Emajõe kallastel ja kohal on käimas mitmeid ehitustöid. Neist mõnigi omab tulevikus otsest või kaudset mõju Luunja valla elanikele.
Kanali süvendamistööd Luunja sadamapaigas
FOTO: Kodu Uudised
Luunja sadama ehitus täies hoos
Meie jaoks olulisim on kahtlemata Luunja jõesadama ehitus. Hetkel käib kõva töö vallavalitsuse hoonest kiviviske kaugusel. Nagu pildiltki näha võib, tegutsevad kopad-buldooserid intensiivselt, käsil on kanali süvendamistööd ning väljakaevatud pinnase laialiplaneerimine.
Kaevetehnikal jätkub siin müttamist veel tükiks ajaks. Suve lõpuks peab kanal täies ulatuses valmima ning pinnas planeeritud, lisaks on tänavu kavas ehitada slipp ja loodetavasti luua jõe äärde ka suplemisvõimalus. Juba käivad eeltööd järgmise etapi ettevalmistamiseks - sadama sildumiskaid, juurdepääsutee, parkimisala, tehnovõrgud, kaldakindlustused, tankla.
Sajandi ehitis - Ihaste sild
Mahult suurima projekti - Ihaste silla ehitamise kohta jagas infot ehituse projektijuht Guido Lents.
Millises järgus praegu sillaehitus on ja millal võiks sild hetkeprognoosi järgi valmida?
Ihaste sillal on tänaseks valmis kõik vaiad, rostvärgid ning sambad - 10 tükki. Hetkel käib sildeehitus. Praeguseks on valminud ca 60% sildest.
Emajõe kohal peaavas peaks betoonist tekiplaat valmima augusti alguses ning silla lõpuosas augusti lõpuks. Seejärel paigaldatakse sillale hüdroisolatsioonikihid, deformatsioonivuugid ning asfalt. Sillast peaks olema võimalik üle sõita septembri lõpus. Hetkeseisuga on objekt planeeritud tellijale üle anda ning liikluseks avada 2015.a alguses.
Milline näeb lõplik projekt välja ja milliseid huvitavaid nüansse see endas sisaldab?
Silla ehitamine koos projekteerimisega kestab kokku 2,5 aastat. Silla pikkus on 400 meetrit, tal on 10 sammast ja 9 ava. Keerukaim osa ehituse juures on peaava ehitamine üle Emajõe. See on pikim ava pikkusega 90 m. Silla peaava pikkus on valitud selliselt, et mõlemad Emajõega külgnevad sambad paikneksid kaldal. Otsustasime peaava ehituseks kasutada rippraketise süsteemi, et ümbritsevat keskkonda säästa ja võimalikult vähe häirida. Antud tehnoloogiat kasutatakse Baltimaades esmakordselt.
Sillale rajatakse kaks vaateplatvormi ning eraldi trepp silla keskelt kergliiklusteelt, mida mööda saab laskuda Emajõe kallasrajale. Sild on mõlemalt poolt ümbritsetud 1,4 meetri kõrguste läbipaistvate müraseintega, mis peaks takistama liiklusmüra levimist ümbritsevale alale.
Kas ja millal tuleb ette liikluse sulgemisi? Kanali süvendamistööd Luunja sadamapaigas
Liikluse sulgemisi on planeeritud ainult Ihaste teel, kui hakatakse rajama betoonist küna tee kõrgvee eest kaitsmiseks. Sulgemine kestab kuni kaks kuud ning toimub juulis-augustis. Ümber sõit toimub Lammi tänava kaudu ja on tähistatud.
Sadam ja kaid ka Tartusse
Tõenäoliselt juba sügisel valmiv Sõpruse silla paadisadam hakkab mahutama üle 40 aluse. Samuti saab sadam kapteni, kes sadamat haldab ja olukorral silma peal hoiab. Tulevikus luuakse võimalus ka paatide tankimiseks.
Lisaks on paigaldatud Emajõele kaks uut ujuvkaid - üks Supilinna Kartuli ja Emajõe tänava lähedusse ning teine Sõbra tänava pikendusele.