Eesti Päevaleht kirjutas viimati sellest, kuidas kõige tõsisem koolikohtade puudujääk on Pirita linnaosas, kus last kooli panna üritanud vanematel on valida, kas Merivälja algkool või Pirita majandusgümnaasium. Praeguse seisuga võtavad need koolid kahe peale vastu vähemalt viis klassikomplekti, kuid samal ajal pidid nad ära ütlema üle sajale lapsele. Tallinna 4200 koolikohale tuli Tallinna Haridusameti juhataja Andres Pajula sõnul avaldusi 3800. Umbkaudu 700 last ei mahtunud soovitud kooli valikusse ning peavad nüüd ootel olema.

Pirita leht küsis tekkinud olukorrale kommentaari ka Pirita linnaosas asuva kahe kooli, Merivälja Kooli ja Pirita Majandusgümnaasiumi direktori käest. Küsisime, miks selline probleem teie arvates tekkinud on, mida oleksid pidanud tegema teisiti haridusametnikud või kuidas oleks lapsevanematel olnud mõistlik käituda oma last esimese klassi nimekirja pannes? Kuidas niisugust probleemi edaspidi üldse vältida?

Pirita Majandusgümnaasiumi direktor Rita Rumm:

Raske olukord I klassi vastuvõtul oli ette prognoositav - lapsed ei sündinud ju eile, vaid 7aastat tagasi ning uued (korter)majad meie linnaosas, kus peamiselt noored lastega pered elavad, on ka mitme aasta eest rajatud. Lisame siia uue klassitäituvuse määra 24 (+2) õpilast varasema 30 asemel ja ongi põhjus käes. Pirita linnaosa koolid ei ole rajatud nii suure hulga õpilaste mahutamiseks. Juba teist aastat avame kaks hommikupoolse- ja ühe lõunase vahetusega I klassi. Kui lastevanematel on soovi, võime avada veel teisegi lõunase vahetusega klassi.Olukorra peaksid lahendama ikka need, kelle töö see on. Kui linn on andnud elamute ehitamiseks loa, peab hoolitsema ka taristu eest. Tekkinud situatsioonis süüdistavad paljud vanemad kooli, mis ei ole kindlasti õige, sest ka koolil on väga raske teha äraütlevaid otsuseid.

Mure on tegelikult väga suur, sest kuigi koolihoones on ruumi 28 klassikomplektile, õpib juba praegu meil 30 klassitäit lapsi (oleme koridoridest õpperuume juurde ehitanud) ning kolme aasta pärast on komplekte 36. Rohkem laieneda pole võimalik, päästaks ühe korruse pealeehitus.

Lastevanemad käitusid igati normaalselt, sest on ju loomulik, et laps käib kodulähedases koolis. Probleem on koolikohtade vähesuses linnaosas.

Et olukord päris hulluks ei läheks tuleb kiiresti koolikohti juurdre saada - kas laiendada praegusi koole või rajada uus algkool. Mingit väljapääsu ei näe ma ka PMG gümnaasiumiosa kaotamises, sest juba nelja aasta pärast lõpetab linnaosas 4-5 klassitäit õpilasi põhikooli ja siis algaks uus möll edasiõppimise (gümnaasiumikohtade) pärast.

Merivälja kooli direktor Kaja Laanmäe:

