"Kevadest sügiseni pääseb sinna ainult laeva või lennukiga," märkis ainsa virulasena reisi kaasa tegev Marko Kaldur, kes osales mullu suvel ka kaks kuud kestnud Magadani ekspeditsioonil.
"Vaid üksikutel talvedel rajatakse üürikeseks perioodiks läbi polaartundra ja üle jõgede jääteed, mida mööda loodame Norilskini läbi murda. Vorkutasse ning Jamali poolsaarele pääseb valdavalt piki maismaateid, millest küll arvestatav osa on ainult talvisel ajal eksisteerivad taliteed ehk zimnik'ud."

Esimeste eestlastena on ekspeditsioonil osalejatel plaan läbida see teekond autodega, ilma vahepeal vee- või õhutransporti kasutamata.

Kuni 15000 kilomeetrit pikal sõidul ootavad ekspeditsioonilisi ees ülirasked ilmastikuolud, ligi kuuekümnekraadine pakane, rindapistmine jääkarude ning kohaliku bürokraatiaga, lõputud lumeväljad, sadade kilomeetrite pikkused jääteed ning tehnikale ja inimestele keerulised tingimused igal kilomeetril.

Norilsk on maailma suurim niklitootja, olles samas ka üks maailma reostatumaid linnu, kuhu välismaalastel pole lihtne pääseda.

Kalduri sõnul on ekspeditsioonirühmal osa teekonnal vajaminevatest lubadest käes.
"Osa loodame saada kohapealt," märkis ta.
"Kui see ei peaks aga õnnestuma, trügime nii kaugele, kui lastakse," loodab reisiseltskond Põhja-Jäämere kallastele siiski välja veereda.

Lisaks tööstuslinnadele ja kaevandustele heidetakse pilk ka kunagistele koonduslaagritele ning mälestatakse eestlaste rasket saatust Põhja-Siberis sunnitöölistena.

Reisiseltskonda on tagasi oodata Eesti iseseisvuspäevaks.

Ekspeditsiooni blogi asub internetis: www.polaartrip2013.blogspot.com


(Tiia Linnard, Põhjarannik)