Kui skulptuuri makett (3/4 elusuurust hobune koos alusega) oli tellija poolt heaks kiidetud, hakkasin koos abi­meestega kuju suurendussirkli abil mõõtes ning rauast ja laudadest karkas­si ehitades lõppsuurusesse viima. Kui viimistlus juba lõppukorrale hakkas jõudma, käis tellija koos loomateadlas­tega vaatamas - leiti, et mõni koht oleks vaja veel elusa hobuse pealt üle vaada­ta. Selleks saadetigi Vanemuise tn mo­numentaalateljee õuele üks ratsasport­lane, noor neiuke koos imekauni halli täku Hellariga. Niisugused helehallid hobused - nahk nagu hõberubladega kaetud - olid Vene tsaaridel!

Õue avanevad nelja meetri kõrgused uksed olid lahti ja savihobune vaa­tas näoga õue suunas. Hellar vaatas ja uuris oma ülisuurt liigikaaslast ja las­kis kuuldavale heleda hirnatuse. Kah­ju, et selleks ajaks olin kaotanud oma lapsepõlves omandatud oskuse hobuse kombel hirnuda - oleksin saanud talle vastata. Ega muidugi tea, kuidas asi siis lõppenud oleks, sest Hellar läks niigi, nagu öeldakse, täkku täis, ulatas isegi oma nina läbi ukse savihobuse poole, kuid kõik lahenes rahumeelselt. Vajali­kud kohad said tänu Hellarile natuurist korrigeeritud ja töö valmis.

Avamine oli väga pidulik, rõhutati meie hobuse tähtsust meie põllumehe abilisena juba iidsetest aegadest alates ning kujule asetati kaela sajast kollasest roosist pärg.

Alates 1990. aastast seisab Eesti ainu­kene pronkshobune iidsel rändrahnul ja jälgib Eesti põllumajanduse ebasel­get seisu.

Artikkel pärineb Endel Taniloo mäles­tusteraamatust „Teekond muusa juur­de".