Meeles on aastatetagused naftarongid, mis ka Tamsalut ummistasid, niiet tunneli puudumisel oli liikumine tõsiseks katsumuseks. Samasse aega jäi reisirongiliikluse pea olematuks muutumine, mis tingis Tamsalu päevade estraadikava „Aga rongid siin enam ei peatu..."

Eestisse raudtee ehitamine sai alguse 1860. aasta­tel, kui kohalikud mõisnikud ja ärimehed said aru, et Tallinna ühendamine raudtee kaudu Peterburi­ga on hädavajalik. Ürituse etteotsa asus Eestimaal elav parun von Pahlen, kes saigi lõpuks 1868. a ehituseks loa. Tsaaririik aga loobus ehituse finant­seerimisest ja von Pahleni juhtimisel moodustati selleks aktsiaselts. Maa anti siiski raudteele tasuta.

Ehitust alustati 1869. aasta märtsis, töölisi oli ligi 10000. Töötempo oli tolleaegsete arusaamade järgi väga kiire ja raudtee sai valmis 1870. aastal. Raudtee võimaldas teenida suuri kasumeid ja lei­dus teisigi ärimehi, kes samuti tahtsid kasumist osa saada. Nende initsiatiivil rajatigi 1876. aastal Tapa - Tartu raudteeliin. Sellele liinile märgiti 15 km Tapalt Tartu poole Tamsalu mõisa lähedale esime­ne jaamana Tamsalu. Jaama rajamisele aitas kaasa kohalik mõisnik von Uexküll, kes loomulikult loo­tis raudteest abi kohaliku majandustegevuse elav­damisele. Raudtee rajamine andis hoogu kohaliku paekivi lubjaks põletamisele, mis oli enne siia rajatud teisi suurettevõtteid (EPT, TERKO, EBE) põhiline tööandja.

Raudtee kõrvale ehitati 1877 a paekivist jaama­hoone. Mitmes sõjas on see purustatud, kuid jälle taastatud. Kasutusel oli see 2001 aastani.

Raudtee rajamisel loodeti abi ka Eestimaa metsa­rikkuste kasutamisele. Nendel eesmärkidel ehitati aastatel 1894 - 1897 kitsarööpmeline raudtee Pär­nu - Valga, ning Mõisaküla - Viljandi ning 1898 Tallinn - Lelle - Viljandi. Juba Eesti Vabariigi ajal rajati Tamsalu - Paide - Türi kitsarööpmeline raudtee, mis vedas reisijaid ja kaupu 1972. aastani, kui septembris sõitis marsruudil Tamsalu - Türi viimane reisirong. Selle saatsid teel Madis Rube­ni juhitava TREV puhkpilliorkestri helid. Tam­salulastele lubati, et vana tee asemele ehitatakse laiarööpmeline tee, aga lubaduseks see jäigi.

Vene ajal oli käibel väljend;" Seal kus lõpeb mõis­tus, algab raudteevalitsus". See tähendas kohalikul tasandil mõtetut bürokraatiat ja rumalaid ametnik­ke. Mingeid jälgi samast mõtteviisist oli tänasteski otsustes, kui uutele perroonidele ei rajatud korra­likke tuulekindlaid ooteruume, mistõttu reisijad pidid ootama tuule ja lume käes. Nüüd on siiki asja kuigivõrd parandatud, aga eriti läbisõitjate ihuhä­dade rahuldamine on ikka tõsiseks probleemiks.

Tsaari Venemaa võimu all suudeti Eestisse ehitada raudtee, Vabadussõja järgsetel kitsastel aegadel ra­jati kitsarööpmeline raudtee.

Eks näis, kas oleme täna võimelised kitsarööpme­lise raudtee asemele tekitama ilmselt üleeriigilise tähtsusega matka - ja rattaraja Tamsalu - Türi, mis teeniks tervise tugevdamise ja Eestimaa unustatud nurgataguste avastamise eesmärke.