Slava Ukrainil võib mõne nädala pärast saada raha otsa. „Muutume kõige paremaks siis, kui vahendid otsa saavad”
MTÜ Slava Ukraini nõukogu liige Jaan Puusaag ütles, et annetajate ja vabatahtlike abiga on Ukrainasse saadetud peagi 50 kiirabiautot. Abi rindelegi viiv organisatsioon vajaks Puusaagi sõnul valitsuselt otserahastust.
Slava Ukraini tegevjuht Johanna-Maria Lehtme ütles teisipäeval, et Ukrainasse on saadetud 41 kiirabiautot. Abivajadus on Ukrainas meeletu, aga kui suur abi on 41 kiirabiautost?
Loomulikult on see piisk meres, aga meie pluss on operatiivsus. Me oleme väiksed, kiired, paindlikud seega abi jõuab kiirelt sinna, kus seda on kõige rohkem vaja ja abi on just see, mida küsitakse. Nädalas saadame sinna keskmiselt kaheksa autot, selle nädalaga peaksime jõudma 50 kiirabiautoni. Ühe auto hind on keskmiselt 10-15 tuhat eurot, sinna pannakse lisaks erinevaid meditsiinitarvikuid 20-40 tuhande euro väärtuses.
Millistesse Ukraina paikadesse on kiirabiautod saadetud?
Sõltub sellest, kust tellimused tulevad. Enamus on neist linnadest, mis on rindeuudistest läbi käinud. Üks hulljulge juht viis auto isegi kahe rindejoone vahelisele eikellegimaale. Harkov on üks levinumaid sihtpunkte olnud.
Mida arvate sellest, et Johanna-Maria Lehtme kõne ajal oli teisipäeval riigikogu saalis palju puudujaid?
Usume, et puuduvad poliitikud jälgisid ettekannet tähelepanelikult oma toast. Kahjuks on see formaat nii välja kujunenud, et olulise tähtsusega riiklik küsimus on opositsiooni projekt ja esinevad nende poolt kutsutud külalised. Eks koalitsioon käitub siis vastavalt, millest on kahju, sest vähemalt antud küsimuses ei tohiks olla meie ja teie projekte, vaid me peaks kõik olema ühe asja eest väljas. Slava Ukraini ei seo ennast ühegi erakonnaga, vaid eeldab, et toetuses Ukrainale ollakse ühtsed. Poliitikud peaks siin oma ego tagaplaanile jätma.
Meelis Oidsalu käis ERR-i arvamusportaalis välja, et MTÜ Slava Ukraini vajab otserahastust valitsuse lisaeelarvest. Kas nõustute?
Täielikult. Slava Ukraini on sõja algusest saadik protsesse lihvinud, oleme teinud palju vigu, millest ka kiirelt õppinud. Tööl on professionaalne meeskond, paigas organisatsiooni struktuur ja kvaliteedijuhtimise protsessid. Meil on võrgustik nii Eestis kui Ukrainas ja koostöö toimib teiste üheduste ja organisatsioonidega. Iga nädal muutume paremaks ja just siis, kui oleme kõige paremad, saavad meil vahendid otsa, aga karta on, et sõda mitte.
Millal lähevad järgmised kiirabiautod Ukrainasse?
Kolmapäeval läks neli ja reedel läheb neli või viis. See sõltub, kui kiiresti saame komplekteeritud. Mõnes mõttes on see nagu töö konveieril.
Mitme kiirabiauto ostmiseks on praegu MTÜ-l vahendeid?
Palju sõltub sisust, aga kui samas tempos edasi, siis veel mõni nädal ja ressursid on otsas.
Miks olete otsustanud Ukrainat toetada kiirabiautode ja meditsiinitarvikutega?
See on kõige efektiivsem viis, kuidas väikeste ressursidega saavutada võimalikult suur ja kiire mõju.
Kust peamiselt kiirabiautosid ostetakse?
Oleme enamvähem kõik kokku ostnud, mis on Eestis ja Soomes saadaval. 14 kiirabiautot saime Taanist, kus oli just toimunud masinapargi vahetus. Sobivate autode leidmine läheb järjest keerulisemaks ja kaugelt nende ühekaupa toomine on ressursimahukas. Peab olema ka kindel, et tegu on töökorras masinaga või masinaga, mille saab mõistliku pingutusega töökorda viia.
Kuidas leiate inimesi, kes on valmis abi pommirahe alla viima?
Seni pole vabatahtlike leidmisega probleeme olnud. Tahtjaid on rohkem, kui suudame rakendada. Toimetame siit autod piirile, kus need viiakse üle ja siis tulevad juhid, kes need sihtpunktidesse toimetavad. Suurem probleem on olnud just piirilt edasi toimetamisega, aga ka sinna oleme leidnud lahenduse.