Kõnelesime nii ettevõtte algusaegadest, arengust kui ka kriisiajaga toimetulekust.

Kuidas Sinust kondiiter sai, oli see juhus või teadlik plaan?

Õppisin kondiitriks endises Tallinna 15. kutsekeskoolis, tänaseks olen läbinud mitmeid erinevaid kondiitri- ja pagarikoolitusi üle Eesti.

Tegelikult sai kogu ettevõtmine siiski alguse sellest, et ühel hetkel olin ma kontoritööst väga ja väga väsinud ning ostu- ja müügitöö palgatööna ei näinud mulle enam kuigi ahvatlev.

Nii otsustasin tegeleda oma hobiga laiemalt. Kuna abikaasal oli juba ammu firma loodud, siis käis kõik väga kähku.

Kujuneski nii, et mina tegelen peamiselt küpsetamisega, abikaasa aga ehitab ahjusid ja teisi küttekoldeid. Meie pisut ettevõtliku perekonna tegemised koonduvad tervikuks ühtse nime “Ahjumeister” all.

Kui suur on Sinu meeskond ning milline on rollide jaotus?

Pereettevõttes olen mina peamiselt köögis ja küpsetan, abikaasa ehitab. Talvel, kui ahjude ehitamises paus, on abikaasa mul köögis abiks.

Milline on Ahjumeistri kondiitritoodete peamine sihtgrupp ning kuidas end turul identifitseerid?

Sihtgrupiks on need, kes hindavad käsitööna valmistatud küpsetisi ja ehtsaid maitseid. Minu küpsetised meeldivad tellijatele, sest valmistan neid ainult naturaalsetest toorainetest.

Kirjelda võimalusel oma tootekontseptsiooni, millest see on kantud?

Minu küpsetisi arendavad välja kõige paremini kliendid ise. Inimestel on väga erinevad maitsed ja nad oskavad need edasi anda nii, et nende poolt tellitud tordist või kringlist valmistan täpselt neile sobiva maitse ja välimusega peolaua ehte.

Näen, et selline kliendiga koostöö on parim lahendus.

Kas pead laienemisplaane, st milline oleks Sinu esimene samm, kui meie (majandus)elu taas elavneks?

Meie ainsaks ja selgeimaks laienemise plaaniks on motiiv oma tegevusi mitmekesistada. Tuleb tegeleda erinevate tegevustega, et kriisi olukordades riski hajutada.

Tort ei pea ilmtingimata magus olema! Pildil singi-juustu võileivatort

Kuidas oma tooteid turustad ja turundad, milline on Sinu turunduskontseptsioon seni (enne kriisi) olnud?

Põhiliselt olen reklaaminud oma tooteid Facebooki lehel. Lisaks teen otsepakkumisi telefoni- või e-posti teel firmadele. Kuna minu tootlikkus ei ole just kuigi suur, ei näinud ka vajadust uusi kanaleid otsida.

Kus asub Sinu “tootmine” ning kui suur on olnud Sinu senine keskmine tootmismaht?

Minu koduköök asub Saue vallas, Alliku külas. Abikaasa ehitas meile suure eesruumiga saunamaja, milles on kööginurk vajaliku tehnikaga.

Tootmismaht on olnud täpselt selline, kui palju ma töid jõuan valmistada. Seega hetkel on see maht meil minimaalne.

Mida loed oma möödunud, 2019. aasta suurimaks saavutuseks?

Minu suurimad saavutused on firma üritustele valmistatud suured 10 – 20 kilogrammi kaaluvad tordid.

Saue valla teiseks sünnipäevaks, möödunud aasta 24. oktoobriks, valmistasin 400 Red Velvet koogikest, igal peal valla vapp. Nende valmistamine ja transportimine oli väga lahe väljakutse.

On päevselge, et eriolukord ja üldine majanduskriis andsid ja ilmselt annavad veel tunda pea kõikides sektorites, väiketootjate puhul aga vahetuimalt. Kui suur on praeguse kriisi vahetu tagasilöök Sinu ettevõtte kontekstis? Töötajaid teil ju ei ole, Sa toimetad peamiselt üksinda?

Kuna eriolukorra ajal tähtpäevi ei korraldatud ning tortide ja kringlite tellimusi praktiliselt ei tehtud, tuli leida teisi lahendusi. Töötajaid meil ei ole, seega selles osas muret ei ole olnud.

Kas ja mida olete ette võtnud, milliseid samme astunud?

Tõsi ta on, on tulnud leida ka teisi võimalusi sissetuleku teenimiseks. Minu teiseks hobiks on olnud kodulinnud. Just sai valmis meie uus lindla, kuhu tõin sisse kanatibud, vutid ja parditibud.

Plaanis oli juba enne kriisi alustada munade tootmisega. Mõnikümmend kana on meil olnud juba viimased seitse aastat.

2019 a sügisel astusin ka Järvamaa Kutsehariduskeskusesse linnukasvatust õppima.

Kuidas suhtud praegusel ajal müüki ja turundusse, kas teadvustad uute klientide leidmise vajalikkust praegusel, oluliselt keerulisemal ajal? (Eeldus on, et tegelikult on see praegu olulisem kui eales varem!)

Jah, olen teadvustanud endale, et kliente tuleb nüüd püüda hoopis teistmoodi kui enne kriisi. Täna toimib kõige paremini kiirmüük. Valmistad kooke või stritsleid ja ahvatlevate piltidega teed reklaamiga “Kohe müügiks!” pakkumisi. Veel parem on neid pakkuda koos transpordiga.

Aastal 2018 sai kondiiter Ädu Kriisa ära märgitud raamatusse “Eesti 100 Torti”. Pildil lapselastega.

Kuidas oled oma teenuseid ja tootmise ja ka kaupade kohaletoimetamise praegu ümber korraldanud?

Kuna hetkel on küpsetiste pakkujaid rohkem kui tellijaid, siis olen pannud suurema rõhu munatootmise arendamisele. Küpsetamisega püüan tegeleda nädalavahetustel ja kiirpakkumistena koos transpordiga kliendile koju kätte.

Kas Sinu hinnangul on Riik toimetanud praegu relevantselt ning kas riigipoolne abipakett näib Sulle piisavalt tõhus ja loogiline?

Hetkel ei oska kommenteerida, kuna kõik on veel liiga värske.

Mida soovitad kõigile teistele kodumaistele toidutootjaile, milline oli Sinu ellujäämistaktika? Ning lõpetuseks mõni positiivne mõttekild?

Kõigile väiketootjatele soovin tarku otsuseid ja vajadusel ka üle mõelda, kas mõni teine tegevus või teise kauba tootmine on hetke olukorras tõhusam.

Kriisi tuleb võtta kui võimalust, et enda ja oma tegevuse üle järele mõelda. Kindlasti oleme peale kriisi tugevamad ja tunneme suuremat rõõmu oma pere ja sõprade üle.

Veel midagi, mida sooviksid omalt poolt jagada?

Tahaksin julgustada inimesi, kes on juba pikalt mõelnud oma firma loomisest kriisi möödudes kindlasti see ka teoks teha. Praegune veel veidi vaiksem aeg on just see aeg, et kõik paberile panna ja kriisi taandudes siis koheselt tegutseda.

Olgem terved ja tugevad!