Korralikud palgad

Kõrgeimat keskmist palka, ligi 1800eurost kuuteenistust pakub Lehmja külas baseeruv Alpi Eesti OÜ. Ettevõttes 50protsendilist osalust omava Tiit Roosvee sõnul tõstab statistilist näitajat asjaolu, et veerandsaja töötajaga firmas on vaid kolm laotöötajat. Ülejäänud on valdavalt nn kontoriinimesed.

„Me ei tahagi olla vilets palgamaksja. Korralik töötasu kindlustab kaadri vähese voolavuse,“ märkis Roosvee. „Kõige suurem liikuvus on laomeeste hulgas. Nende tööülesanded on sõltumata firmast küllaltki sarnased ja see teeb töökoha vahetamise lihtsamaks.“

Varasemalt Tallinnas Suur-Sõjamäel tegutsenud Alpi Eesti juht kinnitas, et Rae valla eeliseks on suurepärane asukoht. „Asume Tallinna ringtee lähedal ja pealinna külje all. Põhja-Eestis tegutsevad ka Rae vallast kujuneb Eesti tähtsaim logistikakeskus meie suuremad kliendid,“ ütles Roosvee, kelle sõnul võiks vald talvel rohkem tähelepanu pöörata ettevõtte juures asuvale väikesele ringteele, et suured rekkad sinna libedaga kinni ei jääks.

Käibe poolest ülekaalukalt liidrikohta hoidva Via 3L-i juht Elmer Maas ütles, et praegu neil laienemisplaane pole, sest aasta tagasi valmis juurdeehitus. Nüüd on Karla külas rohkem kui kahesajale inimesele palka maksva ettevõtte käsutuses 33 000 ja 6500 ruutmeetri suurused hooned.

Kuna Rae valla elanikke töötab Via 3L-is vaid paarkümmend, tuntakse eelkõige puudust bussiühendusest, mis tooks inimesi Kalmari teel asuvasse lattu. Talvel tuleb enda ehitatud teel oma kulu ja kirjadega lund lükata ning puudub ka valgustus. Maas lisas, et nendele kitsaskohtadele on korduvalt ka vallajuhtide tähelepanu pööratud.

„Tore oleks, kui meil rohkem töötajaid Rae vallast oleks. Alati on vaja inimesi, kes oskavad tehnikaga ringi käia – alates tõstukijuhtidest ja lõpetades arvutiprogramme tundvate inimestega. Paraku on konkurents tihe ja oma mõju avaldab ka Soomes pakutav kõrgem palk,“ arutles Maas.

Maxima, ETK, BLS

Eriti tihedaks läheb konkurents aga järgmisel aastal, kui Rae valda kerkib kolm suurt logistikakeskust. Selle aasta lõpuks valmib Kurna külla 140 000-ruutmeetrisele maa-alale Maxima logistikakeskus. 30 miljonit eurot maksma minev kompleks on üks suurimatest ühes järgus rajatud logistikakeskustest Eestis.

Sinna rajatakse kuiv-, külm- ja taaraladu koos 130 platvormiga, mis hakkavad iga päev teenindama umbes 300 veoautot.

Maxima Eesti lao- ja logistikajuhi Marko Jõksi sõnul osutus valitud asukoht parimaks võimalikuks Eestis tänu maa-ala lähedusele Tallinna ringteele ning piirkonnas juba olemasolevale ja veel rajatavale infrastruktuurile. „Kõrgtehnoloogilise logistikakeskuse rajamine tagab meie kaubandusketile võimaluse hankida ja tarnida üle Eesti tuhandeid kaupu kiiremini ning efektiivsemalt. Seeläbi saame pakkuda tarbijatele laiemat valikut tooteid parema kvaliteedi ja hinnaga,“ ütles Jõks.

Keskuses saab tööd ligi 350 spetsialisti, kellele kavatsetakse tagada nüüdisaegsed töötingimused ja pakkuda konkurentsivõimelist töötasu. „Ootame oma meeskonda ka kõiki Rae valla elanikke, kes on valmis ennast teostama Eesti ühe suurima kaubandusketi rahvusvahelises meeskonnas,“ lisas Jõks.

Tallinna-Tartu maantee äärde Assaku viadukti juurde on kerkimas Baltimaade ühe suurema logistikaettevõtte BLS-i uus, 15 000-ruutmeetrise põrandapinnaga keskus. Maksma läheb see 10 miljonit ning viiel ja poolel hektaril laiuv kompleks peaks valmima mais. „Kui täna on BLS-il A-klassi kesklaod Kaunases ja Riias ning Eestis oleme logistikateenuseid ostnud allhankena, siis A-klassi laokompleksi valmimine Tallinna läheduses võimaldab ettevõttel tegutseda efektiivsemalt ja arendada äritegevust kogu Baltikumis,“ selgitas Eestis BLS-i kaubamärki esindava Sanitex Estonia OÜ juhatuse liige Valentas Šulskis.

Datšade piirkond muutub tundmatuseni

Eesti vanim ja suurim jaekaubandusorganisatsioon BLS-i kaubamärki esindava Sanitex Estonia OÜ hoone ehitamine Assaku viadukti juurde Eesti Tarbijateühistute Keskühistu (ETK) rajab lennujaama külje alla Soodevahe külla uue logistikakeskuse ja büroo, mis peaks valmima tuleva aasta juulis. 24 miljonit eurot maksev objekt võtab enda alla üle 130 000 ruutmeetri. ETK logistikadirektor Mart Lilleorg märkis, et uues logistikakeskuses hakkavad tööle kõik senised Assaku lao ja Tallinna ladude ning ETK keskkontori töötajad, kelle koguarv küündib poole tuhandeni.

