Oru vanurite kodu Foto: Arvi Kriis

Teadaolevalt kogeb 50% naistest ning iga neljas mees lühiajalist uriinipidamatust. Regulaarse pidamatuse all kannatab üks naine kümnest. Uriinipidamatuse puhul on tegemist kogu maailmas laialt levinud ja kasvava probleemiga - pidamatuse all kannatab enam kui 1,9 miljonit inimest. Eestis arvatakse olevat 100 000 kuni 120 000 inimest, kellel esineb suuremal või vähemal määral uriinipidamatust.

Pidamatust soodustavad tegurid on näiteks ülekaal, rasedus ja sünnitus, menopaus, samuti kofeiini, tubaka ja alkoholi ületarbimine, vähene või ülemäärane füüsiline koormus. Pidamatust võivad esile kutsuda ka kõhukinnisus, neuroloogilised haigused, põletikud jne. Tekkepõhjusi on palju ja sellest tulenevalt erinevad ka pidamatuse liigid, mis vajavad erinevat ravi.
Esimene oluline samm mure leevendamisel on probleemi teadvustamine. Rääkige murest perearstile, kes teeb vajadusel uuringud ja suunab edasi uroloogi või günekoloogi juurde. Kaasaegsed ravimeetodid võimaldavad enamikke uriinipidamatuse vorme ravida või vähemalt leevendada.

Abi saab vaagnapõhjalihaste treenimisest

Vaagnapõhjalihaste nõrkusest tingitud uriinipidamatust saab oluliselt vähendada järjepideva treeninguga. Tähtis on sobiliku treeningu valik ja sellega regulaarne tegelemine. Soovitatavad on Pilates ja jooga, hästi mõjuvad ka kepikõnd, ujumine, vesiaeroobika, rattasõit. Kuni 70% pingutusinkontinentsi all kannatavatest inimestest saab abi vaagnapõhjalihaste harjutustest. Need tugevdavad põit toetavaid lihaseid ja kõigele lisaks muudavad ka vöökoha saledamaks. Tulemuste saavutamiseks ei pea sugugi olema esimeses nooruses. Sümptomid võivad väheneda isegi 70- ja 80- aastatel. Selleks, et kasulik mõju ei kaoks, tuleb harjutuste tegemist jätkata ka siis, kui põieprobleem väheneb.

Kuidas valida õige side?

Nii nagu me haiguste puhul kasutame mitmesuguseid arstimeid, vajavad ka meie kehavedelikud erineva imavusega tooteid. Paljud aga ei tea, et on olemas spetsiaalselt uriini imamiseks loodud tooted. Seetõttu on inimesi, kes kasutavad siiani pidamatuse korral hügieenisidemeid või muid lahendusi. Hirm põiepidamatuse ees võib olla takistuseks, aga hästi läbimõeldud tegutsemiskavaga tunnete end lekete eest kaitstud ja enesekindlalt. Pelgalt teadmine, et sul on olemas komplekt igapäevaelu abivahenditest, võib maandada pingeid ning anda enesekindlust.
Pidamatustooted sisaldavad superabsorbenti, hügieenisidemed koosnevad aga peamiselt tsellulooskiust. Graanulitest koosnev superabsorbent tagab kiire vedeliku imavuse ja lõhnakontrolli. Oluline on teada, et pidamatustooted võimaldavad põiepidamatusele vaatamata, olgu tegemist mõne tilga või suurema lekkega, elada täisväärtuslikku ja aktiivset elu.

Kas teadsid et...

- Uriinipidamatust esineb naistel ligikaudu kaks korda enam kui meestel.
- Pidamatustoodete valikus on saadaval nii naistele kui meestele mõeldud tooted.
- Kontrolli põie üle saab parandada vaagnapõhjalihaste harjutustega. Õigete tulemuste saavutamiseks tuleb treenida regulaarselt.
- Suitsetajatel esinev sage ja äge köhimine võib põhjustada pidamatust.

12.märtsil Tartus Eesti Rahva Muuseumis toimuval Eakate Festivalil räägivad pidamatustest MTÜ Inkotuba nõustajad. Astu ligi ja küsi julgelt lisateavet!