See laev oli 41 aastat vana kolmemastiline purjekas Helene, mille sakslased olid sõjasaagiks kuulutanud.

Laev ei olnud heas korras ning kapten Arvo Meikar suutis tagant kiirustavaid sakslasi veenda, et ikka veel on vaja parandada ühte ja teist. Kehva seisukorra kinnituseks olevat ta pussnoa pehkinud grootmasti pidemeni sisse löönud. Sellise laevaga sakslastel endil huvi seilata polnud.

Salamisi pandi laevale aga uus mootor ning poordi taha ehitati ripp-peldik.

Autol polnud pidureid

Teave Helene peatsest väljasõidust levis Saaremaalt Ida-Virumaani. Eesti Panga direktori Johannes Raudava naine ja kolm tütart said ühele veoautole kohad lähedase peresõbra kaudu. (Johan Rosenfeldt Raudava suri 1944. aastal.)

Praegu Toronto lähedal elav Astrid Rosenfeldt Raudava Kalmar oli sel ajal 14aastane. Sõit Saaremaale on tal hästi meeles, sest see kujunes üsna hirmsaks.

„Selgus, et meie autol puuduvad pidurid,“ selgitab ta. Noor autojuht tegi küll oma parima, kuid sõitis katki ühe vanema naise puust käru ega saanud allamäge kihutades reageerida ka saksa ohvitseri peatumismärguandele.

„Ta lasi kaks hoiatuslasku õhku ja siis juba meie pihta. Me viskusime autokasti põrandale pikali ja ema heitis end Kiki peale, et imikut kaitsta. Meil vedas ikka väga, et keegi meist pihta ei saanud,“ meenutab Raudava.

Veoautodega jõuti kohale isegi Ida-Virust. Laevale tuli kokku hulk toonast Eesti eliiti, kellele Helene sai viimaseks võimaluseks uue võimu eest põgenemisel.