Nii lõi kampaania kaks kärbest ühe hoobiga – aitas kaasa majanduskasvule ning rahvatervisele, sest, oliiviõli on tõepoolest tervisesõbralikum kui searasv.

Muutumatud traditsioonid

Itaalia oliiviõlikampaania edu põhines väga tugevalt positiivsel sõnumil: kasutame seda parimat, mida Itaalial anda on ning kasvatame selle suureks, sööme maitsvamalt ning samal ajal tervislikumalt. Olemasoleva demoniseerimine jäeti tookord vahele, inimene, kelle kombed halvaks tembeldatakse, tavaliselt edasist eriti kuulata ei taha.

Klassikalist Bologna hakkliha tehakse siiamaani rasvarikkast loomalihast ning searasvast – mõned traditsioonid on muutumatud, maitsenaudingud on sama olulised kui terve süda, pikk elu on väärtuseks siis, kui sisaldab rõõmu paljudest väikestest asjadest. Mõned neist on küll kahjulikud nautija tervisele, aga enesemürgitamise keelamine sisaldab paraku võimu haaramist teiste kehade üle, mis ei ole vabale ühiskonnale kohane.

Ent kuigi meil ei ole õigust teha teiste eest valikuid, on meil võimalus muuta olusid, milles valikuid tehakse. Kui inimese tööpäev on nii raske, et ainus võimalus puhkuseks on ennast kiiresti purju juua, siis alkoholi keelustamine toob lihtsalt kaasa musta turu tekke.

Piirates töötundide arvu ja suurendades sissetulekut loome aga inimesele reaalse valiku muudeks puhkusemeetoditeks. Inimene, kellel on oma väike õllepruulimiskoda ja selle juurde kuuluv baar, arvatavasti ei joo ennast pildituks. Ta joob õlut hea maitse, mitte unustuse pärast. Tema jaoks ei ole õlu ainult alkohol, vaid ka töö, kultuur, avastamisrõõm.

Nõiajahid arvutimängudele, alkoholile, suitsetamisele, rasva ja suhkru tarbimisele ja kõigele muule, millele saab soovi korral lüüa templi “ebatervislik”, ei too kaasa sedasama tulemit. Pigem toob see protesti ja viha – viimanegi rõõm võetakse käest, ning ilus soov “et elu oleks võimalikult pikk” hakkab võtma groteskset vormi lõputust piinakambrist, kus pole naudingut ei tööst ega tööviljade kasutamisest. Milleks siis üldse?

Ebatervislikkus – igaühe valik

Itaalia kampaania varjatud pool sisaldas aga oliiviõli tootjate suurendatud kontrolli ja kinnitust, et ostetav ka päriselt kasulik ning maitsev on. Rahvatervist ei paranda suitsetamise, joomise, lihasöömise keelamine, parimal juhul suurendatakse teatud hulga inimeste stressi.

Rahvatervist parandab teadmine, et on võimalik valida. Rahvamajandust parandab aga see, kui iga seesugune ost suurendab Eesti tootja tegevusvõimalust ning teeb selle sektori veel atraktiivsemaks, suurendamaks pakkumiste alternatiivi.

Mõned valivad ikka ebatervislikkuse. Ja see on nende vabadus, mida tuleb austada. Kuid sel puhul pole nad sunnitud, vaid otsustavad woodyallenlikult, et mitte ainult leivast ei ela inimene – sõõm head veini kulub ka ära.