Erakogu

“Meil ei tasu loota sellele, et hakkame tegema tänaseid asju veidi paremini. Vaja on mõelda teistmoodi ja teha uutmoodi asju.” (Toomas Hendrik Ilves)

Sajandivahetuse paiku kirjutas Jack Trout oma turundusbestselleri “Eristu või sure”. Sellest kirjutati artikleid ning räägiti konverentsidel. Nüüd, 15 aastat hiljem, oleme aga ikka tunnistajaks olukorrale, kus valdkond valdkonna järel muutub järjest sarnasemaks – enamikus sektorites toimub midagi järgmist.

  • Valdkonna üks ettevõte lisab oma teenusele või tootele uue omaduse või võimaluse.
  • Klientidele see meeldib.
  • Konkurendid märkavad ja lisavad ka.
  • Uus omadus on saanud uueks standardiks ja kliendid peavad seda enesestmõistetavaks.
  • Kõik teenused ja tooted on muutunud veel sarnasemaks. Lojaalsus on veelgi raskemini saavutatav.
  • Algab uus ring – minnakse tagasi esimese punkti juurde.

On tuttav? Lihtsad ideed on kiirelt kopeeritavad ja teevad tegelikult kõikide pakkujate elu keerulisemaks.

Maailmakogemus näitab, et selline võidujooks kestab seni, kuni keegi tuleb ja valdkonna evolutsioonilise arengumustri ära lõhub. Seda tegi Google, kui ta tuli ja defineeris uuesti selle, mida inimesed tahavad otsingumootorilt. Seda tegi IKEA, kui ta tõestas, et inimesed on hea meelega valmis mööbli kodus ise kokku panema.

Samuti näitab maailmakogemus, et selliseid mustrite murdmisi üldjuhul ei tee oma valdkonnas kaua tegutsenud ettevõtted iseseisvalt, sest need on muudatused, mida ei ole võimalik saavutada, vaadates, mida turg teeb, või lahendusi kliendi käest küsides. Need on paradigmade muutused ja nende saavutamine ei ole arusaadavalt lihtne – me oleme oma senise äriajamise jooksul õppinud ära, kuidas meie valdkonnas “asjad käivad” ning uuenduste ees seisev barjäär on üpris suur.

Paradigmad saavad muutuda, kui kohtuvad eri nägemused – mitte üksikud ideed, vaid teistest valdkondadest pärit terviklikud kontseptsioonid. Kahe nägemuse ristumisel sünnivadki läbimurdelised ideed. Üks võimalus selliseid arenguhüppeid otsida ning oma toodete ja teenuste arendamiseks sisend saada on pöörata pilk loomemajanduse poole.

Väärtust ja värskeid vaatenurki suudavad ettevõttele suurema tõenäosusega tuua just teiste valdkondade eksperdid. Nii on loomemajanduse ja ärimaailma kokkupuutekohtadel sündinud näiteks termotöödeldud puidust disainvanne tootev Khis või puidust eksklusiivseid prilliraame disainiv ja tootev Prillitehas.

Nagu näha, võib loomeinimese pilgust ja kogemusest olla abi nii mitmeski ärile olulises valdkonnas.