Hariduse sisu ja koolikorraldus on asjad, mida ei tohi muuta vastavalt valitsejate soovidele. Merivälja Kool tegutses aastakümneid tugeva algkoolina, aga vahepealne 9-klassilise kooli periood lõi kõikuma meie hea maine ja taseme. Oleme algselt planeeritud kahe paralleeliga 6-klassiliseks kooliks. Vägivaldselt siia liidetud põhikooli kolmas aste, kus pakutava väikese koormuse tõttu andsid tunde kvalifikatsioonita õpetajad ja kitsas koridoris pidid kõrvuti jalutama 1. ja 9.klassi lapsed, tegi karuteene nendele õpilastele, kes oma põhikooli aega siin veetsid. Põdesime ligi kaheksa aastat segadust lapsevanemate hulgas, sest nad ei suutnud aru saada, mis saab nende lastest peale 6.klassi lõpetamist. Õpilaste arv vähenes. Liitsime väikeseid klasse ja püüdsime ikkagi hakkama saada. Meie lõpetajad võivad valida tänu hästi sooritatud katsetele edasiõppimiseks ükskõik millise kooli, paljud eelistavad jätkata õpinguid ka Pirita Majandusgümnaasiumis, sest see on kodulähedane, renoveeritud ja pakub õppimise kõrval ka palju sportimisvõimalusi, mida meie koolil kahjuks veel ei ole.

Nüüd on lõpuks Pirita lapsevanemad hakanud väärtustama ka kodulähedasi koole. Lapsi ei piinata igahommikuse auto/bussisõiduga kesklinna, kus ta peab ületama liiklusohtlikke tänavaid ja ootama vanemaid, et alles õhtupoolikul koju sõita. Ta saab jalgsi või rattaga kooli sõita, peale koolitööd koju minna või sõbraga mängida, kes elab kõrvaltänavas, mitte teises linna otsas.

Ka siis, kui võimlemisriided on koju jäänud, jookseb ta nendele järgi, mitte ei konuta kurvalt saalinurgas. Minu ettepanek selle uue korra väljatöötamisel oli, et kui kindlasti pidi seda vana toimivat süsteemi muutma, siis oleks pidanud igale lapsele sõltuvalt tema elukohast koolikoha määrama. Lapsevanemale oleks jäänud täielik vabadus käia nii paljudes koolides katsetel kui lapse närvid vähegi vastu peavad, aga kindlustunne oleks olemas - kodukoolis tema last ikka oodatakse. Plaanid rikkusid ära kesklinna koolid, sest enamus tahtsid lapsi vastu võtta ainult katsetega ja mitte avada tavaklasse piirkonna lastele. Praegune kord välistab ka sissekirjutuse vajaduse ühe või teise linna kooli juurde, sest kui laps katseid ei soorita, ei pääse ta ka selle kooli tavaklassi, sest seda lihtsalt ei ole. E-kooli süsteem, mille kaudu lapsi registreeriti, oli minu arvates koolide jaoks natuke puudulik. Oleksin kindlasti esmajärjekorras vastu võtnud need kooli lähedal elavad lapsed, kes tegid avalduse ainult Merivälja Kooli. Kahjuks me seda süsteemis ei näe ja kui palusin lapsevanematel seda ise mulle kinnitada, siis ma neid ka uskusin. Kahjuks peteti mind mitmel korral, see selgus koostöös Haridusametiga, ja ülejäänud nüüd tõenäoliselt peavad ootama juunikuud, et oma koolikoht kätte saada. Kui selgub, et tekkinud olukorras olid süüdi liiga aktiivsed lapsevanemad (tänu mitmekordsele registreerimisele oleks nagu koolikohti vaja kolm kuni neli korda rohkem), siis pole sellel uuel korral tõenäoliselt midagi viga, aga kui asi on tõsisem, tuleb seda määrust parandada. Mida ka vajadusel kindlasti tehakse.

Kuna Merivälja Koolis on praegu 4.-6.klass ühe paralleeliga, siis oleme valmis vastu võtma ka kolmanda esimese klassi. Pirita linnaosa noorte elanike lapsed on saanud kooliealisteks ja seetõttu napib meil koolikohti kindlasti veel mitu aastat.

Palume kõikidelt Pirita lapsevanematelt kannatust, kes on oma lapse ainsaks sooviks kirjutanud Merivälja või Pirita kooli. Ootame ära Haridusameti komisjoni töö tulemused ja usun, et olukord laheneb kõigile meeldivalt. Kõige tähtsam, säästke lapsi nendest probleemidest.