Kvaliteetselt loov ja meeldejääv Adograaf
Hetkel on Adograafil kaks põhilist tegevussuunda ning firma asutaja Ado Tuuga sõnul on neil nö kaks osakonda: trükiteenuste osakond Tallinna maanteel ja kleebisreklaamide osakond Märjamaa teel. Lisaks isa Adole tegeleb firma raamatupidamisega Ado abikaasa Helgi Tuuga, kleebisreklaamide osakonda veab Kaarel Tuuga ning trükiteenuste osakonda Indrek Tuuga. „See pole kogu aeg nii olnud, oleme kolinud ühte- ja teistpidi, kuid hetkel on nii kõige parem," ütleb Ado Tuuga.
Kodukontorisse läbi elutoa
Adograafi puhul on tegemist perefirmaga, kus meheks sirgunud perepojad tänasel päeval asja ühes isaga veavad. Aastate jooksul on firma teinud läbi mitmekülgse arengu: paneelmaja korterist on kolitud ekstra firma tarbeks ehitatud ruumidesse ridaelamu esimesel korrusel ning kaasatud on rendipind Rapla kesklinnas. „Päris alguses tuli klientidel käia meie Koidu tänava korteri elutoast läbi magamistuppa. Pool magamistuba oli kappidega eraldatud kontoriruumiks. Nii me siis alustasime," meenutab Ado. „Lähikonnas polnud samalaadseid firmasid. Me tegime logode kujundamist, visiitkaarte ja välireklaame. Seda viimast käisime enne Soomes õppimas. Ning ajal, kui inimestel veel kodudes arvutit polnud, Raplas oli see esialgu vaid pangas, oli see meil kodus töövahendiks olemas."
Indrek mäletab poisikesepõlvest põnevat aega, kui neil oli Koidu tänava keldrikorrusel tööruum kleebisreklaamideks ja arvuti magamistoas. Ning sellest arvutist sai oma pisiku Kaarel. „Kaarel oli see, kes arvutit monteeris, korpuse lahti võttis ja uusi asju katsetas. Muidugi mulle see alati ei meeldinud, see tekitas kõhedust, kuid nii tal tekkis huvi ja nii ta õppis," meenutab pereisa ja lisab, et tänaseni on poeg arvutitega sina peal.
Nõnda, sellest poolest magamistoast, sai Tuugade perefirma alguse. „Hiljem sai meie Märjamaa teel asuva kodu alumine korrus minu kursusevenna poolt ekstra firma ruumideks projekteeritud ja käiku võetud. Ma ise ka ei kujutanud ette, et see hoog nii suureks läheb," sõnab Ado.
Kui hetkel ei ole Adograafis peale oma pere liikmete teisi töötajaid, siis aastate jooksul on sealt tööd leidnud peaaegu paarkümmend inimest. Lisaks on firmal olnud harukontorid Türil ja Haapsalus. „Läks nii, et Türil töötanud abielupaar õppis asja ära ja tegi oma samalaadse firma ning Haapsalus oli kohalik tegija, kellega polnud hinnaklassi erinevuse tõttu mõtet pikalt konkureerida," ütleb Ado. Samuti on perepojad Kaarel ja Indrek olnud tööl pealinnas samalaadses firmas Blue Group. „Ühel hetkel kutsusin nad lihtsalt ära, pakkusin neile kahepeale poolt firmat. Istusime siis maha, rääkisime asjad selgeks ja pidasime koos plaani. Nüüd veabki Kaarel kleebisreklaamide osakonda ja Indrek trükiteenuste osakonda koos minuga."
Kiirus loeb
Otse poeruumi ukse kõrval seisab uhke ja äsja soetatud digitrükimasin, millega väga rahul ollakse. Selle abil valmivad kõikvõimalikud infovoldikud, trükised, kalendrid ja plakatid. Vastavalt sellele, mida klient tellib. „Ka tavalisi koopiaid käiakse meil tegemas," sõnab Indrek. Lisaks paberkandjal trükistele pakub Adograaf piltide ja tekstide trükkimist väga erinevatele materjalidele. Näidisteriiulilt leiab kõikvõimalikke kruuse, T-särke, kotte, lauamänge, märke, pudeliavajaid, pakendeid, tänuveini pudelite etikette jm, mida kingitusteks üksjagu ostetakse. „Tänuveine koos ekstra tellitud etikettidega tellivad firmad aasta lõpus üsna kenasti," sõnab Ado, „eks me tahame kliendile pakkuda veidi eksklusiivsemat kaupa, bränditoodet. Me rõhume ikka kvaliteedile ja isikupärale. Mulle endale meenub väga hea ja lihtne idee - kruus, millele trükkisime kunagi ühe lapse poolt vanematele pioneerilaagrist saadetud kirja, mille lõpusõnum palus kiiret kojutoomist. See on selline äratundmine ja nostalgiahetk, kui sellist kruusi kasutada. Üldjuhul kahjuks tänavalt niisama sisseastujal eriti fantaasiat ei ole." Kellel aga fantaasiat napib, võib enne poodi minekut käia veebilehel nänn.ee, mille Indrek lõi Adograafi toodangu tutvustamiseks.