„ETK olemasolevad laod on tänaseks meie kiire kasvu tõttu väikeseks jäänud,“ selgitas Lilleorg. „Vajadus käidelda rohkem kaupu tuleneb nii meie senisest tegevusest kui ka pikaajalisest arengustrateegiast. Soovime rohkem panustada näiteks puu- ja juurviljadega kauplemisse. See omakorda nõuab vastavaid laopindu. Samuti annab hea logistiline baas võimaluse tugevalt arendada omamärgitoodete segmente.“

Praegu peamiselt silma riivavate „datšade“ poolest ajakirjanduse tähelepanu pälvinud Soodevahe küla ootavad ees suured muudatused. Lisaks logistikakeskusele kerkib vähem kui 30 elanikuga külla 2018. aasta lõpuks ka Tallinna vangla. „Logistikakeskus tõstab piirkonna atraktiivsust ja loob lisatöökohti ümberkaudsetele elanikele,“ rõõmustas Soodevahe külavanem Jaanus Tõnisson. „Rajatakse uued teed, tehakse kraavisüvendused ning praegusest jäätmaast saab korralik piirkond.“

Kas teed peavad vastu? Rae Sõnumitega vestelnud logistikafirmade juhtivtöötajad nentisid, et juba praegu on muret tekitavaks kohaks Tartu maantee sissesõit Tallinna. Pudelikaelaefekt muutub eriti teravaks, kui valmivad uued logistikakeskused, mis toob ümberkaudsetele teedele rohkem suuri sõidukeid. Via 3L-i juhi Maasi hinnangul tuleks Eestis kiiremas korras kehtestada teemaks. „Suured autod lõhuvad teid kõige rohkem ja nende omanikud peaksid tee-ehitusse ka panustama. Minu meelest võiks TallinnaTartu maantee olla isegi tasuline, kuid sel juhul peab olema tagatud ka kvaliteet. Siis saaks kaubad veetud ja tavainimesed jõuaksid turvaliselt sihtkohta,“ põhjendas Maas.

Rae vallas tegutsevad logistikafirmad (reastatud 2014. aasta käibe alusel)

Via 3L: Ettevõtte omanik: Jungent Group OÜ Asukoht: Karla küla Töötajate arv: 219 Käive 2014: 70 566 642 Kasum 2014: 85 647 Keskmine palk: 1052 Tegevuspiirkonnad: Läbi sidusettevõtte Via 3L Spedition OÜ katame oma tegevusega kogu Euroopat, sh endised NSV Liidu vabariigid

Smarten Logistics: Ettevõtte omanikud: Armin Kõomägi, Indrek Prants, Sven Mansberg, Guido Kundla, Martin Petjärv, Mait Miller Asukoht: Rae küla , uus hoone TartuTallinna mnt äärses tehnopargis Lehmja külas Töötajate arv: 235 Käive 2014: 15 200 000 Kasum 2014: 568 000 Keskmine palk: 1062 Tegevuspiirkond: Eesti

Ferroline Group: Ettevõtte omanikud: Bee Tee Holding OÜ, Forza Invest OÜ, Marutorm OÜ Asukoht: Lehmja küla Töötajate arv: 32 Käive 2014: 14 500 000 Kasum 2014: 582 000 Keskmine palk: ei soovi avalikustada Tegevuspiirkonnad: Euroopa maanteetransport ja konteinerveod üle maailma

DPD: Ettevõtte omanik: Prantsuse Posti tütarfirma, omanik Geopost Group Asukoht: Lehmja küla Töötajate arv: 111 Käive 2014: 13 800 000 Kasum 2014: ei soovi avalikustada Keskmine palk: 1623 Tegevuspiirkonnad: juhtiv rahvusvaheline standard ning ekspress-pakiveoteenuse pakkuja

Alpi Eesti OÜ: Ettevõtte omanikud: Albinipitigliani Spa (50%), Tiit Roosve (50%) Asukoht: Lehmja küla Töötajate arv: 25 Käive 2014: 9 010 000 Kasum 2014: 618 000 Keskmine palk: 1788 Tegevuspiirkonnad: maanteeveod Euroopas, lennu- ja meretransport üle maailma

HAVI Logistics OÜ Smarten Logistics Ettevõtte omanik: HAVI Logistics SIA Asukoht: Jüri Töötajate arv: 233 Käive 2014: 8 848 809 Kasum 2014: 253 899 Keskmine palk: ei soovinud avalikustada Tegevuspiirkond: Eesti, Läti, Leedu, Soome

RW-Trans: Ettevõtte omanik: Meelis Mäeuibo Asukoht: Rae küla Töötajate arv: 26 Käive 2014: 3 140 529 Kasum 2014: 143 636 Keskmine palk: 900 Tegevuspiirkonnad: Eesti, Skandinaavia, Kesk-Euroopa

Itella Logistics OÜ: Ettevõtte omanik: kuulub Posti Gruppi, mille omanik on Soome Vabariik Asukoht: Lehmja küla Töötajate arv: 150 Käive 2014: ei soovi avalikustada Kasum 2014: ei soovi avalikustada Keskmine palk: ei soovi avalikustada Tegevuspiirkonnad: maanteetransport Euroopas ning lennu- ja meretransport üle maailma

Vinare Logistics: ei soovinud andmeid avalikustada