kummaline küll, aga liinil asunud Harku peatus (pildil), mille paekivist hoone on säilinud, asub just Saue valla territooriumil. Samas on see jaamahoone ainus säilinutest, mis pole seni arhitektuurimälestisena kaitse alla võetud. Harku jaamast hargnesid 1920-30. aastatel haruteed laskemoonaladudeni ning alaealiste kolooniani. Sellest pole säilinud enam midagi, teetammi kõrval laiutab paekivikarjäär.
Teine peatus liinil, mis seotud Saue vallaga, on Vatsla. Vatsla puust jaamahoonest ja muudest ehitustest ei ole enam midagi säilinud. Küll on aga alles jaama lähedal olnud 12 tollise maarinde kahuri alus, kuhu omal ajal suundus ka harutee.
Kõike seda võib lugeda värskelt ilmunud raamatust „Nõmme kindlusraudtee". Tükike ajalugu - sealhulgas Saue valla ajalugu, on toodud lugejateni.