Kuigi enamus kaupa ja tellimusi käib Adograafis hinnakirja alusel, saab alati tingida- kaubelda. „Me ei tea ka ise iga kord, kui palju konkreetne töö meilt aega ja vahendeid võtab, sest iga kord ei tea klient alati lõpptulemuse soovi päris täpselt. Kõik on meil kokkuleppe küsimus," ütleb Indrek ja lisab, et nende suureks plussiks on tööde valmimise kiirus. Kõik vahendid on olemas, et tööd teha. „Kontaktandmed on meil vaateaknal väljas, seetõttu tuleme võimalusel ka nädalavahetusel appi. Siis tullakse järgmine kord jälle meie juurde!"
Fototrükk disainielemendiks
Kleebisreklaamide osakonnas tegutsev Kaarel on oma töö tõttu teistest liikuvam. Suur osa firma kaubatarnest ongi seetõttu tema kanda. Tema on see, kes paiga üle vaatab ja lõpuks töö valmis teeb. Isegi lahe taga Soomes on ta pidanud käima tellimust täitmas. Majajuhid, infotahvlid, vaateakna reklaamid, bännerid, postrid, sildid, tablood ja sõidukitele tehtavad reklaamid on osa tema tööst. Eraisikud kasutavad fototrüki töid disainielemendina sisekujunduses. Raplas on näiteks Valgre toa seinad Kaarli tehtud. Kõikvõimalikud autodele tehtavad kleepsud jätavad võhikule petliku mulje. „Paljud eriteenistuste autod on üle kleebitud, seda, mis värvi auto tegelikult on, ei pruugi arugi saada," sõnab Kaarel.
Unistused on täitunud
Kõik kolm meest on ühel nõul selles osas, et firma ruumides peab valitsema puhtus ja kord: vastasel korral ei leia vahendeid üles ja pole võimalik tööd teha. Kuid lisaks korrale hindavad Indrek ja Kaarel vaba õhkkonda, kus on mõnus kliendiga suhelda. „Veidi boheemlaslikku," täpsustab Ado ja lisab, et tema kunagi mõeldud unistused firma käekäigu kohta on peaaegu täitunud.
„Fotonduse poole pealt tahaks kindlasti rohkem kaasata meie tegemistesse ka poeg Tõnist, kes hetkel õpib BFMis. Kuid eks ta otsustab ise, mis väljundi valib. Ja kuigi Indrek peab plaani firmaga ka pealinna laieneda, siis mina seda vajalikuks ei pea. Arvan, et võib ka kodus asju teha," arutleb Ado. Enne masu oli Adograafil Indreku vedada eraldi tikkimisosakond, kus tehti firmade tööriietele kirjulogosid. „Meie klientuur on suur, meil pole ühte kindlat suurt tellijat, kellest me sõltuks, see on meid hoidnud. Eks masu viis kliente, kuid tõi uute firmade näol ka uusi," ütleb Kaarel.
Siinsamas laienemise plaane on Adograaf ka pidanud. Ado sõnul osutusid aga siia plaanitava Selveri rendihinnad ja muud tingimused neile vastuvõtmatuks ning oma praegusest asukohast lähiajal ära ei kolita.
„Rapla rahva hulgas Adograaf end reklaamima ei pea. Kui aga mõne Raplas toimuva suurürituse korraldaja Adograafi poole pöördub ja abi palub, siis oleme ikka võimalusel vastu tulnud ja neid toetanud oma töö või vahenditega," sõnab Ado.
Ühiselt leiavad mehed Tuugad, et nad ei taha olla ei odavad ega kallid: Adograaf on kvaliteetne ja veidi eksklusiivne. Seda nad on - kvaliteetne, loov ja meeldejääv. Laske hetkeks enda silme eest läbi Rapla firmade logod, näiteks RAEK, Karmani, Hepa, RMW, Rapla Vesiroosi Gümnaasium ... seda loetelu võiks jätkata. See ongi osake Adograafist.
LIIS EHAVERE