Hetkel ongi viimased lageraied selles piirkonnas lõpetamisel. Pildil on Metsise harvester. Roomikud ilusti rehvidele peale tõmmatud, millega välditakse pinnase kahjustamist ning oksavaaludki tallatakse kohe kokku. Vaatasin eemalt ja võtsin aega, palju tal ühe puu langetamiseks, laasimiseks ja tükeldamiseks kulub. Keskmiselt minut ja puu. Nagu pildilt paistab, on riigimetsas tegemist sihvakate sirgete tüvedega, kus okaspuud suhteliselt oksavabad ja mis annavad ka pikka saepalki. Raie läheb ruttu, mitusada tihumeetrit vahetuses.

Loomulikult sõltub raie kvaliteet ka mehest, kes kabiinis istub, tema oskustest masinaga ümber käia ja puu langetamisel õigeid otsuseid teha. Tuulise ilmaga, nagu parasjagu ka oli, peab veel tuule mõju arvestama ning kõrval kasvama jääva metsa kahjustamise vältimiseks puude langetamise suunda õigesti valima.

Teine asi on Metsises toodetud forvarderiga, mis langilt materjali tee äärde välja toob. Kõik rööpad ja augud, mis see suur elukas siiani sihtidele on jätnud, on minu arvates tingitud masina võimsusest ja suurest kaalust, mingil määral ka masinamehe soovimatusest ratastele laiad roomikud õigel ajal peale tõmmata. Sellest kannatab kogu töökultuur ning süvendab inimestes muljet metsatöödest kui loodust kahjustavast koledast asjast üldse.

Kui masin ise kaalub kuni 15 tonni ja lubatud koorma kaal on 12-15 tonni, siis tegelikult pannakse koorem ikka ääreni täis, et vähem sõite tegema peaks. Jõudu paistab masinal porimülgastes roomates kogu 30 tonni liigutamiseks olla. Minu meelest on siinkandis vähe selliseid metsi, eriti aga sihte ja metsateid, mis enne maa külmumist kannataks nii suure Metsise forvarderiga raskeid puidukoormaid vedada. Näiteid on mu eelnevatest lugudest juba üksjagu kogunenud.