Maalehe reisidel on huvitav ajalugu
Alustasime oma reise 1993. aastal. Kroon oli vaevalt aastane: palgad väikesed, enamikul rahvast raha vähe. Aga juba oli turism - uus majandusharu - endale eluõigust saavutamas. Sest reisida olime ju kõik saanud häbematult vähe. Eks loomulikult haaratigi siis kinni võimalusest sõita Euroopat uudistama. Turismifirmasid tekkis kui seeni, alguses sõideti eelkõige bussiga läbi Euroopa, veetes öid bussis. Eriti väikesed olid 90ndate alguses maainimeste sissetulekud. Sestap kuulutasimegi välja oma reisi, et näidata maarahvale maailma, aidata vähemasti 20 oma lehe lugejal ka Euroopat näha.
Noil algusaastail olid kõigil leivakotid kaasas, ostmistki oli väga vähe. Ka vaba aega ei tahetud, sest võõrad paigad pelutasid. Kindlam oli kõikjal koos käia. Mäletan, kuidas tolsamal esimesel reisil ei suutnud meie Taani giid Poul Erik aru saada, miks inimesed ei taha kuhugi lõunat sööma minna. Talle tundus uskumatu põhjendus, et ah, einetame siinsamas bussis käigu pealt. Seepeale läks mees ja ostis kastitäie saiu, et jätkuks kõigile. Nii ta vähemasti nägi, et kõik tõesti söövad.
Miks ma pakun, et meie reisid on teaduslikuks uurimistööks huvitavad? Sest neid meenutades saab selgeks, kuidas on meie elu paremaks läinud.
Üsna levinud on nüüd, et koos sõidavad abikaasad või ema-tütar või isa-tütar. Ka loosivõitjate puhul on tihtipeale üks pereliige endale reisi ostnud, et koos sõita. Inimesed tahavad reisil vaba aega, et lõõgastuda kohvikus või maitsta kohalikke roogi - see on ka loomulik, kui meie toiduhinnad on lähedased paljudele Euroopa riikide omadele. Ja kui mõelda meie riietusele, siis enam pole peamine reisirõivas dressid.
Maalehe reise on teisedki väljaanded püüdnud järele teha ning mõnel on see ka õnnestunud, aga mitte kellelgi nii suures ulatuses kui meil. Aastatel 1999-2000 alustasime lisareisidega nime all "Maalehe reisi jälgedes". Need olid esimesed rahva soovil reisid nende omal kulul, kui koos turismifirmaga Comtour, kellega koostöös need reisid alguse said, käidi pärast võidureisi Norras, Hollandis, Saksamaal. Ka toona said grupid täis niipea, kui need välja kuulutati.
Hiljem, kui sihtkohad kaugenesid ning hakati lendama lennukitega, viidi juba kohe esimesele reisile mitu gruppi korraga, ühes kõik loosivõitjad koos. Nii ongi Maalehe reisid saanud lehele omamoodi kaubamärgiks lisaks lehetegemisele endale. Siiani on selle kaubamärgi mainet kõrgel hoitud.