Skanska EMV AS hakkas esitama alates 2011.a veebruari algusest pretensioone põhiprojekti puuduste kohta ning aprillis ähvardas ehitustööd hoopiski peatada. Kiviõli Linnavalitsus tegi pingutusi lahkhelide lahendamiseks, kuid need ei andnud tulemusi.

Ehitushanke kronoloogia

Kiviõli Linnavalitsus kuulutas 14.07.2010 välja riigihanke Kiviõli I Keskkooli rekonstrueerimistööde teostamiseks. Projekti rahastajateks on EAS ja Kiviõli linn. Rekonstrueerimisprojekti koostas projekteerimisfirma EMP A&I OÜ, kes omab vastavaid registreeringuid majandustegevuse registris. Projekt läbis ekspertiisi ning sai vajalikud kooskõlastused, sh Terviseametilt ja Päästeametilt.

21.07.2010 sai Skanska EMV AS koos hankedokumentatsiooniga kätte rekonstrueerimisprojekti. Pakkumused esitasid 6 pakkujat või ühispakkujat, nende hulgas ehitusettevõtjad Skanska EMV AS, Merko Ehitus AS, Fund Ehitus OÜ, Eviko AS, Facio Ehituse AS, Arco Ehitus OÜ. Kõik pakkujad esitasid kinnituse, et nad on tutvunud projektdokumentatsiooniga ja muu informatsiooniga ning et esitatud informatsioon on piisav teostamaks riigihanke objektiks olev tellimus. Pakkumuse esitamise tähtpäevaks oli projekt Skanska EMV AS käes olnud 21 päeva. Siinkohal tuleb mainida, et Skanska EMV AS oli ainuke pakkuja, kes ei tutvunud objektiga koha peal.

30.08.2010 küsis Kiviõli Linnavalitsus Skanska EMV AS-lt selgitusi nende poolt esitatud hinnapakkumuse kohta ning oma vastuses Skanska EMV AS kinnitas, et “Hinnapakkumises on arvestatud kogu projektdokumentatsioonis ja muudes hankedokumentides kirjeldatud tööde mahtudega.”

30.09.2010 sõlmiti Kiviõli Linnavalitsuse ja Skanska EMV AS vahel ehitustööde töövõtuleping. Lepingu sõlmimise hetkeks oli projektdokumentatsioon Skanska EMV käes olnud juba üle kahe kuu. Selleks hetkeks ei olnud ühtegi signaali võimalikest projektivigadest. Ehitusobjekt võeti üle alates 15.11.2010. Tellija võib väita, et üleandmise hetkest aastavahetuseni tehti töid väga vähesel määral. Lepingu lisana allkirjastatud kalendergraafiku järgselt pidi Skanska EMV AS esitama tööprojektid 06.12.2010. Antud kuupäevaks oli projektdokumentatsioon ehitaja käes olnud juba ligi 4 ja pool kuud. Kalendergraafikus märgitud tähtajaks ei antud tellijale üle tööprojekte. Viited võimalikele põhiprojekti puudustele hakati esitama tellijale alates 2011.a. veebruari algusest ning põhiprojekti ekspertiis esiati märtsis 2011 (üle 7 kuu projekti kätte saamisest). Samal ajal ehitustööd koolimajas toimusid, kuid väga aeglaselt.

Kiviõli Linnavalitsus pidas Skanska EMV AS-ga kogu märtsikuu intensiivset kirjavahetust põhiprojekti ekspertiisi küsimustes – vastas küsimustele andis projekteerija vastuseid ja enda seisukohti. 06.04.2011 esitas Skanska EMV AS teate ehitustööde peatamise kohta, vaatamata lepingus sätestatud kohustusele mitte peatada ehitustöid ega muuta tähtaegu seoses vaidlustega ehitustööde kvaliteedi, mahu, teostuse või muudatuste üle. Kiviõli Linnavalitsus ütles 13.04.2011 lepingu üles, kuna ehitustöödes oli oluline mahajäämus ning nende valmimine õigeaegselt antud lepingu raames muutus ilmselt võimatuks.

Seisukohad seoses Skanska EMV AS teatega

Kiviõli Linnavalitsusele jääb arusaamatuks Skanska EMV AS 14.04.2011 esitatud avaldus, kus viidatakse, et projekti järgi ei ole võimalik ehitada ja puudused on nii suured, et selle järgi valminud ehitis on ohtlik koolilaste tervisele. Tellija ja projekteerija on seisukohal, kui tervisekaitse- ja päästeamet on projekti kooskõlastanud, siis ei muuda rekonstrueerimistööd hoonet koolilaste tervist ja heaolu ohustavaks. Tegu on olemasoleva koolimajaga, millel oli päästeameti poolt heakskiidetud kasutusluba. Tellija ei ütle, et projekt on ideaalne, aga probleemid oleks olnud lahendatavad töö käigus koostöös tellija ja projekteerijaga. Nii nagu seda tehti antud lepingu raamest venilatsiooni- ja elektritööde puhul.

Kiviõli Linnavalitsus tegi ettepaneku lõpetada leping, kuna näeb, et tööde lõpetamine kokkulepitud tähtajaks ei ole reaalne, sest ehitaja venitab põhjendamatult töödega, mis väidetavalt on takistatud projekti puuduste tõttu, kuid samas ei teostata ka neid töid, mille osas väidetavaid probleeme ei ole. Tegemist on tahtliku venitamisega. Kiviõli Linnavalitsuse arvates on ehitaja teinud alapakkumuse ning väidetavate projektipuudustele tuginedes püüti läbi muudatuste tellijalt raha juurde saada.

Antud juhtum on järjekordseks signaaliks, et ehituse riigihangete korraldamine on ummikusse jooksnud ning riigihangete korraldus vajab ülevaatamist ja muutmist.

Kiviõli Linnavalitsuse eesmärgiks on koolimaja võimalikult ruttu valmis ehitada. Selleks tuleb ehitusobjekt ehitajalt üle võtta, välja kuulutada uus riigihange ehitaja leidmiseks ning jätkata koolimaja ehitustöid.