HOMSES MAALEHES | Rahandusminister Tõniste: kõrge kütuseaktsiis on eelmiste koalitsioonide töö vili
Rahandusminister Toomas Tõniste tõdeb intervjuus, et tema poleks kindlasti kaasa läinud sellise aktsiisitõusuga ning ta pole veendunud, et purjus autojuhtide põhjustatud surmade arv on vähenenud tänu aktsiisitõusule.
Kogu eelmise aasta märksõna oli alkoholiaktsiis. Asi ei ole ainult alkoholis, Läti puhul ka kütuses. Köögi- ja juurviljade ning marjade käibemaksu alandati neil samuti, tootmine on seal palju soodsam. Järelikult hakkab sealne toodang sealt ka meile järjest rohkem jõudma. Aga praegune valitsus on võimule tulles öelnud, et hakkavad maaelu rohkem turgutama kui eelmine valitsus. Kui võtan need otsused kokku, mida on valitsus teinud ja milline mõju neil on olnud – väikepoodide sulgemine on üks tagajärg, kütuse kallinemine ja sellega kaasnev hinnatõus...
Ei, diislikütuse aktsiisitõusu jättis ära praegune valitsus. See on õige samm. Kütuseaktsiisil on palju suurem mõju majandusele tervikuna.
Siin ma küll kiidan praegust koalitsiooni, et ta muutis ära Taavi Rõivase juhitud koalitsiooni otsuse diislikütuse aktsiisimäära tõsta. See on suur kulu eelarvele, koalitsioon sai aru, et diislikütuse aktsiisitõus majandusele kasulik ei ole.
Võib öelda, et kui siiamaani kütuse lõpphinnad tanklates võrreldes Lätiga olid võrdlemisi sarnased, siis võib-olla just piirikaubandusega seoses on sealpool saadud aru, et iga sent hinnaalandust toob piirikaubandusega seoses tanklasse kliendiks ka neid, kes alkoholi lähevad ostma. Lisaks hakati tegema eraldi lepinguid meie autovedajatega, kus kaardiga või vastavalt lepinguga saab suure allahindluse. See tegi hinnavahe eriti suureks.
Kõrge kütuseaktsiisi mure on tegelikult põhiliselt eelmiste koalitsioonide töö vili. Sellel aastal tõuseb kütuseaktsiis Lätis, mille tulemusena just diislikütuse hinnavahe väheneb.
Mida arvab rahandusminister Toomas Tõniste piirikaubandusest, Läti aktsiisipoliitikast ja meie valitsuse tegevusest sellest loe pikemalt homsest Maalehest.